خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۷۳۳۸

یک کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

قیمت دلار در سال آینده قابل پیش‌بینی نیست

قیمت دلار در سال آینده قابل پیش‌بینی نیست

یک کارشناس امور بانکی با اشاره به این موضوع که پیش‌بینی ‌واقع‌بینانه بازار ارز برای سال آینده امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر دولت شرایط تامین، توزیع، نظارت و سیاست‌گذاری کالا را درست کند، حتما قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نوسانات ارزی در ماه پایانی سال نگرانی‌ها را برای احتمال وجود تلاطم در بازار ارز سال آینده و مخصوصا در روزهای باقی مانده تا نوروز را افزایش داده است.

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس امور بانکی معتقد است بحث‌های مربوط به دلار به سیاست‌های واقع بینانه دولت و مجلس بستگی دارد. اگر سیاست‌های درستی اجرا می‌شد دلار در وضعیت فعلی قرار نمی‌گرفت.

وی اظهار کرد: افرادی که نقدینگی دارند مایل هستند در بازارهایی با سود بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. وقتی در بازاری سودآوری وجود ندارد، سرمایه‌گذاران به سمت بازارهایی با امنیت بالا مثل بازار ارز و طلا می‌روند. از سال 1381 تا سال 1390 که یکسان‌سازی نرخ ارز صورت گرفت مردم در خانه‌های خود دلار نگه نمی‌داشتند و آن را به عنوان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری قبول نداشتند. باید سیاست‌هایی که از سال 1389 اعمال شد و نرخ ارز به این روز افتاد اصلاح شود.

مستخدمین حسینی ضمن اشاره به این موضوع که با شرایط فعلی اقتصاد هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی برای نرخ دلار در سال آینده مطرح کند، گفت: اگر دولت شرایط تامین، توزیع، نظارت و سیاست‌گذاری کالا را درست کند، حتما قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و هرچقدر از سیاست‌گذاری واقع‌بینانه فاصله بگیرد نرخ دلار افزایش می‌یابد.

وی اقدامات اخیر بانک مرکزی را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: بانک مرکزی در ماه‌های گذشته سیاست‌های مدبرانه‌ای به کار گرفته و اگر دولت در سیاست‌های پولی دخالت نکند، بانک مرکزی می‌تواند دلار را در شرایط بهتری قرار دهد. الان که فصل بودجه است مجلس باید نقطه نظرات مقامات بانک مرکزی و کارشناسان ارشد اقتصادی را به کار گیرد، تا اشتباهی صورت نگیرد که نرخ دلار را در وضعیت بدتری قرار دهد.

وی در خصوص چشم‌انداز بازار ارز گفت: در شرایط فعلی نمی‌توانیم بگوییم دلار در وضعیت تعادلی است، اما سیاست‌های بانک مرکزی بازار دلار را به سوی شرایط تعادلی پیش می‌برد. بنابراین در سال آینده سیاست‌گذاری و نظارت درست می‌تواند کمک وافری کند. وقتی دولت و مجلس تصویب کنند کالای اساسی با نرخ چهار هزار و 200 تومان توزیع شود، کالای وارد شده با دلار چهار هزار و 200 تومانی به دست چه کسی می‌رسد؟ مردم کالاها را با نرخ دلار زیرزمینی می‌خرند. فروشندگان هم با نرخ آزاد قیمت کالاها را محاسبه و توزیع می‌کنند.

1460529830998 124 th3

مستخدمین حسینی می‌گوید: منابع بانک‌ها در سطح کلان در سال آینده کاهش پیدا نمی‌کند.

وضعیت بانک‌ها در سال آینده

ترکیب سود سپرده‌ها از ابتدای بهمن ماه عوض و سود روزشمار از آن حذف شده است. طبق آمارهای بانک مرکزی بانک‌ها در آذر ماه سال جاری بیش از ۱۴۹ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارند. با وجود تغییر نرخ سود سپرده‌ها، نوسانات بازارهای طلا، ارز و میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی؛ بانک‌ها در سال آینده چه شرایطی را خواهند داشت؟

مستخدمین حسینی درباره وضعیت بانک‌ها در سال 98 گفت: هر نوع سیاستی که در حوزه اقتصاد اتخاذ شود منابع بانک‌ها و میزان سپرده‌های مردم کم نخواهد شد. این که با سیاست‌های دولت، سپرده‌گذاران دارایی‌های خود را خارج کنند و به سمت بازارهای دیگر ببرند تاثیرش بر بانک فقط در جابه‌جایی سرمایه‌ها بین افراد و عوض شدن سرفصل‌های سپرده‌ها است. مثلا وقتی فردی سرمایه خود را به خودرو تبدیل می‌کند، فرد فروشنده، پول خودروهای فروخته شده را در بانک نگه می‌دارد.

وی همچنین عنوان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که برای بانک‌ها در سال 1398 می‌توان در نظر گرفت این است که در سطح کلان منابع بانک‌ها کاهش پیدا نمی‌کند و فقط جابه‌جایی سپرده‌ها اتفاق می‌‌افتد.

وی اذعان کرد: با وضعیت رکودی که در اقتصاد وجود دارد پازپرداخت تسهیلات در سال آینده با تاخیر صورت می‌گیرد و در نتیجه منابع کافی برای دادن تسهیلات در اختیار بانک‌ها قرار نمی‌گیرد.

مستخدمین حسینی وظیفه دولت در سال آینده را چنین بیان کرد: دولت باید اقتصاد را از رکود خارج کند و به سمت رونق پیش ببرد، این که برخی می‌گویند در شرایط تحریم این امکان وجود ندارد درست نیست زیرا تجربه تحریم‌های قبلی و کشورهایی که تحریم شده‌اند نشان می‌دهد امکان رونق اقتصادی در شرایط تحریمی وجود دارد.

وی نگرانی از نظام بانکی را وابسته به شرایط اقتصادی کشور دانست و گفت: اگر اقتصاد در رکود باقی بماند بنگاه‌های اقتصادی با فروش کالا به مشکل برمی‌خورند و منابع لازم برای ادامه کار را از دست می‌دهند. از طرف دیگر این بنگاه‌ها به نظام بانکی بدهکار هستند و در پرداخت بدهی خود به بانک‌ها به مشکل برمی‌خورند، در نتیجه نظام بانکی نمی‌تواند تسهیلات دهد. بنابراین فعالیت بانک‌ها به سیاست‌گذاری دولت بر‌می‌گردد. بانک‌ها فی‌نفسه نمی‌توانند کاری کنند. کاری که بانک‌ها می‌توانند کنند انضباط مالی، پولی و اعتبارسنجی است تا منابع و سپرده‌های مردم حفظ شود چون منابع بانک‌ها متعلق به سپرده‌گذاران است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر سرفصل سپرده‌ها از بلندمدت به کوتاه‌مدت دست بانک‌ها در سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات بسته می‌شود؟ گفت: در نظام بانکی کشور سپرده بلندمدتی وجود ندارد، نهایتا یک ساله است. سیاست بانک مرکزی در حذف نرخ سود روزشمار در ابتدای بهمن ماه کار بسیار درستی بود. ایران تنها کشوری بود که نرخ سود روزشمار داشت. نرخ روزشمار باعث می‌شد سرمایه‌ها به سمت تولید نرود، حجم نقدینگی افزایش پیدا کند و در نهایت موجب افزایش تورم می‌شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.