کد مطلب: ۳۴۸۲۳۳

یک کارشناس بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

دلار در سال بعد چه تغییری می‌کند؟

دلار در سال بعد چه تغییری می‌کند؟

یک کارشناس امور بانکی با پیش‌بینی وضعیت بازار ارز در سال آینده، برای مقطع فعلی تک نرخی کردن ارز را سیاست ناکارآمدی عنوان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از نگاه برخی کارشناسان دو نگرانی از بازار ارز وجود دارد و موجب تهدید بازار ارز و طلا می‌شود؛ اول این که، ممکن است بخشی از دارایی‌های حاصل از 240 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده‌ ای که هفته اول اسفند ماه سال جاری سررسید می‌شوند، وارد بازار ارز شوند. دومین نگرانی این است که اگر ارز تک نرخی نشود دولت در آینده دچار جهش ارزی شدیدی می‌شود.

پویا ناظران، اقتصاددان ضمن تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز درباره آینده دلار گفت: با توجه به درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و سهم نفت در بودجه، اگر ارز تک نرخی نشود، دولت در نیمه دوم سال کم می‌آورد و جهش ارزی خواهیم داشت. اگر ارز تک نرخی شود، دفاع از نرخ ۱۲ هزار تومانی میسر خواهد بود.

ناظران در ادامه هشدار می‌دهد: اما دولت گفته است می‌خواهد وزارت بازرگانی را برگرداند. این نشان می‌دهد سیاست چند نرخی ادامه دارد.

اما تک نرخی کردن ارزهایی مثل دلار در چه شرایطی ممکن است؟ مهرداد سپهوند، کارشناس اقتصادی سیاست تک نرخی کردن ارز را در شرایط فعلی اقتصاد ایران نامناسب دانست.

مهرداد سپهوند در این باره بیان کرد: سیاست تک نرخی کردن ارز یک بار اجرا شد و موفقیتی حاصل نشد، علت این است که ما در شرایطی نیستم که بتوانیم ارز تک نرخی داشته باشیم. ارز تک نرخی یک ایده‌آل است، دسترسی به چنین ایده‌آلی در شرایط فعلی اقتصاد امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه گفت: بخشی از ارز موجود برای مصارف ضروری مثل بخش درمان است که نرخی پایین‌تر است. در مصارف دیگر نیز نرخ ارز بالاتر است. به غیر از نرخی که در سامانه نیما وجود دارد نرخ آزاد دلار نیز وجود دارد. در بازار ارز امروز ایران ارز چند نرخی است و فاصله نرخ‌ها باهم تفاوت دارد، حتی ارز داخل و بیرون ایران متفاوت است که این وضعیت تحمیل شده است.

امکان تک نرخی کردن دلار وجود ندارد

سپهوند عنوان کرد: زمانی که بازارها جدای از هم هستند و تفاوت معناداری بین آن‌هاست امکان تک نرخی کردن فراهم نیست. در کشورهایی که تفاوت نرخ‌ها پایین است هم‌گرایی امکان‌پذیر است و می‌توانند ارز تک نرخی داشته باشند. اما در شرایط فعلی اقتصاد ایران تاکید بر تک نرخی کردن، حرکت کردن در مقابل منطق بازار ارز است.

وی درباره احتمال تعدیل ارزی در سال آینده گفت: وقتی که دچار محدودیت ارزی می‌شویم برآوردی که درباره آینده درآمد ازری داریم و منابع ارزی که انتظار داریم به‌دست بیاید، ممکن است میسر نشود و انتظار محدودیت منابع را برای سال آینده داریم. در این شرایط مجبوریم به تعدیل‌هایی که بازار را ملتهب می‌کند تن دهیم.

وی در پایان عنوان کرد: گرچه برخی تاکید می‌کنند که روند‌های مخالف با این وجود دارد مثل صادرات به کشورهایی که قبلا مبادلات تجاری قطع شده دوباره از سر گرفته شود، ولی واقعیت این است که امکان دارد درآمدهایی که انتظار داریم به‌دست بیاوریم حاصل نشود و در نتیجه محتمل است دچار یک تعدیل ارزی شویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.