کد مطلب: ۴۵۵۶۱۲

روحانی:

دستور دادم قیمت مسکن مهار شود

دستور دادم قیمت مسکن مهار شود

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات مردم در حوزه مسکن گفت: امروز شرایط مسکن، اجاره‌ها، قیمت مسکن، با شاخص‌های اقتصادی منطبق نیست یعنی یک حرکتی در جامعه جریان دارد که به مردم فشار ناعادلانه می‌آورد، به همین دلیل امروز در دولت دستور دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر مسکن زیر نظر معاون اول رئیس جمهور، همه طرح‌هایی که برای مهار این مسأله امکان‌پذیر است را مورد نظر قرار دهند که بتوانیم فشاری که امروز بر دوش مردم قرار گرفته را کاهش دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور، امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه سلامت مردم همچنان مسئله اول ما است ، بر ضرورت نظارت دقیق دستگاه های نظارتی و همچنین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بررعایت و اجرای دستورالعمل های پزشکی از سوی مردم و صاحبان مشاغل و اصناف تاکید کرد.

روحانی اظهار کرد: در زمینه ویروس کرونا به دلیل بازگشایی‌هایی که در طول دو ماه گذشته به تدریج انجام شده به طور طبیعی بایستی با احتیاط و خودمراقبتی بیشتر بتوانیم در برابر خطرات احتمالی این ویروس مقابله کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز با تلاش‌های انجام شده موفق به مهار این ویروس در کشور به استثنای چند استان شده ایم و در این چند استان نیز تلاش‌های مضاعفی در حال انجام است تا از شرایط قرمز خارج شده و وضعیت مناسبی به وجود بیاید.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز نه کرونا پایان یافته و نه تابستان و گرمای هوا می‌تواند نسبت به این ویروس تاثیرگذار باشد لذا ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت کشور، بهداشت و درمان، صمت، دادگستری و اصناف مراقبت و دقت کنند که بازگشایی‌ها در کشور که از ابتدا مشروط بر این بوده که همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند موجب آسیب نشود.

روحانی با بیان اینکه توانمندی وزارت بهداشت و درمان همچنان بسیار بالاتر از فشار این ویروس در کشور است، گفت: در شرایط فعلی به غیر از بخش تحول سلامت، کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم یعنی برای درمان بیماران و یافتن واکسن این ویروس تلاش می‌کنیم و همچنین برای نیازمندی‌هایی که کشور از لحاظ بهداشت و درمان دارد، بخش‌های تولیدی بویژه شرکت های دانش‌بنیان تلاش بسیار خوبی انجام داده اند و در این زمینه حتی در بعضی از تولیدات خود صادر کننده هستیم و برخی از کشورها متقاضی خرید امکانات بهداشتی و ضد عفونی از ایران هستند.

وی با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده، خطاب به مردم خاطرنشان کرد: راهی نداریم جز اینکه سبک زندگی خود را عوض کنیم. یعنی تا زمانی که این ویروس وجود دارد و تا زمانی که دنیا به واکسن مطمئنی در مورد کرونا برسد، راه دومی وجود ندارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بازگشایی‌ها باید به تدریج ادامه پیدا کند، گفت: در این هفته و هفته آینده هم مواردی از بازگشایی را داریم. البته باید قدم به قدم و با احتیاط صورت بگیرد. اما راه حل اصلی تغییر سبک زندگی است.

وی اظهار کرد: ما در معاشرت‌ با خانواده‌ها و دوستان، آداب‌ها، برخوردها و رسومی که داشتیم و در مراسم‌هایی که به مناسبت‌هایی خواهیم داشت همه جا باید مراعات کنیم و سبک زندگی را برای مدتی تغییر دهیم تا از این شرایط خارج شویم، ممکن است خروج از این شرایط برای ماه ها طولانی شود.

روحانی افزود: نکته دومی که می‌خواهم تأکید کنم اینکه مردم آگاه هستند که کشور ما از آغاز سال ۹۷ با یک تحریم شدید بی‌نظیر از طرف حاکمان کاخ سفید مواجه شد و متأسفانه با رعب و وحشت کشورهای دیگر را هم وادار کردند در برخی موارد همکاری‌ها را کم یا قطع کنند.

