کد مطلب: ۴۷۲۳۸۹

ابلاغ دستورالعمل تعیین قیمت ۵ خودرو جدید

ابلاغ دستورالعمل تعیین قیمت 5 خودرو جدید

در روزهایی که خودروسازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی نمایندگان مجلس در تلاش برای لغو نرخ‌گذاری دستوری خودروهای داخلی هستند، شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت پنج محصول جدید را ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای رقابت که سه ماه و نیم از مسوولیت دوباره‌اش در پروسه تعیین قیمت خودروهای داخلی می‌گذرد، در ابلاغیه‌ای به ایران‌خودرو، دستورالعمل خود مبنی بر تعیین قیمت پنج محصول جدید این شرکت شامل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک، دنا توربوشارژ دستی، پژو ۲۰۷ پانوراما دستی و سورن پلاس را اعلام کرد.

آن طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، طبق ابلاغیه شورای رقابت، قیمت اظهاریه ‌ ایران‌خودرو در مورد محصولات جدیدش، پس از تایید بازرسی و حسابرسی قانونی شرکت و بدون احتساب هزینه‌های مالی غیر مرتبط، به همراه حداکثر ۵ درصد برای هزینه‌های مالی مرتبط با کسر ضریب بهره‌وری ۵/ ۲ درصدی و با احتساب ضریب صفر برای متغیر کیفیت، به همراه سود حداکثر ۷ درصدی تعیین خواهد شد.

به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، خودروهای موردنظر قیمت پایه‌ نداشتند و به همین دلیل، شورا با دریافت اطلاعات این محصولات و کار کارشناسی با به کارگیری کلینیک تجاری خودرو و ارزیابی خودروهای کلاس مشابه، دستورالعمل قیمتی آنها را ابلاغ کرده است.

هرچند این دستورالعمل، برای محصولات جدید ایران خودرو ابلاغ شده، اما به نظر می‌رسد قابل‌تعمیم به سایر خودروهای جدید و به اصطلاح نو عرضه نیز خواهد بود. ویژگی اصلی این خودروها آن است که به‌دلیل جدید بودن، قیمت پایه ندارند و بنابراین امکان تعیین سود برای آنها در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که به ادعای خودروسازان، بیشتر محصولات آنها به‌دلیل نرخ‌گذاری زیر قیمت تمام شده (از سوی شورای رقابت)، با حاشیه زیان تولید و عرضه می‌شوند و بنابراین اصلا سودی ندارند. هرچند شورای رقابت در دستورالعمل خود برای خودروهای جدید، سود تا سقف هفت درصد را مجاز دانسته، با این حال اینکه سود موردنظر واقعا تحقق پیدا کند یا نه، مورد ابهام است.

این ابهام با ادعای خودروسازان مبنی بر ناکارآمد بودن فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت در ارتباط است، چه آنکه آنها معتقدند نرخ‌های اعلامی از سوی این شورا با هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده همخوانی ندارد، چه رسد به آنکه سودی هم حاصل شود. بنابراین مطابق با این ادعای خودروسازان، کسب سود از خودروهای به اصطلاح نوعرضه، بستگی به آن دارد که قیمت استخراجی شرکت‌های خودروساز‌(با توجه به هزینه‌های تولید و هزینه‌های مالی خاص) با فرمول شورای رقابت چقدر همخوانی داشته باشد.

در واقع ممکن است دستورالعمل شورای رقابت به ویژه آنجاکه بر عدم احتساب هزینه‌های مالی غیر مرتبط تاکید کرده، مانع استخراج نرخ واقعی خودروها(از دید خودروسازان) و به تبع آن کسب سود شود. خودروسازان همواره از این موضوع که شورای رقابت برخی هزینه‌های مربوط به تولید را نمی‌پذیرد، شکایت داشته و آن را دلیل اصلی اعلام نرخ‌هایی زیر قیمت تمام شده و زیان‌دهی خود عنوان می‌کنند.

