کد مطلب: ۱۲۰۱۲۸

خود تحریمی مبلمان

خود تحریمی مبلمان

صنعت مبلمان از مهم ترین شاخه های صنایع کوچک و متوسط با اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و سرعت بازدهی اقتصادی بالاست. ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال 2015 حدود 437 میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی محصولات این صنعت هم 147 میلیارد دلار بوده است. در دو دهه اخیر سرمایه گذاری گسترده ای

صنعت مبلمان از مهم ترین شاخه های صنایع کوچک و متوسط با اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و سرعت بازدهی اقتصادی بالاست.
ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال 2015 حدود 437 میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی محصولات این صنعت هم 147 میلیارد دلار بوده است.

در دو دهه اخیر سرمایه گذاری گسترده ای در دو بخش تولید و عرضه انجام شده است تا در کنار هنر ناب ایرانی، تولیدات این صنعت در مقابله با رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشند و سهمی قابل قبول از بازار 6 میلیارد دلاری مبلمان ایران را به خود اختصاص دهند.

نیمی از ظرفیت صنعت مبلمان تعطیل است
حسن احمدیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران گفت: گردش مالی صنعت مبلمان کشور در حالی که فقط از 50 درصد ظرفیت تولید استفاده می شود حدود 30 هزار میلیارد تومان با احتساب 15 هزار واحد زیر مجموعه و وابسته است.

احمدیان با بیان ظرفیت های بالای صنعت چوب و مبلمان کشور برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده اظهار داشت: مزیت نسبی صنعت مبلمان ایران برای حضور در بازارهای خارجی را با توجه به کیفیت و قیمت رقابتی محصولات این صنعت، ‌واقعیتی است که در صورت حمایت عملی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن کنار رفتن ابرهای تیره رکود از پیش روی این صنعت،‌ شاهد پدیدار شدن افق های روشنی برای آن خواهیم بود ضمن اینکه 8 درصد تولید صنعتی کشور در صنعت مبلمان و صنایع وابسته است.

وی افزود: برای حمایت از تولید و صنعت مبلمان داخلی، توانستیم واردات این محصول را محدود کنیم به طوری که آن را از 250 میلیون دلار در سال به حدود 10 میلیون دلار در سال کاهش دادیم و این موجب شد در 4 سال اخیر از واردات حدود یک میلیون دلار مبلمان جلوگیری کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران گفت: با ادامه کم توجهی دولت به جایگاه و ظرفیت صادراتی صنعت چوب و مبلمان کشور که سهم قابل ملاحظه ای از اشتغال بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده در کشور را به خود اختصاص داده است، نه تنها فرصت صادرات و توسعه این صنعت را از دست می دهیم بلکه از دست رفتن سرمایه گذاری های کلان این صنعت و شکل گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت در سال های آینده را شاهد خواهیم بود.

وی رکن اصلی حمایت دولت از طرح پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران را واگذاری امتیازات و ظرفیت های متعلق به صنعت مبلمان به اتحادیه متولی این صنعت دانست و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی خاص حاکم بر کشور و تنگناهای پیش روی دولت، از دولت توقع خاصی به جز واگذاری تولیت امور مرتبط با این صنعت به تشکل ها و اتحادیه های تخصصی نداریم زیرا می توان از ظرفیت های آن به عنوان ضمانت اجرایی و منبع تامین مالی برای اجرایی کردن برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران بهره برد.

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می دهد میزان صادرات مبلمان و صنایع وابسته به آن در پنج ماهه امسال هشت میلیون دلار بوده است که در بهترین حالت حداکثر میزان صادرات به سطح صادرات 16 میلیون دلاری سال گذشته می رسد. این در حالی است که میزان صادرات این صنعت در سال 93 از رقم 20 میلیون دلار گذشت.

مبلمان ایرانی جایگزین واردات
علی انصاری رئیس شورای ملی مبلمان کشور گفت: امروز مبلمان چینی در ایران خریدار ندارد و حضور مبلمان ترک نیز در بازار ایران کمرنگ شده است.
وی افزود: در صنعت مبلمان مردم به مصرف کالای ایرانی روی آورده اند و به خرید و مصرف مبلمان خارجی رغبت کمتری دارند.
وی اضافه کرد: با حضور رقبای خارجی، تولید کنندگان ما پیشرفت می کنند اما این مردم هستند که متوجه می شوند که کدام کالا را بخرند. در این میان ما باید مراکز توزیع را مدرن کنیم و عرصه هایی در مراکز توزیع ایجاد کنیم که محل رقابت سالم میان تولیدکنندگان و توزیع کنندگان شناسنامه دار باشد تا مردم با اطمینان خاطر، کالای ایرانی را خریداری کنند.
انصاری گفت: اگر نقدینگی به بازار تزریق شود و فضای اقتصادی در دست خود مردم قرار گیرد از رکود خارج خواهیم شد حتی اگر تورم نسبی هم باشد تولید ثروت و اشتغال می کند و این به نفع مردم است و موجب می شود چرخه اقتصادی به روند عادی خود برگردد.
وی افزود: اگر رکود کنونی ادامه یابد بسیاری از واحدهای مبلمان که فعال هستند نیز از مسیر تولید خارج می شود.

