کد مطلب: ۶۸۶۰۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرایط سیمان در بورس بهتر می‌شود؟ / دخالت در بازار به زیان تولید است

شرایط سیمان در بورس بهتر می‌شود؟ / دخالت در بازار به زیان تولید است

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، وزارت صمت هزینه‌های تولید را درک نمی‌کند و محصولات باید وارد بورس کالا شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ا نجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عقیده دارد که وزارت صمت برآوردی از شرایط و هزینه‌های تولید ندارد.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: دخالت دولت در بازار و قیمت کالاها و همچنین اعمال محدودیت‌های برق، گاز و و انرژی، تولید را تضعیف می‌کند. این شرایط، کار را به جایی می‌رساند که شاید ناچار شویم تولید را متوقف کنیم. بنابراین برای حفظ و تداوم تولید، از وزارت صمت انتظار داریم الزامات ادامه روند تولید و هزینه‌های آن را در ک کند.

این مسئول بیان کرد: تا قبل از خراد ۱۴۰۰، وزارت صمت و سازمان حمایت قیمت سیمان را به صورت دستوری تعیین می‌‌کردند. ولی پس از اینکه سیمان وارد بورس کالا شد، قیمت در مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌شد و شرایط صنعت نیز بهبود پیدا کرد.

وی با اشاره اینکه اما در چند ماه اخیر شاهد برخی دخالت ها در بازار سیمان بودیم، توضیح داد: قوانین بازار سرمایه حکم می‌کند که با ورود محصولات به بورس، قیمت نباید دستوری باشد و عرضه و تقاضا قیمت را کشف کند. اما دولت هم به عنوان متولی بازار کشور، ناچارا برخی دخالت‌ها را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تولید نیاز به هزینه دارد و مسئولان باید این موضوع را درک کنند که برای تامین هزینه‌ها باید فروش با قیمتی انجام شود که هزینه‌ها را پوشش دهد، گفت: دخالت دولت در معاملات کالاها همچنین اعمال محدودیت‌های برق، گاز و انرژی، تولید را تضعیف می‌کند. در نتیجه ممکن است کار به جایی برسد که شاید ناچار شویم تولید را متوقف کنیم. پس برای حفظ و تداوم تولید باید تمهیداتی در نظر گرفته شود.

بورس راهکار کاهش دلالی در صنعت سیمان

وی تشریح کرد: با ورود سیمان به بورس کالا قیمت‌ها واقعی شد و هزینه‌ای که در جیب دلال ها می‌رفت، نصیب کارخانجات شد.

شیخان عنوان کرد: این راهکار بسیار مثبت و مفید بود زیرا هم باعث رضایت تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سهامداران شد. هم اینکه قیمت‌ها به صورت شفاف در بورس تعیین می‌شدند. در واقع بسیاری از دلال بازی‌ها کاهش پیدا کرد. علاوه بر این برخی از مشکلات کارخانجات از جمله کمبود نقدینگی تا حدود زیادی برطرف شد و این مسائل با ورود سیمان به بورس کالا رخ داد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با محدودیت برق و انرژی که از سوی وزارت نیرو برای کارخانجات سیمان اعمال شد. طبیعی است که تولید کاهش می‌یابد و وقتی تولید کاهش یابد، فشار و هجوم به بورس و بازار سیمان برای خرید وارد می شود. این باعث می‌شود تا قیمت محصول صعودی شود. این موضوع در مورد سایر صنایع همچون فولاد و پتروشیمی هم مطرح است. باید دولت این نکته را در نظر بگیرد که این موارد مقطعی است لذا دخالت‌ها را کاهش دهد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: بنابراین آن چه که از وزارت صمت انتظار داریم درک ادامه روند تولید است. باید همه تلاش وزارت صمت به عنوان متولی تولید این باشد که روند تولید ادامه پیدا کند.

هزینه محصولات افزایش می‌یابد؟

وی ادامه داد: در این راستا باید وزارت صمت جلساتی با تشکل‌های تخصصی و بورس کالا برگزار کند تا راهکاری درنظر گرفته شود که هم قیمت محصولات به طور کاذب بالاتر نرود، هم کارخانجات دچار زیان نشوند، هم دولت به مقاصدش برسد. همچنین تولید با روندی مطلوب جریان داشته باشد و مصرف کننده نیز بتواند محصول مورد نظر خود را خرید کند.

شیخان با بیان اینکه تولید سیمان مازاد بر نیاز کشور است، افزود: با افزایش هزینه‌ها، تولید دشوار شده است و اگر درآمد خوبی نداشته باشیم، بدون شک نمی‌توانیم تعمیرات اساسی انجام دهیم. از سوی دیگر محدودیت‌های برق و گاز باعث می‌شود تا هزینه‌ها افزایش یابد و زمانی هم که تولید کاهش یابد، هزینه تولید بیشتر شده و موجب می‌شود تا به سمت تعدیل نیرو و مشکلات دیگر حرکت کنیم.

شیخان با اشاره به اینکه این مشکلات با تعامل قابل حل است و با تعامل می‌توانیم تولید و فروش با قیمت‌های مناسب داشته باشیم، عنوان کرد: به عنوان مثال، اخیرا تعاملی با وزارت نیرو صورت گرفت. با جلسه‌ای که صنعت سیمان با وزیر نیرو برگزار کرد، قدم‌های مثبتی برداشته شد. در این جلسه، توافقاتی صورت گرفت تا روند تولید سیمان متوقف نشود. بنابراین با چنین رویکردی، حتما مشکلات به حداقل می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کار به شرایط بازار ندارم فقط از ساعت نه صبح تا الان دارم به شاخص کل بازار می خندم واقعا این ها سهامداران را خیلی ساده فرض کرده اند الان شاخص کل باید منفی20000هزار باشد که البته دستکاری نابسامانی مثبت پنج هزار است دیگه این قدر تابلو نکنید

  • ناشناس

    بازارتون عالیست فقط شبدیز کم داره اونهم بازگشایی بشه به هدف رسیدید.

  • ناشناس

    بازار کاملا دستوری اداره میشود و منتطر دستوری دولت می باشد همانطور که در دولت روحانی یه سهم بی ارزش مثل فسا ۶ برابر شد .

  • ناشناس

    فکر می‌کنید دلال بازی رفع شده مگه توی همین بورس کالا سیمان خریداری شده به قیمت نود تا صد تومان نفروختن

  • ناشناس

    همسایه ها یاری کنید ، تا سیمان بی جهت و با معاملات صوری بتواند نقدینگی به دست بیاورد تا مدیران مدیریت ندان سیمان پز بدهند ، از ۱۰۰۰ کد بورسی اعطا شده به خریداران صوری ، ۹۰۰ کد قابل ردیابی نبود و حذف شد و با این کار جلوی معاملات صوری گرفته شد و معلوم شد که ارایه ۱۲۰۰ تن سیمان در هفته دروغی بیش نبوده و نیاز بازار زیر ۷۰۰ تن بوده و الان انجمن سیمان با فضا سازی به دنبال ایجاد وضعیت نابسامان قبلی است ، سازمان های نظارتی حواسشان باشد ، لطفاً .