کد مطلب: ۱۸۷۰۶۶

در بازار طلا و دلار فریب نخورید

در روزهای گذشته بازار طلا، سکه و ارز به دلیل عوامل مختلف، با هیجانات قیمتی و افزایش تقاضا همراه شد؛ عواملی که برخی از آن‌ها گذراست؛ لذا خریداران غیرحرفه‌ای در این بازارها معمولا فریب می‌خورند.

در روزهای گذشته بازار طلا، سکه و ارز به دلیل عوامل مختلف، با هیجانات قیمتی و افزایش تقاضا همراه شد؛ عواملی که برخی از آن‌ها گذراست و به تدریج از بازار خارج می‌شود و وضعیت عرضه و تقاضا به تعادل نسبی می‌رسد؛ لذا خریداران غیرحرفه‌ای در این بازارها معمولا فریب می‌خورند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در یک هفته گذشته افزایش قیمت جهانی طلا آن هم به طرز چشمگیری به افزایش نرخ این فلز گران‌بها در بازار داخلی انجامید. از سوی دیگر نرخ ارز هم تحت تاثیر بازار طلا قرار گرفت و افزایشی شد.

در نیمه هفته گذشته قیمت سکه تمام طرح جدید به یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید اما در هفته جاری و پس از روز پنج شنبه با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت انواع سکه با کاهش روبرو شد.

اما نکته مهم دیگر در چند وقت اخیر حراج سکه از سوی بانک مرکزی بود. برگزاری ۱۸ حراج سکه توسط بانک مرکزی نه به منظور کاهش قیمت واقعی بلکه برای به حداقل رساندن حباب سکه انجام شد. اما قیمت واقعی سکه به دلایل دیگری افزایش پیدا کرد.

در آن مقطع با برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی قیمت سکه تا حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و اقدام بانک مرکزی در این زمینه بی اثر نبود اما مجددا بار دیگر قیمت سکه افزایشی شد که عمدتا تحت تاثیر قیمت دلار بود، چراکه قیمت دلار در روزهای گذشته با تغییر و تحولات زیادی روبرو شد و از مرز ۴۳۰۰ تومان عبور کرد تا رکورد جدیدی برای دلار هم به ثبت برسد. به طور طبیعی دلار و سکه از یکدیگر تاثیر گرفتند.

به گفته فعالان طلا و جواهر، حباب ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه اکنون به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است اما در تحلیل بازار سکه باید به این نکته توجه کرد که حباب قیمت مانند مرض است و ناراحتی و التهاب ایجاد شده به واسطه این مرض به تدریج از بازار خارج می‌شود.

به طور منطقی اگر قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخل کاهش پیدا کند، قیمت سکه هم پایین خواهد آمد.

در راستای افزایش قیمت سکه و دلار قیمت طلا در بازار داخلی هم افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد و طی یک هفته بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش داشت که در سالیان اخیر این اتفاق بی‌سابقه بود و گرم طلای ۱۸ عیار به حدود ۱۴۰ هزار تومان رسید.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد شروع سال میلادی هم از عوامل افزایش قیمت سکه است. این مناسبت جهانی هر ساله با نوسان قیمت جهانی طلا و ارز همراه می‌شود. این عامل گذرا می‌تواند خریداران غیرحرفه‌ای سکه را فریب دهد.

در هفته گذشته تقاضا برای خرید ارز و سکه در بازار بالا رفت که به نظر می‌رسد این افزایش تقاضا ناشی از عوامل هیجانی حاکم بر بازار رخ داده است و با فروکش کردن تب بازار و بازگشتن به شرایط عادی وضعیت عرضه و تقاضا به تعادل نسبی برسد.

طبیعتا کسانی که هفته گذشته سکه خریدند در این هفته و در روزهای آینده با کوچک شدن حباب قیمت با زیان رو به رو خواهند شد و این درحالی است که کنش و رفتار خریداران حرفه‌ای به گونه‌ای دیگر شکل می‌گیرد.

طبیعی است که با بروز نوسانات ضرر خریداران غیرحرفه‌ای بیشتر می‌شود و در نتیجه به تدریج حضور این افراد در بازار کمتر خواهد شد و عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.