کد مطلب: ۶۰۱۳۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید متری خانه ریسک دارد؟ / راه جدید برای تامین مالی ساخت و سازها

خرید متری خانه ریسک دارد؟ / راه جدید برای تامین مالی ساخت و سازها

خرید خانه برای بسیاری از اقشار جامعه به یک آرزو تبدیل شده است و برخی اخبار از گسترش خرید متری خانه حکایت می‌کنند. این روش همچنین به راهی برای تامین سرمایه پروژه‌های ساخت و ساز تبدیل شده است. اما آیا خرید متری خانه ریسک دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خرید خانه برای بسیاری از خانوارهای طبقه متوسط و پایین به رویایی تقریبا دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

بر اساس آمارهای مختلف، خرید مسکن برای طبقه متوسط در تهران، به حداقل ۷۷ سال زمان نیاز دارد.

برای دهک‌های پایین این مدت ممکن است به حدود ۱۷۸ سال برسد؛ به شرطی که آنها تقریبا همه درآمد خود را پس‌انداز کنند.

اگر قرار باشد بر اساس معمول، خانوارها یک سوم درآمد خود را برای خرید مسکن در آینده پس‌انداز کنند، باید حدود سه قرن منتظر بمانند تا بتوانند یک خانه ۷۵ متری بخرند.

خرید متری خانه!

در این شرایط اخباری در فضای مجازی منتشر شده است که از خرید متری خانه به صورت اشتراکی حکایت می‌کنند.

در این روش افراد به صورت شریکی و به هر اندازه که می‌توانند خانه را پیش‌خرید می‌کنند که می‌تواند مثلا چهار متر از یک آپارتمان برای هر فرد باشد.

از قدیم وجود داشته است

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اما در این مورد می‌گوید: خرید شریکی ملک از قدیم وجود داشته است و هنوز هم انجام می‌شود.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌افزاید: خرید متری خانه هیچ اشکال قانونی‌ای ندارد اما در مدت اخیر افزایش خاصی پیدا نکرده است.

به گفته این فعال صنفی، ممکن است افراد با هم شریک شوند و هر کدام از آنها یک دانگ، نیم دانگ یا حتی کمتر از آن را خریداری کنند.

روشی برای تامین مالی ساخت و سازها

روش پیش‌خرید متری، اکنون در تامین مالی پروژه‌های مسکن‌سازی نیز کاربرد دارد اما برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند می‌تواند برای خریدار تبعات حقوقی داشته باشد.

برای مثال اگر ملک از نظر قانونی دچار مشکلی شود، در آن صورت تعدد خوانده‌ها و افراد درگیر در پرونده ممکن اشت مشکلاتی را ایجاد کند.

ساز و کار حقوقی مشخص نیست

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی نیز معتقد است سازوکار قانونی تامین مالی از طریق پیش‌خرید متری ملک هنوز مشخص نیست و می‌تواند تبعات قانونی داشته باشد.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: ممکن است پروژه‌ای کلاهبرداری باشد و خریداران درگیر مباحث زمان‌گیر قانونی شوند.

به گفته حق‌شناس، حتی اگر افرادی صادقانه قصد تامین مالی ساخت و ساز خود را داشته باشند، ممکن است خریداران در آینده با یکدیگر دچار چالش‌های حقوقی شوند.

خرید متری مسکن در بورس

بازار سرمایه نیز شهریور امسال، از طرح فروش متری مسکن رونمایی کرد اما هنوز آن را عملی نکرده است.

خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که مردم از این طرح استقبال چندانی نمی‌کنند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: خرید متری خانه در بورس، ریسک زیادی دارد و چندان توصیه نمی‌شود.

به گفته او، ملک در مناطق و خیابان‌های مختلف کیفیت و قیمت متفاوتی دارد و مانند برخی از کالاهای دیگر قابل عرضه در بازار سرمایه نیست.

سود برای دو طرف

در مقابل اما، حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن در بورس را طرح خوبی می‌داند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: این روش در کشورهای دیگر نیز اجرایی شده و آثار مثبتی داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: در این طرح هر دو طرف فروشنده و خریدار می‌توانند سود ببرند. فروشنده منابع مالی مورد نیاز خود را تامین می‌کند و از آن سو، سرمایه‌های خرد نیز می‌توانند در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنند.

همه بازارها با ریسک همراهند

حق‌شناس، در ادامه می‌گوید: معمولا برخی ذی‌نفعان با ایده‌ها و طرح‌های نو مخالفت می‌کنند اما سازندگانی می‌توانند پروژه‌های خود را در بازار سرمایه معرفی کنند که سازمان بورس صلاحیت آنها را تایید کرده باشد و این ریسک مشارکت را کاهش می‌دهد.

به گفته او، سرمایه‌گذاری در همه بازارهای با ریسک همراه هستند و افراد نمی‌توانند در بازاری که ۱۰۰ درصد امکان سود داشته باشد وارد شوند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی میخواین پول کسری بودجه رو از هر راهی در بیارین که ترس نداره که . برای کسانیکه از خارج میان ایران ریسک داره ما عادت کردیم . اینجا شتر و با بارش میخورن طبیعیه .

  • محمد

    درود ابنا هنوز تو پیش فروش اپارتمان ۶ دانگ که کار بسیار ساده ای هست هیچ اقدامی نکردن حالا تو فکر پیش فروش متری اپارتمان هستن. الان من میخام تو منطقه ۲۲ پیش خرید کنم زمان قرارداد مدرک قابل قبولی نمیدن که خریدار اطمینان کنه به سازنده اگر کسی اطلاعاتی در این مورد داره لطفآ بازگو کنه