خبر مهم:

کد مطلب: ۵۵۶۱۶۶

۶ نکته هنگام خرید لوازم خانگی با مصرف انرژی بهینه در سال ۲۰۲۱

۶ نکته هنگام خرید لوازم خانگی با مصرف انرژی بهینه در سال ۲۰۲۱

تمامی سازندگان لوازم خانگی موظف‌اند محصولاتی ارائه کنند که مصرف انرژی در آنها بهینه شده است. در این مقاله تلاش کرده‌ایم از جنبه نگاه مشتری به خرید لوازم خانگی نگاه کنیم و نکاتی را ارائه کنیم که منجر به انتخاب لوازمی می‌شود که مصرف انرژی بهینه‌ای دارند.

مصرف انرژی کمتر فقط با هدف کاهش قبض برق، گاز و حتی آب نیست، بلکه همه ما به عنوان شهروندانی مسئول موظف هستیم از منابع خدادادی که داریم، به صورت بهینه استفاده کنیم تا این انرژی‌های محدود برای آیندگان نیز باقی بماند و سرعت تخریب زمین کاهش بیاید. بر همین راستاست که تمامی سازندگان لوازم خانگی نیز موظف‌اند، محصولاتی ارائه کنند که مصرف انرژی در آنها بهینه شده است. در این مقاله تلاش کرده‌ایم از جنبه نگاه مشتری به خرید لوازم خانگی نگاه کنیم و نکاتی را ارائه کنیم که منجر به انتخاب لوازمی می‌شود که مصرف انرژی بهینه‌ای دارند.

  1. در مورد برچسپ‌های انرژی یاد بگیرید

برچسپ انرژی اولین بار در آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا برای حمایت از منابع زمین به وجود آمد. برنامه این سازمان، کمک به مصرف کنند‌ه‌ها برای خرید محصولاتی بود که مصرف انرژی بهینه‌تری داشتند. این برچسپ انرژی دو هدف بزرگ را دنبال می‌کند:

  • کاهش گازهای گلخانه‌ای و دیگر مواد آلوینده‌ای که با استفاده از انرژ‌ی‌های ناکارامد ایجاد می‌شود.
  • آسان‌تر کردن فرایند خرید برای مصرف‌کننده‌ها تا بتوانند محصولاتی که مصرف انرژی کمتری را دارند، خریداری کنند که به طور مستقیم روی قبض برق آنها تاثیر می‌گذارد. این موضوع البته باید در حالی انجام شود که دیگر ویژگی‌های وسایل و لوازم برقی، قربانی مصرف کم انرژی نشود.

به این ترتیب، محصولاتی که استانداردهای مصرف بهینه انرژی را به دست می‌آورند، می‌توانند این برچسپ انرژی را هم داشته باشند. این برچسپ انرژی برحسب نوع دستگاه می‌تواند رتبه F تا A را دریافت کند. F به معنای مصرف انرژی بیشتر در دستگاه مورد نظر است و هر چه به سمت رتبه A حرکت می‌کنند، مصرف انرژی دستگاه کمتر می‌شود. در حال حاضر دستگاه‌هایی هستند که رتبه انرژی A+، A++ و حتی A+++ دریافت می‌کنند که به معنی بهینه‌ترشدن مصرف انرژی در این لوازم خانگی است. البته به طور حتم قیمت این دستگاه‌ها بالاتر است، اما با توجه به صرفه‌جویی که در منابع انرژی و البته قبض برق شما خواهد داشت، می‌تواند بسیار مقرون به صرفه‌تر از آن چیزی باشد که فکرش را می‌کنید.

چه وسایلی، برچسپ انرژی دارند؟

برخی از دستگاه‌هایی که مصرف زیادی در خانه‌های ما دارند و لیست آنها در ادامه آورده شده است، دارای برچسپ انرژی هستند:

  • یخچال و فریزرها
  • ماشین‌های ظرفشویی
  • ماشین‌های لباسشویی
  • تصفیه کننده‌های هوا
  • دستگاه‌های رطوبت گیر
  • پنکه‌های سقفی
  • لامپ‌ها و لوسترها
  • مانیتورهای کامپیوترها
  • تلویزیون‌ها
  • تبلت‌ها
  • کولرهای گازی

موارد بسیار دیگری مانند درب‌، پنجره و حتی ترموستات‌ها را هم می‌توان به این لیست اضافه کرد که ما از آوردن آنها خودداری می‌کنیم.

بنابراین اولین کاری که در هنگام خرید لوازم خانگی باید انجام دهید، مطلع شدن از برچسپ انرژی آنهاست.