وی با بیان اینکه از اواخر سال ۹۸ هم که ویروس کرونا اضافه شده با شرایط دشوارتری روبرو هستیم، افزود: همه باید به این مسأله توجه کنند که در چه شرایطی کشور را مدیریت و اداره می‌کنیم. نمی‌خواهم دولت هرگز در مسأله حاشیه‌سازی‌ها وارد شود و در ۱۴ ماهی که از دولت باقی مانده، همه توان‌مان را باید برای حل مشکلات و رفاه مردم و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، بگذاریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت در هر هفته افتتاح‌های زیادی انجام می‌دهد و در همین هفته در پنج‌شنبه ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، طرح و پروژه صنعتی و معدنی افتتاح خواهد شد. البته افتتاح‌ها مخصوص روزهای پنجشنبه نیست و در همه روزها مسوولین اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را در سراسر کشور به افتتاح می‌رسانند و این به معنای نشاط و فعالیت در کشور برغم همه این فشارها است.

روحانی با بیان اینکه در شرایط فشار فوق‌العاده تحریم در این سال‌ها، در سال حدود ۵۰ میلیارد دلار درآمدمان کم شده است، گفت: کل بودجه سال ۹۹ ، ۵۷۰ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است و ۵۰ میلیارد دلار یعنی ۸۷۰ هزار میلیارد تومان و این حدود ۲ برابر بودجه پارسال و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از کل بودجه امسال است. با چنین شرایطی هر دولتی در دنیا به زانو درمی‌آمد اما مردم ایران ایستادگی کردند، قوای دیگر همکاری و رهبر معظم انقلاب حمایت کردند و دولت نیز در صحنه بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این شرایط همه توان خودمان را برای تولید بکار خواهیم گرفت و تا پایان سال، پروژه‌های بسیار عظیمی را افتتاح خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: موضوع دریاچه ارومیه که اولین وعده دولت به مردم آذربایجان و غرب کشور بود که اهمیت ویژه محیط زیستی داشت، با طرح‌هایی که تا دیماه افتتاح خواهد شد، ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود و در این راستا، تونلی به طول ۳۶ کیلومتر در حال حفاری است. یعنی دولت در این شرایط سخت تحریمی، ۳۶ کیلومتر تونل را تکمیل می‌کند تا آب را وارد دریاچه ارومیه کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: ۹۰ درصد گرد و غبار دریاچه ارومیه در طول دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم مهار شده و ۱۰ درصد هم تا پایان امسال مهار خواهد شد و این عظیم‌ترین کار محیط زیستی است که در تاریخ کشور انجام گرفته است و دولت یازدهم و دوازدهم بحق دولت محیط زیست بوده و در زمینه محیط زیست کارهای بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

روحانی با تاکید بر اینکه از همه می‌خواهم اگر از دولت انتقاد دارند، خیلی راحت و با زبان روان انتقاد کنند، اما در عین حال شرایط را در نظر بگیرند و انصاف را رعایت کنند، اظهار داشت: دولت هرگز وارد حاشیه‌سازی نخواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه رشد اقتصادی و مهار تورم گفت: امروز شرایط زندگی مقداری برای مردم سخت‌تر شده است و نتوانستیم روند کاهش تورم را به خاطر تحریم‌ها ادامه دهیم.در حالی که وقتی تحریم‌های شدید وجود نداشت، رشد اقتصادی را از منهای ۸ به مثبت ۱۴رساندیم که در تاریخ کشور بی‌نظیر بود ضمن اینکه نرخ تورم هم از ۴۰ به رقم ۷ درصد رسید یعنی تورم تک رقمی و رشد اقتصادی ۲ رقمی شد و این یعنی همان وعده‌ای بود که در ابتدای دولت یازدهم به مردم دادیم و در همان دولت هم عملی کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم با شرایط ویژه‌ای روبرو هستیم و بایستی این شرایط ویژه مد نظرمان باشد اما در این شرایط نیز متوسط حقوق کارمندان و کارگران نسبت به اول دولت یازدهم ۴ تا ۵ برابر شده و مستمری‌ افراد کم درآمد حدود ۹ برابر شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید توسعه دولت الکترونیک با قوت پیگیری شود، اظهار داشت: چاره‌ای نداریم جز اینکه سبک زندگی خود را در شرایط کرونایی تغییر دهیم و بخش مهمی از این تغییر سبک انجام امور و خدمات ‌رسانی در فضای مجازی است. در شرایط فعلی باید تلاش کنیم کارها و خدمات از طریق فضای مجازی در اختیار مردم قرار بگیرد.

