کد مطلب: ۶۰۴۷۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا نرخ دلار در بودجه، ۲۳ هزار تومان تعیین شد؟

چرا نرخ دلار در بودجه، ۲۳ هزار تومان تعیین شد؟

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تعیین نرخ تسعیر ارز ۲۳هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد. آیا تعیین این قیمت برای دلار در بودجه ۱۴۰۱ منطقی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چندی پیش از تصمیم دولت برای تعیین نرخ تسعیر ارز ۲۳هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد.

این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد نوسان زیادی داشته است و در دوران مذاکرات آذر ۱۴۰۰ افزایشی بود.

از طرفی نرخ ارز در بازارهای داخلی چند نرخی شده است. دلار ۴۲۰۰ دولتی، دلار نیما در حدود ۲۳ هزار تومان و دلار در صرافی‌ها حدود ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورد.

در این شرایط، آیا تعیین این قیمت برای دلار در بودجه ۱۴۰۱ منطقی است؟

تلاش دولت‌ها برای تک نرخی کردن ارز

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز از تلاش دولت‌ها برای تک نرخی کردن نرخ ارز گفت و توضیح داد: دولت‌های قبلی به دنبال تک نرخی کردن نرح ارز بودند و دولت سیزدهم هم به دنیال همین مساله است. دولت فعلی حرف‌های از حذف کردن دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته اما همچنان تصمیمی قطعی گرفته نشده است.

کارشناسان بازارهای مالی عقیده دارند حذف شدن دلار ۴۲۰۰ تومانی در بلند مدت می‌تواند در بازار موثر باشد و شروعی برای تک نرخی کردن قیمت دلار باشد.

الیاس‌کردی به اختلاف نرخ دلار بازار آزاد و ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور ، قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد نه از طرف دولت قابل قبول است و نه از طرف فعالان بازار.

این کارشناس بازارهای مالی اعتقاد دارد بر اساس اعلام نرخ ۲۳ هزار تومانی دلار در بودجه ۱۴۰۱، یکی از احتمال‌های موجود برای بازار دلار در سال آینده تلاش دولت برای نزدیک کردن نرخ دلار ۴۲۰۰ و ارز نیمایی است.

او همچنین بر این عقیده است که نزدیک شدن این دو قیمت دلار در بازار و تک نرخی شدن دلار برای تمامی مصرف‌کنندگان (صادکننده، واردکننده، مسافران و…) می‌تواند اثر مثبتی در بازار داشته باشد.

نقش موثر مذاکرات بر بودجه و دلار

الیاس‌کردی بر این عقیده است که روند مذاکرات در آینده بازار بسیار مهم است و حتی دولت هم برخی از تصمیمات خود را به بعد از مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات منتقل می‌کند.

او در ادامه گفت: دور دوم مذاکرات هم بسیار اهمیت دارد و با توجه به نتایج نهایی مذاکرات و شرایط بازار پس از آن، احتمال دارد بودجه تغییراتی داشته باشد.

الیاس‌کردی به کاهش فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و ادامه داد که اگر فروش نفت از میزان مشخص در بودجه افزایش پیدا کند مازاد فروش به حساب می‌آید و می‌تواند برای عملکرد دولت و بازارها موثر باشد.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدوارم بیست و هزار تومان باشد

  • علی

    هر دلار امریکا دویست و شصت هزار ریال جمهوری اسلامی ایران . واقعا مسئولین احساس شرم نمی کنند وقتی تمام دنیا دارن پول ایران را مسخره می کنند