  1. برندهای مختلف را مقایسه کنید

2wdjj

شما می‌توانید برندهای مختلف و محصولاتی که ارائه می‌کنند را از جهت مصرف انرژی و دیگر تکنولوژی‌های به کار رفته و البته کیفیت مقایسه کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید. برای مثال ممکن است به فکر خرید یخچال فریزری با برند خارجی باشید که برچسپ انرژی آن A++ است، اما نوع مشابه ایرانی آن، مانند انواع یخچال فریزرهای دوقلو یا تکی امرسان ، رتبه A را دارد. در اینجا شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که برای اینکار در نظر گرفته‌اید و قیمت هر دو محصول، از میان این دو نوع مشابه، اقدام به خرید یخچال فریزر مورد نظر کنید.

  1. مدل‌های جدیدتر را خریداری کنید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به شما در انتخاب وسایلی با مصرف انرژی بهینه‌تر کمک کند، خرید لوازم برقی است که از تکنولوژی‌های به روزتر استفاده کرده‌اند. در بسیاری از موارد این دستگاه‌ها، مصرف انرژی بهینه‌تری هم دارند. برای مثال تلویزیون‌ های ال سی دی برند tcl که از تکنولوژی‌های نسل قدیم‌تر هستند، انرژی بیشتری نسبت به انواع ال ای دی tcl مصرف می‌کنند. البته در هنگام خرید، باید این نکته را هم توجه داشته باشید که بودجه شما چقدر است تا متناسب با آن، انتخاب خود را برای هر نوع وسیله‌ای از تلویزیون تا یخچال انجام دهید.

همچنین هرچه به سمت خرید وسایل هوشمندتر بروید، می‌توانید مطمئن باشید که مصرف انرژی در آنها کمتر می‌شود. برای مثال داشتن یک ترموستات هوشمند در کولرگازی به دستگاه کمک می‌کند مصرف برق آن را بهینه کند و با توجه به حرارت محیط، میزان کارکرد خود را تنظیم کند.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه خرید دستگاهی با تکنولوژی بالاتر مناسب نیست. برای مثال ممکن است شما اقدام به خرید تلویزیون‌های هوشمندی کنید که هیچ استفاده‌ای از امکانات آن نمی‌کنید. بنابراین در این حالت، فقط بودجه خود را صرف چیزی کرده‌اید که به آن نیازی نداشته‌اید.

  1. ظرفیت‌های مناسب را خریداری کنید

3erfgvb

اگر مطمئن هستید که استفاده شما از ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی زیاد است، ظرفیت‌های مناسب را خریداری کنید تا مجبور نباشید دستگاه را برای بارها و بارها روشن کنید، به این ترتیب می‌توانید وسیله برقی را خرید کنید که در نهایت مصرف انرژی شما را بهینه خواهد کرد. همچنین این موضوع را از یاد نبرید که اگر شما به ندرت از ظرفیت‌های بالای ماشین لباسشویی مانند ۹ کیلوگرم استفاده می‌کنید، بهتر است به ظرفیت‌های کمتر اکتفا کنید، چرا که در هربار استفاده، مصرف انرژی آن بیشتر از موارد با ظرفیت‌های کمتر خواهد بود.

  1. دستگاه‌های با گزینه اقتصادی بخرید

برخی از مدل‌های دستگاه‌هایی مانند ماشین‌های ظرفشویی، امکانی مانند انتخاب شستشوی اقتصادی دارند که باعث می‌شود ظروف با مصرف آب و انرژی کمتر شسته شوند. البته این امکان در همه دستگاه‌ها نیست. پس هنگام خرید می‌توانید این نکته را هم لحاظ کنید.

  1. فضای خانه را بهینه سازی کنید
  • در نهایت آنکه خانه علاوه بر توجه به نکاتی که منجر به خرید دستگاه‌هایی با مصرف انرژی کمتر می‌شود، باید فضای خانه و دکوراسیون آن را نیز بهینه سازی کنید. برای مثال فاصله یخچال و فریزر باید به حدی باشد که هوا به راحتی در ناحیه کندانسور آن جریان داشته باشد. سعی کنید تا حد امکان یخچال و فریزر را دورتر از وسایل حرارتی مانند اجاق گاز قرار دهید تا حرارت کمتری به یخچال برسد.
  • بهترین محل برای قرار دادن تلویزیون را با استفاده از این نکات شناسایی کنید ، همچنین سعی کنید تلویزیون ها را دورتر از پنجره قرار دهید تا حرارت مانع از خراب شدن زود هنگام آن نشود.
  • لوله های آب را برای اتصال ماشین ظرفشویی و لباسشویی چک کنید تا هدررفت آب وجود نداشته باشد.

موارد اشاره شده برخی از نکاتی هستند که به شما در هنگام خرید لوازم خانگی با مصرف انرژی بهینه کمک خواهد کرد. اما شما می‌توانید برای انتخاب بهتر، از متخصصین این حوزه نیز کمک بگیرید تا شما را بهتر راهنمایی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.