کد مطلب: ۳۸۳۴۸۲

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

معمای رشد عجیب سهام خودرویی‌ها در دوره ورشکستگی

معمای رشد عجیب سهام خودرویی‌ها در دوره ورشکستگی

صنعت خودرو در حال حاضر جزو آن دسته از صنایع بوده که شرایط سود‌آوری آن با توجه به فضای صنعت، سال‌هاست جای سوال دارد. هزینه تمام شده بالا محصولات و هزینه‌های سنگین بی‌رویه، سودده بودن صنعت خودروسازی را زیر سوال برده اما هر از چندگاهی به واسطه برخی از اتفاقات مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد توجه کوتاه‌مدت بازار سهام قرار گرفته می‌گیرد.

گزارش عملکرد سال 1397 دو خودروساز بزرگ کشور، نشان می‌دهد ایران‌خودرو و سایپا در سال گذشته هر کدام به ترتیب 7.7 و 5.9 هزار میلیارد تومان زیان انباشته ایجاد کرده‌اند اما با این وجود در بازار سهام مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته و با رشد قیمت سهام نیز همراه شده‌اند. استقبال از این صنایع زیان‌ده در نوع خود جالب بوده، به طوری که از ابتدای سال جاری قیمت سهام سایپا بیش از 50 درصد و قیمت سهام ایران‌خودرو حدود 80 درصد افزایش داشته است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در این باره می‌گوید: عواملی وجود دارد که موجب جذب نقدینگی در برخی صنایع و شرکت‌های خاص می‌شود.در میان آنها ممکن است شرکت‌های ارز محور، صادراتی و با بنیاد مناسب‌تر که وابسته به قیمت‌های جهانی هستند باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. شرکت‌های بنیاد محور به لحاظ سرمایه‌گذاری با ریسک معقول‌تر و سوددهی مطمئن‌تری همراه است.

وی ادامه می‌دهد: اما در صنعت خودروسازی شرکت‌ها، اثاث محور و دارایی محور هستند و در شرایط تورمی به سمت تجدید ارزیابی دارایی‌ها متمایل می‌شوند و اینکه عمده شرکت‌های آن جزو ماده 141 قانون هستند. با توجه به اینکه شرکت‌هایی زیان‌دهی هستند، اما به علت اصلاح ساختار و یا پاک کردن صورت مساله زیان‌هایشان به این سمت متمایز شده‌اند و مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند.

نصیرزاده عنوان می‌کند: صنعت خودرو در حال حاضر جزو آن دسته از صنایع بوده که که شرایط سود‌آوری آن با توجه به فضای صنعت، سال‌هاست جای سوال دارد. هزینه تمام شده بالا محصولات و هزینه‌های سنگین بی‌رویه سودده بودن صنعت خودروسازی را زیر سوال برده اما هر از چندگاهی به واسطه برخی از اتفاقات مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد توجه کوتاه‌مدت بازار قرار گرفته است.

این کارشناس می‌گوید: این صنعت به علت آنچه ذکر شد مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته، وگرنه سرمایه‌گذاران حاضر در این صنعت باید به این نتیجه رسیده باشند که اگر بخواهند در این صنعت بمانند، با دید بلندمدت نمی‌توانند بمانند و تنها به صورت مقطعی و نوسان‌گیری می‌توانند ارزشی به دارایی‌های خود اضافه کنند؛ زیرا این شرکت‌ها در سال 1397 عملکرد خوبی نداشتند و امسال نیز در ادامه همین روند قرار خواهند داشت.

وی تاکید می‌کند: موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها عاملی برای سودده شدن شرکت نیست و باید ساختارشان به سمتی برود که عملیاتشان توجیه‌پذیر باشد، اما عملا فعلا این اتفاق نیفتاده و فقط با دید تجدید ارزیابی بوده که بازار این گروه را دنبال می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.