کد مطلب: ۳۱۲۹۱۷

خطر شیوع قحطی در بازار املاک نقلی

خطر شیوع قحطی در بازار املاک نقلی

به گفته بسیاری از فعالان صنعت ساختمان هم‌اکنون حجم عرضه واحدهای مسکونی کوچک متراژ و میان متراژ با سطح قیمت پیشنهادی مناسب برای خرید در سطح مطلوبی قرار ندارد.

این امر ناشی از سه گزینه شایعات روانی در خصوص تشدید تحریم‌ها و افزایش تورم عمومی در پی این اتفاق، دست‌کاری بازار این نوع املاک با احتکار توسط بنگاه‌های املاک و رشد قیمت نسبت به ماه‌های اخیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمبود واحدهای ریز متراژ که در اصطلاح به آن‌ها واحدهای نقلی گفته می‌شود، یکی از چالش‌های جدید بازار مسکن برای اقشار میان درآمدی و دهک‌های پایین درآمدی مبدل شده است. واقعیت این است که اساسا با توجه به نامعادله قدرت خرید خانوار و قیمت مسکن در کلان‌شهرها، بسیاری از افراد متوسط جامعه برای اینکه از زندگی استیجاری و مصائب آن رهایی پیدا کنند، ترجیح می‌دهند که قید زندگی استیجاری در واحدهای متراژ بالا را بزنند و به هر طریق ممکن برای خود سرپناهی خریداری کنند.

اما به دلیل اینکه اساساً قیمت مسکن باقدرت خرید خانوار این گروه برابری نمی‌کند، بهترین گزینه خرید برای این قشر، انتخاب واحدهای مسکونی ریز متراژ است، واحدهای که بنا به گفته بنگاه‌داران در بازار ملک همیشه خوش فروش بوده و از طرفداران زیادی برخوردار هستند؛ اما این روزها، این واحدها در بازار ملک با کمبود شدید مواجه شده‌اند و گویی بازار مسکن از این منظر دچار قحطی شده است!

در همین راستا یک کارشناس شهرسازی بابیان اینکه که قیمت مسکن به حداکثر رسیده و پرداخت اجاره ماهیانه هم برای خیلی‌ها مقدور نیست یا با سختی مواجه است متقاضیان مسکن به تکاپوی دوچندانی برای تامین مسکن مصرفی افتاده‌اند گفت:

این عده سعی بر آن دارند با هر شرایط و تحمل فشاری صاحب‌خانه‌ای متناسب با سرمایه خود شوند درواقع فاکتورهای دیگر که قبلا برای خرید مسکن ملاک قرار داده بودند چنانچه با سرمایه آن‌ها تطابق نداشته باشد را از سر ناچاری نادیده می‌گیرند.

محمدعلی مهری بابیان مطلب فوق افزود: شرایط به‌گونه‌ای شده است که اگر همین خانه کنونی منتخب از سوی خریدار دو سال پیش به همین متقاضی باقیمت نازل‌تر پیشنهاد می‌شد بدون توجه به قیمت و در نظر گرفتن سایر شرایط و فاکتورهای مدنظر خود رغبتی برای خرید آن نداشت.

وی گفت: شرایط نامساعد زمانی و اضطراب از گران‌تر شدن ملک متقاضیان مؤثر مسکن را بر آن داشته تا سریع‌ترین زمان ممکن در خانه متعلق به خود، فارغ از در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و اجتماعی و اصول سازه‌ای ساکن شوند .

مهری گفت: به‌هرروی در حال حاضر با هجوم مقطعی بخش تقاضا برای خرید املاک نقلی و کوچک متراژ کلان‌شهرها با کمبود این املاک روبرو شده‌اند. که شایسته سات دولت نگاه جدی‌تری به این مقوله و کمبود آن داشته باشد.

وی درنهایت گفت: در شرایط فعلی برای اینکه امکان تولید واحد متراژ کوچک در همه مناطق پایتخت فراهم شود باید در وهله اول یک‌خانه تکانی در ضوابط مربوط به طرح‌های تفصیلی صورت بگیرد به‌طوری‌که درنهایت با تغییرات و بازنگری اساسی در مقررات حقوقی مربوط به ضوابط و مقررات شهرسازی زمینه‌ای فراهم شود تا سازندگان بتوانند در زمین‌های مقیاس بزرگ، واحدهای متراژ کوچک بسازند.

همچنین حسین احمد اوغلی، کارشناس مسکن بابیان اینکه بررسی و مشاهدات میدانی از بازار مسکن کلان‌شهر نشان می‌دهد واحدهای مصرفی و میان متراژ کمتر از ۸۰ مترمربع که در پی ایجاد رونق نسبی در دو سه ماه گذشته با افزایش تقاضا مواجه شده بود، در حال حاضر به‌شدت از عرضه آن‌ها کاسته شده است، گفت: البته ریشه این کمبود مربوط به انصراف حجم عظیمی از فروشندگان به توصیه بنگاه‌های املاک و برخی کارشناسان بوده و بیشتر این فروشندگان منتظر اتفاقات آبان ماه و تشدید تحریم‌ها بر اقتصاد کشور هستند.

احمد اوغلی بابیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر بخشی از این املاک مصرفی توسط خود بنگاه‌های املاک به‌صورت وکالتی خریداری و منتظر زمان مناسب برای سرازیر کردن این املاک در بازار هستند.

این کارشناس بازار مسکن گفت: کاهش فایل فروش این نوع املاک ناشی از سه گزینه شایعات روانی در خصوص تشدید تحریم‌ها و افزایش تورم عمومی در پی این اتفاق، دست‌کاری بازار این نوع املاک با احتکار توسط بنگاه‌های املاک و رشد قیمت نسبت به ماه‌های اخیر است.

وی در خصوص شایعات روانی در خصوص تحریم‌ها در آبان ماه گفت: به‌طور حتم در ماه‌های اخیر اقتصاد کلان کشور شاهد هر نوع تحریم‌ها بوده و تشدید این تحریم‌ها به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست چراکه در ماه‌های اخیر به علت کنار کشیدن امریکا از برجام شاهد افزایش نرخ تورم عمومی بوده‌ایم بنابراین باید مسئولان جلوی این شایعات را بگیرند.

در خصوص دست‌کاری بازار این نوع املاک با احتکار توسط بنگاه‌های املاک باید گفت: فقدان نظارت بر کار مشاوران املاک باعث شده این عده واحدهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی را از بازار جمع‌آوری کرده و در این حوزه سردمداران احتکار قلمداد شوند. متاسفانه نبود نظارت بر فعالیت این اقشار در دوران رکود تشدید شده درحالی‌که این افراد به‌طور مستقیم (احتکار واحدهای ارزان‌قیمت) و به‌طور غیرمستقیم (با تحریک بخش فروشنده در خصوص افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آتی) آتش بیار معرکه شده و بازار املاک مصرفی را به چالش کشانده‌اند.

وی گفت: البته نظارت بر فعالیت این اقشار بسیار ساده است، چراکه فایل‌های فروش مناطق 4، 5 و 6 تهران در دستان مشاوران املاک بوده و به دنبال فرصت مناسب برای عرضه این واحدها هستند.

احمد اوغلی در خصوص آخرین گزینه نیز یادآور شد: نبود نظارت‌های عالیه باعث شده هر ملک بنجلی با هر قیمتی که فروشندگان مایل به فروش هستند فایل شود؛ بنابراین باید نهاد و سازمانی به‌عنوان مدافع حقوق شهروندان وارد گود شود.

منبع:‌ سازه‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.