انصاری با بیان اینکه گردش مالی صنعت مبلمان حدود 10 هزار میلیارد تومان است گفت: با ترویج فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی، انتظار می رود گردش مالی این بازار در آینده ای نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
وی افزود: درخواست ما این است دولت و مسئولان از تولیدکنندگان حمایت مالی و تسهیلاتی به عمل آورند تا بتوانیم در صنعت مبلمان به خودکفایی کامل دست یابیم.
رئیس شورای ملی مبلمان گفت: نگاه ما در حوزه تولید، سنتی و کارگاه های ما خرد و کوچک است اما با توسعه فرهنگ مبل نشینی، توقعات و سلیقه ها عوض شده است و ما هم این موارد را در طراحی های خود در نظر می گیریم.
انصاری اضافه کرد: از مهم ترین این دستاوردهای صنعت مبلمان در سال های اخیر می‌‌توان به گسترش دیپلماسی اقتصادی، تجاری، نوسازی مراکز توزیع، ایجاد واحدهای دانشگاهی متخصص صنعت مبلمان و دکوراسیون، ایجاد موزه ملی مبلمان و مرکز مطالعات تاریخی، ساماندهی تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌ها اشاره کرد.
وی گفت: اکنون این انگیزه وجود دارد که پیشرفت و توسعه در صنعت مبلمان را به گونه‌ای راهبردی و محوری براساس وضعیت موجود کشور و سند ملی صنف و صنعت که در حال تدوین است ترسیم کنیم.
انصاری گفت: در چهار دهه گذشته صنایع و صنوف مبلمان رشد قابل توجهی داشته‌اند و در کنار این پیشرفت دنبال مدل توسعه بومی و ایرانی شده‌اند و حتما ارائه مدل های این صنف نیازمند پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی است ضمن اینکه فناوری های ما به روز شده اند و در طراحی و تولید با همکاری دانشگاه پیشرفت های خوبی داشتیم.

واردات به صرفه تر از تولید
مظفرعلیخانی دبیر همایش تجارت جهانی و صنایع وابسته مبلمان می گوید : مهم ترین مشکل امروز صنعت مبلمان نقدینگی است ضمن اینکه هزینه های سربار همچون مطالبات سازمان های بیمه ای و تامین اجتماعی و تعرفه های بالای واردات مواد اولیه صنعت مبلمان کشور را بسیار گران کرده و توان رقابت را نه تنها در بازارهای صادراتی بلکه در رقابت با محصولات وارداتی نیز گرفته است.
وی می افزاید : مهم ترین چالش پیش روی صنعت مبلمان قیمت تمام شده بالاست در حالی که شاهد افزایش کیفیت هستیم و تولید کنندگان محصولات خوبی عرضه می کنند اما به دلیل تورم حاکم بر تولید ، هزینه های تامین اجتماعی ،نرخ بهره دو رقمی، تحمیل هزینه مالیات برارزش افزوده و ارزش گذاری های نامناسب در فرایند واردت مواد اولیه قمیت تمام شده افزایش یافته است.
علیخانی می گوید: امروز متاسفانه از یک سو واردات محصولات ساخته شده در صنعت مبلمان به صرفه است و از سوی دریگر تولید کننده در بازار صادرات مشکل دارد.

وی تاکید کرد: باید نقدینگی به نرخ رقابتی در اختیار تولید قرار گیرد و هزینه سربار کاهش یابد و دولت برای حمایت از تولید مالیات را در شرایط رکود کاهش دهد، تنها در این صورت است که صنعت مبلمان نه تنها در اسیا بلکه در اروپا هم توان رقابت دارد.

دبیر همایش تجارت جهانی و صنایع وابسته مبلمان می افزاید: باید زمینه برای پیوند صنعت داخلی و جهانی از طریق سرمایه گذاری خارجی ،انتقال تکنولوژی و ماشین آلات مدرن فراهم شود و این ظرفیت در کنار استعداد و هنر ایرانی محصولات قابل رقابت به بازاهای جهانی عرضه می کند.

وی خطرنشان کرد: این تعرفه ها هستند که می توانند واردات را تنظیم کنند اما برای افزایش صادرات باید با سرمایه گذاری مشترک خارجی کیفیت تولید را فزایش یابد، قیمت، رقابتی و تنوع محقق شود.

زمین گیرشدن سرمایه گذاری ها
نادری تولید کننده صنعت مبلمان هم به خبرگزاری صداوسیما گفت : امروز مشکلات حاکم بر تولید و تحمیل هزینه های متعدد به تولید موجب شده تا تولید داخلی توان رقابت با محصولات وارداتی را نداشته باشد به گونه ای که امروز سهم محصولات وارداتی در کشور به شدت بالاست و سرمایه گذاری های تولید کنندگان برای تولید محصول با کیفیت زمین مانده است.