به نظر می‌رسد منظور شورای رقابت از هزینه‌های مالی غیر مرتبط نیز همین موضوع مورد اشاره خودروسازان است که مواردی مانند هزینه‌های دور زدن تحریم، پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های سیاسی در گذشته، بهره‌ها و جرایم کلان بانکی، نیروهای مازاد و… را در بر می‌گیرد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه شایعاتی درباره قیمت گذاری سه ماهه اول دنا پلاس توربو شارژ اتومات که جدیدا فرمولش تصویب شده هست!! اصلا واسه یه خودرو ملی با این مشخصات واسه سه ماه اول اصا منطقی و هیچ منطقی پشتش نیست!!واسه قیمت گذاری که نمیخوان آپولو هوا کنن
    یه دو دوتا چهارتا ساده هستبیاین قیمت دنا پلاس توربو شارژ اتوومات رو واسه سه ماه اول طبق دنا پلاس که قیمت کارخونه سه ماه اولش مشخصه براورد کنیم!!قیمت دنا پلاس سه ماهه اول ۹۳.۹۰۰میلیون تومنواسه گرونی یه توجیهات الکی میارن
    یه جور میگن دنا پلاس اتومات ویه قیمت میدن انگار اگه دنا پلاس معمولی گیربکس اصا نداشته
    خب دنا پلاس معمولیم گیربکس دستی داشته که قیمتش تو بازار۲۰میلیون خوب این و برداشتین‌یه گیربکس اتومات زدین روش( قیمت گیربکس اتومات ۳۵ تومن تا ۴۰ تومن) حالا کم میکنیم قیمت اتومات رو از دستی
    تازه اگه از بازار ازاد بگیریم( گیربکس معمولی – گیربکس اتومات)۳۵-۲۰=۱۵میلیون(اختلاف واسه گیربکس به اتومات)یه سانروف زدین ۵میلیون۱۵ میلیونم واسه توربوش بزاریم۲ میلیون قیمت دو ایربگ جانبیش که اضافه تر دارهعمده تغییرات همینه( اختلاف گیربکس اتومات، توربوش، ایربگ، سانروف)الان عمده تغییرات واسه قیمت نسبت به دنا پلاس معمولی در گرونترین حالت میشه حدود ۳۲میلیونپس
    ۹۳۹۰۰+۳۲
    میشه ۱۲۵میلیون تومنو بقیه چیزام که تقریبا مشابه دنا پلاسه معمولیه!! و هزینه قابل توجه ایی ایجاد نمیکنه قطعات که نسبت به دنا پلاس معمولی محسوس باشه !!! ولی با این وجود ما میایم
    واسه بقیه امکانات و تغییرات ریز ریزاش مثل کروز و فرمون برقی و انتن کوسه ایی و …. در بدترین حالت ۱۵میلیون هم واسه اونا حساب کنیم که ۱۵ میلیونم به جرات میگم ۱۵ میلیونم نمیشه بقیه چیزا!!!!۱۲۵+۱۵ = ۱۴۰ میلیونحالا ۱۵ میلیون قطعات و امکانات ریز ریز رو با ۱۲۵ جمع کنیم در بدترین حالت به ۱۴۰ میلیون هم نمیرسه در گرونترین حالت واسه سه ماه اول طبق قیمت دنا پلاس معمولی که ۹۳میلیون بوده؟؟؟!!!!۱۴۰ میلیون میشه
    بعلاوه اون ۱۰ تا ۱۵ درصد که اضاف کننتازه قطعات بازار ازاد حساب شده که کارخونه که عمده میخره به مراتب ارزونتر در میاد براش
    و تازه خیلی قیمتا الکی اضاف کردیم که بدترین حالت باشه!!!حالا سوال اینجاست
    با چه فرمولی و با چه منطقی قیمتا نجومی اعلام میکنن کارکنان ایرانخودرو چرا شایعه پراکنی میکنن
    چرا با روح و روان مردم بازی میکنن مگه ملت کم مشکلات داره
    هدفتون چیه ملتو چی فرض کردین دست بردارین از این مکیدن شیره مردم و بازی دادن مردم
    همه یکدل شدن قیمت عجیب اعلام کنین تجمع و شکایت کنن
    ( بطور خلاصه قیمت دنا پلاس اتومات واسه سد ماه اول که طه ناه دوم هم بر مبنایهمین حساب میکنن میشه(قیمت دنا پلاس معمولی + تغییراتی که اعمال کردن برا اتومات(اختلا گیربکس اتومات نسبت به دستی، سانروف، توررو، ایربگ جانبی، فرمون برقی، کروز کنترل، آننن کوسه ایی و یک سری جزییات))

  • مهدوی

    سلام.چطوره که برای خودروسازهای خارجی بااون سطح کیفیت و تقاضای کم صرف می‌کنه وبرای فروشش حتی بصورت اقساط و بدون سودتلاش مضاعف میکنن ولی برای خودروسازهای داخلی باکیفیتی درحداسقاط واینهمه تقاضاازملتی احمق،نمیصرفه…واقعاچرا؟