کد مطلب: ۲۶۱۳۴۱

درآمدزایی در معادن آذربایجان غربی سنگ شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر 15 درصد درآمد معادن موجود در آذربایجان غربی می‌تواند در استان مدیریت شود که رقم بالایی به شمار می‌رود اما بخشی از این درآمد به علت راکد بودن برخی از معادن، محقق نمی‌شود.

جعفر صادق اسکندری اظهار کرد: در آذربایجان‌غربی 805 واحد صنایع معدنی با اشتغالزایی 21 هزار و 737 نفر وجود دارد و عمده صنایع معدنی بزرگ موجود در این استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شستشو و دانه بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی و صنایع دانه‌بندی و فرآوری سیلیس است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،اسکندری با اشاره به استخراج 192 نوع سنگ تزئینی از معادن استان بیان کرد: مرمر، مرمریت، تراورتن، کنگلومرا، چینی، گرانیت و بازالت از جمله این سنگ‌ها به شمار می‌رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان ذخیره قطعی معادن در حال بهره برداری آذربایجان غربی 8.5 میلیارد تن و میزان استخراج اسمی معادن نیز 97 میلیون تن بوده است.

اسکندری با اشاره به اقلام سنگ‌های صادراتی استان افزود: سنگ‌های تراورتن، چینی، گرانیت، مرمر و مرمریت به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه 43 فقره پروانه بهره برداری معادن طی سال گذشته در این استان صادر شد و تعداد پروانه های این بخش به 471 مورد رسیده افزود: 59 فقره پروانه اکتشاف، 19 فقره گواهی کشف و 148 فقره پروانه برداشت موقت در آذربایجان غربی صادر شد.

اسکندری ادامه داد: با صدور پروانه های بهره برداری میزان اشتغال بخش معدن در آذربایجان غربی به بیش از 5350 نفر رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: معادن از ظرفیت‌های اقتصادی این استان به شمار می‌رود و با سرمایه‌گذاری مناسب نباید اجازه داد که این منابع به صورت راکد یا نیمه تعطیل باقی بماند و به هدر برود.

اسکندری یادآورشد: طی سال گذشته پنج هزار و 260 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار 376 واحد راکد، نیمه فعال و طرح نیمه تمام صنعتی، کشاورزی، معدن و گردشگری قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز بر ضرورت راه اندازی صنایع پایین دستی طلا در منطقه تکاب تاکید کرد.

بنابرگزارش، رضا حسینی در دومین جلسه شورای معادن استان که در محل استانداری برگزار شد، بر لزوم راه اندازی و توسعه صنایع پایین دستی طلا و کارگاههای فعال طلاسازی در منطقه تکاب تاکید کرد.

وی افزود: راه‌اندازی صنایع پایین دستی طلا در تکاب، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه را بدنبال خواهد داشت.

معاون استاندار با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت های معدنی استان به شکل بهینه استفاده نشده است، افزود: شورای معادن استان که به ریاست استاندار تشکیل شده، بدنبال رفع موانع پیش روی توسعه فعالیت‌های معدنی و بسترسازی در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی استان است.

حسینی همچنین بر لزوم آماده سازی بسته سرمایه‌گذاری برای بخش معدن استان تاکید کرد و گفت: برای استفاده بهینه از پهنه‌های معدنی استان، بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت ارائه به سرمایه گذاران باید آماده شود.

بنابرگزارش، فعال‌سازی معدن تیتانیم قره آغاج ارومیه و راه اندازی صنایع پایین دستی آن از دیگر موارد مورد تاکید معاون اقتصادی استاندار در این جلسه بود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.