وی می گوید: امروز تولید کننده توان پرداخت سهم 33 درصدی بیمه ، افزایش سالانه هزینه های انرژی و عوارض و مالیات های متعدد را ندارد و راهکار این چرخه معیوب تزریق یارانه های تولید با بدنه تولید است تا در کنار کاهش قیمت تمام شده و افزایش قدرت خرید برای مصرف کنندگان زمینه برای جذب نیروی جدید در تولید فراهم شود و این روند بسیار کارگشاتر از پرداخت های نقدی است.

کیفیت بالا اما قیمت غیر رقابتی
سمیع زاده دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون از فعالان صنعت مبلمان هم معتقد است : صنعت مبلمان با وجود برخورداری از توان بسیار بالایی در تولید با کیفیت به دلیل قیمت تمام شده بالا از توان رقابتی پایینی در صادرات برخوردار است.

وی می افزاید: در شرایط کنونی پیوند چهار ضلع مربع بنگاه های اقتصای و صنعتی،دانشگاه ها ، تشکل ها و دولت است و می تواند پویایی گذشته را به این صنعت بازگرداند به طوری که اگر دانش فنی روز دنیا از طریق دانشگاه ها به کشور تزریق شود ، دولت قوانین و بسترها مورد نیاز را طراحی کند و تشکل ها رابطه مناسبی به عنوان رابط حاکمیت با بنگاه های اقتصادی برقرار کند و بنگاه های اقتصادی هم به درستی عمل کنند ، می توان از این بحران خارج شود.
سمیع زاده خاطرنشان کرد : در حال حاضر صنعت مبلمان پیوند خوبی با دانشگاه ها برقرار کرده است و در حوزه طراحی و ماشین الات هم مشکل خاصی وجود ندارد و در حوزه قوانین نیازمند اصلاحاتی هستیم تا شرایط برای توسعه صادرات فراهم شود ، باید نظام تعرفه ای مدیریت شود تا ارزش افزوده این صنعت در داخل حفظ شود چرا که تعرفه های 30 تا 40 درصدی تولید کننده را از رقابت دور می کند.

مجلس آماده حمایت قانونی از صنعت
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن اعلام امادگی مجلس برای حمایت از صنعت مبلمان کشور تاکید کرد : امروز در اقتصاد کشور معضلاتی است که با یک رویکرد داخلی براحتی قابل حل است.

وی قوانین و مقررات بانکی را مشکل اصلی صنعت برشمرد و افزود : امروز کمتر فعال اقتصادی است که مشکل تامین مالی را نخستین مشکل خود نداند مجلس در دو بخش اصلاح مقررات و قوانین و کاهش نرخ تامین مالی وارد عمل شده است در گام نخست اصلاح قانون بانکداری تا پایان امسال نهایی می شود و به صحن علنی ارائه می شود و در گام بعدی تلاش می شود تا هزینه تامین مالی کاهش یابد.

پورابراهیمی می افزاید : امروز دولت بزرگ ترین دستاورد خود را کاهش نرخ تورم می داند اما اگر نرخ سپرده و نرخ وام بانکی کاهش نیابد نه تنها اثاری از این اقدام دولت حاصل نخواهد شد ، استمرا این وضعیت بنگاه های اقتصادی را با چالش مواجه خواهد کرد چرا که تولید از یک طرف با سرکوب قیمت مواجه می شود و از طرف دیگر چون هزینه تامین مالی بنگاه ها برمبنای نرخ قبلی است در عمل حاشیه سود شرکت ها دچار چالش خواهد شد.

وی تاکید کرد : شرایط کنونی طلایی ترین فرصت برای کاهش نرخ سود سپرده و سود تسهیلات است و این فرصتی است که شاید سال های آینده به دست نیاید.

پورابراهیمی با اشاره به گلایه تولید کنندگان از قوانین مالیاتی گفت : مالیات بر ارزش افزوده با توجه به اینکه قانون خوبی بوده است باید در برخی از بخش های آن اصلاحاتی انجام شود که اگر تا یک ماه دیگر موضوعات بحث پیگیری مالیاتی عملیاتی نشد پیش نویس لایحه دولت را با کارهایی که در کمیسیون انجام دادیم ، تلفیق می کنیم و در قالب یک طرح در دستور کمیسیون اقتصادی مجلس می گذاریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : در بحث تعرفه ها به ویژه برای واردات مواد اولیه صنعت مبلمان که از ارزش افزوده بالایی برخوردار است می توان برای یک رویکرد کوتاه مدت کاهش تعرفه را پیش بینی کرد تا اثار این کاهش تعرفه در صادرات مشاهده شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تراز تجاری صنعت مبلمان منفی است ، گفت : هم اکنون نسبت واردات به صادارات در صنعت مبلمان یک به پنچ است و با اصلاح نظام تعرفه ای حاکم بر واردات مواد اولیه این صنعت می توان به افزایش سقف تولید و توان رقابت ان در بازارهای صادراتی کمک کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.