کد مطلب: ۲۱۰۱۵۴

درختان خیابان ولیعصر به قارچ سرطان رنگی مبتلا شده‌اند

درختان خیابان ولیعصر به قارچ سرطان رنگی مبتلا شده‌اند

علی‌ محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در نشست خبری‌ که امروز صبح برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

علی محمد مختاری در ابتدا با اشاره به شرایط چنارهای خیابان ولیعصر گفت: جمعه 11 اسفند پروژه احیای درختان خیابان ولیعصر با حضور شهردار برگزار خواهد شد.

در محدوده مناطق 1 و 6 و 11 تعدادی از درخت‌های حاشیه خیابان ولیعصر به علت ساخت و ساز، بتن‌ریزی و برج‌سازی آسیب دیده است. و در حال حاضر تعداد این درختان به 15 هزار و 866 اصله می‌رسد و در زمان پهلوی اول که ساخت درختان آغاز شد 18 هزار درخت در محدوده این خیابان کاشته شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از درختان چنار نیز به نوعی قارچ با عنوان سرطان رنگی مبتلا شده‌اند و طبق نظر کارشناسان برای جلوگیری سرایت این قارچ باید درختان بیمار را با درخت سالم جایگزین کرده و حتی خاک آن را نیز عوض کردند.

او در تشریح فاز اول پروژه احیای درختان خیابان ولیعصر گفت:‌ فاز اول این پروژه تا پایان اسفندماه اجرایی می‌شود و 400 تا 700 اصله درخت در این فاز آفت زدایی خواهند شد و تا پایان سال 97 پروژه احیا به پایان می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها در مورد آبیاری درختان ولیعصر تصریح کرد: آبیاری این درختان با استفاده از آب جاری کاملاً غلط است. آب مورد نیاز باید به صورت حساب شده به گیاه برسد. همچنین با همکاری سازمان محیط زیست 48 پلاک در خیابان ولیعصر که فاضلاب خود را به نهر هدایت می‌کردند پلمپ شد.

مختاری با بیان اینکه آبیاری فضای سبز تهران با استفاده از 155 قنات بازسازی شده و چاه‌های حفاری شده انجام می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر با سازمان آب همکاری نزدیکی داشتیم و در مواردی منابع موجود را در اختیار آن‌ها قرار دادیم. در مقابل هر زمانی که آن‌ها پساب را در اختیار ما قرار دهند، با قبول این شرط که تاسیسات را شهرداری راه‌اندازی کند، از پساب استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها ادامه داد: طرح جامع آب خام به دستور شهردار تهران در ماه‌های گذشته آغاز شده است. برای اجرای این پروژه از حضور 22 مشاور در 22 منطقه دعوت شده است که این پروژه در مراحل نهایی است. هر جا پساب در اختیار ما قرار دهند از آن استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص نحو آبیاری فضای سبز در تهران تصریح کرد: حدود 60 درصد از فضای سبز شهر تهران آبیاری مکانیزه می‌شود، تا پایان امسال 2 میلیون و 95 اصله نهال در تهران کاشته خواهد شد؛ شاید نسبت به سال‌های گذشته کم‌تر باشد اما آنچه برای ما اهمیت دارد، ماندگاری است.

مختاری در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد سامان دهی بخش‌هایی از بوستان ولایت که در حال حاضر بایر است، گفت: در سال 93 طی 66 روز کار فشرده 110 هکتار از بوستان ولایت را فضای سبز کردیم.

به غیر از این، 200 هکتار باقی مانده بود که با دستور شهردار قرار شد که معاونت‌های شهرسازی و معماری و فنی و عمرانی طرح آن را آماده کنند و ما به عنوان مجری، طرح را عملیاتی کنیم.

وی در واکنش به ادعای برخی از شهروندان در مورد رهاسازی چنارهای کاشته شده خیابان ولیعصر گفت: درخت چنار به گونه‌ای است که اگر در فصل بهار آب نخورد خزان می‌کند و از بین می‌رود.

ادعای شهروندان هم به این دلیل است که ما طبق مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی تنها از 12 شب به بعد اجازه آبیاری و کوددهی را داریم.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.