روحانی تصریح کرد: دولت در زمینه توسعه دولت الکترونیک تمام امکانات خود را بسیج خواهد کرد تا روز به روز خدمات مردم توسط فضای مجازی در اختیارشان قرار بگیرد. این برای مبارزه با کرونا و برای سبک زندگی جدید یک اصل بسیار مهم است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در زمینه استفاده از فناوری‌های نو و فضای مجازی شرکت های دانش‌بنیان اقدامات ارزشمندی انجام داده اند و اینکه درآمد ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان، در یک سال، حدود ۱۲۰ هزار میلیارد بوده به معنای تحول بسیار بزرگ در علم و فناوری جدید در کشورمان است.

روحانی در ادامه به مشکلات مردم در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: امروز شرایط مسکن، اجاره‌ها، قیمت مسکن، با شاخص‌های اقتصادی منطبق نیست یعنی یک حرکتی در جامعه جریان دارد که به مردم فشار ناعادلانه می‌آورد. به همین دلیل امروز در دولت دستور دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر مسکن زیر نظر معاون اول رئیس جمهور، همه طرح‌هایی که برای مهار این مسأله امکان‌پذیر است را مورد نظر قرار دهند که بتوانیم فشاری که امروز بر دوش مردم قرار گرفته را کاهش دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات جنایت‌آمیز آمریکا گفت: دولت آمریکا یک دولت بی‌اعتباری بود و در این دولت جدید بی‌اعتبارتر شد. دولتی که همه مقررات بین‌المللی، مسأله محیط زیست، یونسکو و حقوق مظلومین عالم و ملت مظلوم فلسطین را زیر پا گذاشت و حتی بسیاری از قراردادهایی که با دوستان خودش داشت را زیر پا گذاشت.

روحانی خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، بدترین کشور در دنیا تا امروز بوده است و در این زمینه بدترین شیوه را انتخاب کرده و بیشترین تلفات را داده و مردم خودش را گرفتار کرده است ضمن اینکه نشان داده که مدیریت لازم را برای اداره این کشور عظیم و بزرگ در اختیار ندارند.

رئیس جمهور اظهار کرد: اینگونه اقدامات در هفته‌های اخیر با خشونت شدید علیه ملت خودشان توأم شده است یعنی نظامیان و پلیس به دستور کاخ سفید، فشار و کشتار مردم را انجام می‌دهند.

روحانی با بیان اینکه از گذشته سیاست آمریکا، سیاست «زانو بر گلو» بوده است، تصریح کرد: اینان در طول تاریخ. هر مظلومی را پیدا می‌کردند با زانو بر گلویش فشار می‌دادند تا او را از بین ببرند و از پا در بیاورند، این سیاست‌شان است البته نه سیاست یک پلیس در یک شهر بلکه اساساً این سیاست آمریکا است.

وی با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران این زانو و سیاست آمریکا را در هم شکسته است، گفت: اینها سال ۹۷ می‌خواستند همین سیاست را انجام دهند و زانوی خود را تا حلقوم ملت ایران نزدیک آوردند اما ملت عزیز ایران این زانو را با پتک عظیم اتحاد و وحدت ملی در هم شکست و اینها دیگر زانویی ندارند که نسبت به ملت ایران اعمال فشار کنند..

روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها باز هم به دنبال توطئه علیه ملت ایران هستند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در هفته‌های آینده به نقطه‌ای می‌رسیم که در مهرماه طبق قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود از حالا آمریکایی‌ها نسبت به این روز مهم و بلند برای تاریخ دفاع ایران عصبانی و ناراحت هستند و قصد دارند قطعنامه تهیه کرده و به شورای امنیت ببرند.

رئیس جمهور تصریح کرد: از ۴ کشور دائم شورای امنیت توقع داریم در برابر این توطئه ایستادگی کنند و در برابر این توطئه بخاطر منافع و ثبات جهان و منافعی که در توافق هسته‌ای مد نظر منطقه و جهان بود، بایستند. مخصوصاً از دو کشور دوست‌ خود یعنی روسیه و چین. توقع داریم در برابر این توطئه ایستادگی کنند.

