کد مطلب: ۸۱۴۸۸۴

آخرین جزئیات از درگیری مرزی ایران و طالبان/ امنیت در مرز برقرار است

آخرین جزئیات از درگیری مرزی ایران و طالبان/ امنیت در مرز برقرار است

وقوع درگیری میان مرزداران ایرانی و طالبان در روز گذشته، به تعطیلی موقت مرز منجر شد. امروز فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت :مرزهای مشترک با کشور افغانستان بطور کامل در کنترل نیروی زمینی ارتش هستند و در کنار ما برادران مرزبانی قرار دارند و امنیت بطور کامل برقرار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرزداران ایرانی و نیروهای طالبان پیش از ظهر روز گذشته، شنبه 6 خرداد در حوالی پاسگاه ساسولی (مرز نیمروز) به تبادل آتش پرداختند. مقامات ایرانی دلیل این درگیری را عدم رعایت حسن همجواری از سوی طرف افغانستانی دانستند. به دنبال این حادثه که به شهادت دست کم یکی از مرزداران ایرانی منجر شد، مرز دو کشور و پل ابریشم موقتا بسته شد.

امروز، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در بازدید از مرز در زابل گفت: در مرز مشترک ایران و افغانستان چند باری است که از طرف حاکمان افغانستان اشتباه رخ می‌دهد و روز گذشته نیز اقدام تیراندازی بی‌جا اتفاق افتاد.

سردار قاسم رضایی روز یکشنبه در بدو ورود به شهرستان زابل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از طرف نیروهای مرزبانی اقدام متقابل نسبت به تیراندازی انجام شد، تصریح کرد: نیروهای مرزبانی این موضوع را مدیریت کردند و متاسفانه یکی از همکاران به شهادت رسید و ۲ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

وی تاکیدکرد: به کشورهای همسایه می‌گوییم که مرزهای ما مرزهای دوستی است و نباید اجازه دهیم اتفاق ناگواری پیش بیاید.

جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بسیار آرام است، اظهارداشت: شب گذشته هیچگونه تهاجمی اتفاق نیفتاده است و موضوع عصر دیروز فیصله پیدا کرد (مهر).

امنیت در مرزهای مشترک با افغانستان کاملا برقرار است

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: مرزهای مشترک با کشور افغانستان بطور کامل در کنترل نیروی زمینی ارتش هستند و در کنار ما برادران مرزبانی قرار دارند و امنیت بطور کامل برقرار است.

امیر حیدری افزود: بارها اشاره شد حضور ما در مرز به معنای اینکه خطری ما را تهدید می‌کند نیست بلکه به جهت اشراف اطلاعاتی و امنیت است که در مرزها برقرار است.

وی اظهار کرد: در بحث برخورد با نوع تردد ممکن است گاها اختلافی بین دو مرزبان پیش افتد که موضوع مهمی نیست و کاملا در کنترل بوده است.

امیر حیدری خاطرنشان کرد: همرزمان ما در مرزبانی و نیروی زمینی کاملا در منطقه مسلط هستند، تا هر جا که کشور مقابل مرز مشترک با ما دارد مقررات بین المللی را احترام بگذارد احترام متقابل می بیند و حسن همجواری بجا می آوریم ولی اگر جایی احساس بشه طرف مقابل نمی‌خواهد به مقرارت تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود.

روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران بخشی از سیاست طالبان است

از آن سو، دفتر مطبوعاتی ریاست الوزراء حکومت طالبان امروز با نشر اطلاعیه ای اعلام کرد جلسه نوبتی کمیسیون سیاسی حکومت طالبان با ریاست مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی و سرپرست ریاست الوزراء طالبان برگزار شد.

در این جلسه که ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی نیز حضور داشت، ضمن بحث در خصوص مسائل مهم دیگر، در رابطه با موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران نیز بحث مفصل انجام شد و تمام جنبه‌های آن به تفصیل و دقت مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این جلسه با توجه به جنبه‌های حقوقی، بر توافقنامه امضا شده بین کابل و تهران در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی تاکید صورت گرفت و برای حل این معضل، رعایت نمودن این توافقنامه راه حل مناسب عنوان شد.

اعضای کمیسیون سیاسی بر روابط خوب و مثبت با همسایگان به ویژه ایران تاکید کردند و داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را بخشی از سیاست حکومت طالبان خواندند.

مبادلات اقتصادی در پایانه مرزی میلک از سر گرفته شد

در این میان، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان اظهارداشت: پل ابریشم به دلیل درگیری‌های روز گذشته در مرز ایران و افغانستان، هرگونه مبادلات اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تعطیل شد.

وی بیان کرد: پس از آرام شدن وضعیت در مرز؛ ساعتی قبل مبادلات اقتصادی در پایانه مرزی میلک از سر گرفته شد.

پایانه و بازارچه مرزی میلک شهرستان هیرمند در ۳۴۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان واقع شده است.

در این پایانه مرزی ۱۸۰ شرکت بین المللی و ۲ شرکت سواری در حال فعالیتند و حدود یک‌هزار نفر در این مرز مشغول بکار هستند (ایرنا).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.