کد مطلب: ۴۴۴۱۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موضوع دلارهای گم شده به کجا رسید؟

موضوع دلارهای گم شده به کجا رسید؟

موضوع تفریغ بودجه و دلارهای گم شده که از سوی رئیس دیوان محاسبات مطرح شد و موجب واکنش‌های بسیاری شد، به تیتر یکی بعضی از روزنامه‌های صبح امروز تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع تفریغ بودجه سال ۹۷ و دلارهای گم شده طی روزهای اخیر جنجال‌برانگیز بوده و واکنش‌ها با آن تا حدی بالا رفته که به موضوع تیتر یک بسیاری از روزنامه‌های صبح امروز تبدیل شده است.

«دیوان عقب نشست؛ استقبال دولت از ورود دستگاه قضا» تیتر «آرمان ملی»، «حقیقت تلخی که کام کردم را تلخ‎‌تر می‌کند» تیتر «آفتاب یزد» و «اتهام هیچ» تیتر روزنامه «ایران» برای پرداختن به این موضوع است.

اما موضوع چیست؟

در روز سه‌شنبه هفته گذشته عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ را در صحت مجلس ارائه کرد.

براساس برآوردهای این دیوان در جریان تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ رقمی ‌بیش از چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات تخصیص داده شده اما سرانجام پول روشن نیست و کالایی نیز به کشور نیامده است.

رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت چهارشنبه گذشته در واکنش به اظهارات رئیس دیوان محاسبات گفت: من بخشی از گزارش را که راجع به ارز بود شنیدم؛ آن بخش که من شنیدم صددرصد غلط بود؛ کاملا بی اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور مشاهده می‌شود و برای ما خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و از قوانین و مقررات کشور آگاه نباشد.

بانک مرکزی نیز در بیانیه‌ای ضمن تشریح سیاست‌های ارزی این نهاد عنوان کرد که نتیجه گیری بخش ارزی گزارش تفریغ بودجه دیوان محترم محاسبات در خصوص عدم ورود کالا به میزان ۴٫۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷، مطابق با واقعیت نیست.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در برنامه زنده تلویزیونی گفت: این گزارش در تاریخ ۱۲ آذر ۹۸ تهیه شده و اکنون این رقم تبدیل به سه میلیارد دلار شده که از این سه میلیارد هم بخشی‌از آن به دلایل موجهی باز نگشته است. برای مثال فروشنده نتوانسته هنوز ارز را برگرداند یا اینکه کالا هنوز در راه باشد و بخشی نیز ممکن است به دلیل میزان محاسبات گمرک باشد.

همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۷ کل کشور که توسط رئیس دیوان محاسبات کشور در صحن علنی مجلس قرائت شده، مقدماتی، یکجانبه و ناقص عنوان کرد.

سخنگوی دولت نیز گفت مردم مطمئن باشند حتی یک دلار هم گم نشده است.

دیوان محاسبات نیز با انتشار بیانیه‌ای به نوعی عقب‌نشینی کرد.

در این بیانیه آمده است: هیچ گونه اشاره تصریحی یا تلویحی به گم شدن چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار نشده، بلکه به روشنی بیان گردیده که هویت دریافت کنندگان وجوه ارزی مذکور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، معلوم و مشخص بوده و می‌توان حساب ارزهای دریافتی یا کالاهای وارداتی را از آنان خواست و به طرق مقتضی، پیگیری و تعیین تکلیف نمود.

در بخش دیگری عنوان شده است که با توجه به هماهنگی و نظارت دو قوه مجریه و مقننه، امکان گم شدن حتی یک دلار از ارزهای پرداختی به واردکنندگان متصور نیست.

محمود واعظی نیز در این خصوص گفت: ما مبنای محاسبه و اعلام این عدد را قبول نداریم و معتقدیم بر مبنای اطلاعات غلط به چنین نتایجی رسیده‌اند.(ایسنا)

این موضوع واکنش نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشته است.

جلال میرزایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفت: رئیس دیوان محاسبات کشور توضیح دهد بدون حضور کمیسیون برنامه و بودجه چگونه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ را تدوین کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.