کد مطلب: ۳۸۳۹۷۸

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

آیا دستورالعمل مدیریت ریسک به بورس لطمه وارد می‌کند؟

آیا دستورالعمل مدیریت ریسک به بورس لطمه وارد می‌کند؟

هر نوع محدودیتی که روند معاملاتی بازار سهام را مختل کند به کارآیی بازار لطمه وارد می‌کند، شیوه کنترل ریسک اعتباری برای کارگزارها دخالت در روند معاملاتی بازار نیست. معاملات مختل شده چون بخش عظیمی از معاملات در بازار بر اساس اعتبار بوده و همین مورد وضعیت نامناسبی را در بازار ایجاد کرده است.

فعالان بازار معتقدند افت شاخص طی روزهای گذشته تا حدودی ناشی از اجرای طرح مدیریت ریسک اعتباری کارگزاران بوده و بازار سهام به دنبال بهانه‌ای برای توقف رشد و اصلاح بود که اجرای مرحله سوم مدیریت اعتبارات، این ریزش را رقم زد.

محمد گرجی‌آرا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص مدیریت ریسک اعتباری کارگزاران در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: هر نوع محدودیتی که روند معاملاتی بازار سهام را مختل کند به کارآیی بازار لطمه وارد می‌کند، به همین خاطر هر محدودیتی که برای بازار ایجاد شود تصمیم درستی نیست و معاملات باید روند عادی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: در خصوص این قانون وضع شده جدید، گروه‌های بورسی مختلف و فعالان بازار سرمایه با کانون کارگزان مکاتبه و اعلام نظر کرده‌اند و امیداریم این موضوع نیز همانند قوانین تعیین شده در مورد بازار پایه مورد تجدید قرار بگیرد و لغو شود تا معاملات به روال عادی خود برگردد.

شیوه کنترل ریسک اعتباری برای کارگزارها دخالت در روند معاملاتی بازار نیست.

گرجی‌آرا عنوان می‌کند: این موضوع حالت تک بعدی دارد و کسانی که در حوزه اجرا و عملیات تجربه کمی دارند متصدیان امور هستند. اینها به خاطر اینکه یک مورد خاص را بخواهند کنترل کنند به تدوین قوانین و مقررات رو می‌آوردند که باعث می‌شود قسمت‌های مختلف بازار سهام دچار چالش شود.

ادامه می‌دهد: در تصمیم جدید گرفته، کنترل ریسک اعتباری کارگزاری‌ها مدنظر قرار گرفته اما میبینیم که باعث شده روند معاملاتی بازار دچار اختلال شود. شیوه کنترل ریسک اعتباری برای کارگزارها دخالت در روند معاملاتی بازار نیست. معاملات مختل شده چون بخش عظیمی از معاملات در بازار بر اساس اعتبار بوده و همین مورد وضعیت نامناسبی را در بازار ایجاد کرده است.

تاکید می‌کند: این قوانین اعتماد را از سهامدارا سلب می‌کند و موجب می‌شود سهامدار نتواند هیچ برنامه معاملاتی بلندمدتی را داشته باشه زیرا هر روز با یک قانون جدید مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد این قانون موقتی باشد و بازار به روال عادی برگردد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.