کد مطلب: ۸۰۲۷۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلارزدایی در صدر درخواست‌های بریکس/ سیستم مالی جهانی به کدام سو می‌رود؟

دلارزدایی در صدر درخواست‌های بریکس/ سیستم مالی جهانی به کدام سو می‌رود؟

گروه کشورهای بریکس که در مجموع نیمی از جمعیت جهان را نمایندگی می‌کند، قصد دارد ارز جدیدی برای جایگزینی با دلار در معاملات جهانی معرفی کند. با درخواست بیشتر کشورها برای عضویت در این گروه، مساله دلارزدایی ممکن است تسریع شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اینکه خبرگزاری بلومبرگ از درخواست 19 کشور از جمله الجزایر، مصر و اندونزی برای پیوستن به گروه بریکس خبر داد، مساله دلارزدایی و کاهش تسلط دلار بر معاملات و سیستم مالی جهانی بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفت.

ایران و عربستان سعودی نیز پیش‌تر برای عضویت در این گروه درخواست داده بودند. این خبر قبل از اجلاس سالانه این گروه در دوم و سوم ماه ژوئن در آفریقای جنوبی منتشر شد.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است.

به گفته آنیل سوکلال، نماینده آفریقای جنوبی در این گروه: «آنچه مورد بحث قرار خواهد گرفت، گسترش بریکس و شیوه‌های چگونگی وقوع این گسترش است. ما هر روزه در حال دریافت برنامه‌هایی برای پیوستن به گروه هستیم. بلوک بازارهای نوظهور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در روزهای 2 و 3 ژوئن در کیپ تاون برای بحث در مورد گسترش خود ملاقات خواهند کرد».

وی همچنین تاکید کرد که 6 کشور به طور غیررسمی درخواست پیوستن به این گروه را داده‌اند، در حالی که 13 کشور دیگر برای عضویت درخواست رسمی ارائه کرده‌اند. گروه بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و اکنون احتمال دارد کشورهای دیگری نیز به این گروه بپیوندند.

شاخص دلار آمریکا (DXY) در مقایسه با بالاترین میزان خود در ماه گذشته، بیش از 4.0 درصد کاهش یافته است. شاخص دلار آمریکا یک شاخص از ارزش دلار ایالات متحده نسبت به سبدی از ارزهای خارجی است که اغلب مجموعه‌ای از ارزهای شرکای تجاری ایالات متحده را با دلار مقایسه می‌کند.

بریکس، گروه 7 را پشت سر می‌گذارد؟

بریکس چند ماه پیش تأیید کرده بود که آماده است تا اعضای جدید را بپذیرد. نکته قابل توجه این است که کشورهای این گروه در حال حاضر مجموع تولید ناخالص داخلی محاسبه شده بر اساس برابری قدرت خرید بیشتری از کشورهای گروه هفت (G7) دارند.

این مساله از این نظر حائز اهمیت است که این بلوک بر روی ارز جدیدی کار می‌کند که به دنبال تحریم‌های غرب علیه مسکو و پکن، در تجارت بین‌المللی جایگزین دلار ایالات متحده شود.

بحث پرتکرار دلارزدایی

«دلارزدایی» به دلایل دیگری از جمله نگرانی در مورد سقف بدهی ایالات متحده و موافقت عربستان سعودی برای احیای روابط با ایران نیز در سال جاری یک بحث پرتکرار بوده است. داده‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول همچنین نشان داد که در حال حاضر سهم دلار در ذخایر جهانی از حدود 70 درصد در اواخر دهه 1990 به 58.4 درصد کاهش یافته است.

چین که به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان تلاش می‌کند برای مقابله با سلطه کشورهای توسعه‌یافته در سازمان ملل، نفوذ دیپلماتیک ایجاد کند، موضوع توسعه بریکس را زمانی مطرح کرد که سال گذشته ریاست این گروه را بر عهده داشت.

پیشنهاد گسترش گروه باعث ایجاد نگرانی در میان سایر اعضا شد، زیرا ممکن بود با افزایش تعداد کشورهای این بلوک، نفوذ اعضای قبلی کاهش یابد به‌‌ویژه اگر متحدان نزدیک پکن در این گروه پذیرفته شوند. تولید ناخالص داخلی چین بیش از دو برابر مجموع هر چهار عضو دیگر بریکس است.

سوکلال، نماینده آفریقای جنوبی گفته است که وزرای خارجه پنج کشور عضو همگی تایید کرده‌اند که در مذاکرات ژوئن شرکت خواهند کرد. علاوه بر مساله اعضای جدید، آنها همچنین درباره مسائل مهم روز از جمله سودان، گفتگو خواهند کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.