وی تاکید کرد: اطمینان داریم از آنجایی که انواع توطئه‌هایی که آمریکا تا به امروز علیه ملت ایران داشته منجر به شکست شده در این توطئه هم به موفقیت نخواهد رسید و ما با همه توان‌مان، توانمندی دفاعی‌ خود را بالا می‌بریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند که هر کاری کنند، توانمندی دفاعی ایران در همه شرایط توسعه خواهد یافت و همچنان که در شرایط سخت و تحریم و در همین سال‌های گذشته که در شرایط سخت تحریم بودیم بهترین سیستم‌های پدافند هوایی را طراحی کردیم و با همین سیستم، پهپاد آمریکایی را سرنگون کردیم.

روحانی خطاب به مردم گفت: مردم بدانند که دولت در زمینه اقتصادی همه تلاش‌ خود را به کار خواهد گرفت تا فشار بر مردم کم شود.

وی با اشاره به گزارش رئیس بانک مرکزی اظهار داشت: بر اساس این گزارش در ۳ ماهه چهارم سال گذشته، کارگاه‌های بزرگ صنعتی رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند و ۱۰٫۵ درصد در ۳ ماهه چهارم رشد داشتند و امیدوارم رشد اقتصادی بدون نفت برغم تحریم ها مثبت باشد ضمن اینکه علایم و نشانه‌ها نیز حاکی از نآناین است که رشد اقتصادی بدون نفت ما منفی نخواهد بود و ان‌شاءالله و مثبت خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش رئیس بانک مرکزی همچنین در زمینه کاهش تورم علامت خوبی مشاهده می‌کنیم. بنابراین با توجه به شرایط کنونی به آینده امیدواریم و در سال جهش تولید همه توان‌مان را برای کاهش فشار بر مردم به کار خواهیم گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی دولتی

    انصافا حسن این چند ماهه بسیار خوب کار کرده. درسته مشکلات زیادتر شده ولی به قول خودش باید انصاف رو رعایت کرد. پمپئوی پست فطرت خودش گفت از اول ۹۷ تا همین چند وقت پیش ۳۰۰ میلیارد دلار از ملت ما چاپیدند.

  • محسنی

    یعنی واقعا تا دستور ندی ای اقایون رییس خودشون هیچ اقدامی نمیکنن ؟ فقط میشیننو تباه شدن مردمو نگاه میکنن ؟؟؟

  • ناشناس

    دیر بود اما بازم خوبه که می خواین وارد عمل بشید

  • هم وطن

    حرف و جلسه که زیاد است. تنها راه حل کاهش قیمت مسکن، ارسال بخشنامه قوه قضائیه و دادگستری مبنی بر الزام تعیین قیمت ملک در هر معامله توسط کارشناس رسمی دادگستری است و تائید صحت معامله مهر تائید کارشناس رسمی دادگستری در دفتر خانه در زمان انتقال سند ملک است.

  • ناشناس

    تا الان چرا جاوی گرون شدن رو نگرفتین

  • ناشناس

    باش تا دستورت اجرا بشه !!! میشه …!!!

  • رضا

    این اقدام‌ بسیار عالی و شایسته است فقط لطفا دستور بفرمائید به سازمان امور مالیاتی که امسال در سال ۹۹ قرار داریم مسولان محترم مالیاتی کشور از کسبه و اصناف در تحت هیچ شرایطی مردم را تحت فشار اقتصادی در رابطه با پرداخت مالیات ۹۸ قرار ندهند و همه صنوف را کاملا معاف از اصل مالیات کنند علت چون کسب و کاسبی صورت نگرفته است و لصفا ما اصناف را بااین شرایط کسادی بازار و تورم درک اقتصادی کنید

  • اکبرزاده

    خیلی کارها می شه انجام داد فقط مهم اینه عمل بشه

  • خ

    امیدوارم که عمل کنید

  • خ

    چرا یکم فکر نمیکنید در مورد جنس ها که روز به روز داره گرون میشه خونه بگیریم با چی پرش کنیم؟