کد مطلب: ۵۲۱۲۲۱

آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۲۲ اسفند ۹۹

۶ سیگنال مهم برای دلار شب عید / سناریوی ارزانی ارز کمرنگ شد!

۶ سیگنال مهم برای دلار شب عید / سناریوی ارزانی ارز کمرنگ شد!

هرچند به نظر می‌رسید همزمان با وعده‌های رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی، با آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران می‌توان به کاهش قابل توجه قیمت دلار امیدوار بود اما این سناریو به تدریج در حال کمرنگ شدن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهور با اتکا به پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی از دلار ۱۵ هزار تومانی سخن گفته بود و رئیس کل بانک مرکزی هم وعده داده بود که قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد اما اکنون با اظهارات شب گذشته یک مقام ارشد آمریکایی به نظر می‌رسد سناریوی آزادسازی این پول‌ها فعلا چندان قابل اتکا نیست. واکنش رئیس کل بانک مرکزی ایران به این اتفاق به همراه پنج اتفاق دیگر، شاید مهمترین سیگنال‌های هفته پایانی سال ۹۹ برای بازار ارز باشد:

ـ عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز در خبرها آمده بود که وزیر خارجه آمریکا گفته است تا ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، منابع ایران در کره را آزاد نمی‌کنیم. از ابتدا هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره از طرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره‌ای ها انجام شد و من در جلسه از این‌که اجازه لازم را از آمریکایی‌ها گرفته‌اند یا نه از وی سؤال کردم. بانک مرکزی برنامه خود را برای تامین نیازهای ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشورها تنظیم کرده است.

ـ با توجه به اینکه حدود یک هفته به پایان سال جاری باقی مانده است، بانک مرکزی هنوز آخرین وضعیت برگشت ارز در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ را اعلام نکرده و رفع تعهدات ارزی صادرات این سال‌ها نیز هنوز مشخص نشده است.

ـ هنوز تصمیم نهایی درباره fatf گرفته نشده و در این مورد رئیس دفتر رئیس جمهور گفته است: غیر از ما و کره شمالی بقیه کشورهای دنیا به چارچوب پولشویی و چارچوب‌هایی که ما هم تمایل به اجرای آن را داریم، عمل می‌کنند. اگر این حرف‌هایی که آقایان می‌زنند درست باشد، اینگونه هم نیست که همه کشورها به غیر از ما و کره شمالی در این چارچوب بپیوندند.

ـ براساس آخرین داده‌های بانک مرکزی از ابتدای امسال هر روز حدود دو هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان بر نقدینگی افزوده شده و تا پایان یازدهمین ماه سال رقم آن از سه هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هم گذشته است. این مساله نگرانی برای رشد نرخ تورم را افزایش داده است.

ـ اخیرا رئیس کل بانک مرکزی نسبت به تورم‌زا بودن بودجه سال ۱۴۰۰ هشدار جدی داده است.

ـ طبق آمارهای جدید وزیر اقتصاد میزان صادرات نفت ایران به روزانه ۱۸۰ هزار بشکه رسیده است. پیش از شروع به کار دولت دوم حسن روحانی، متوسط صادرات ایران طی دو دهه به بیش از ۲٫۲ میلیون بشکه در روز می‌رسید.

این سیگنال‌های مهم هرکدام نااطمینانی جدیدی برای بازار ارز دارند که ممکن است در روزهای آینده عاملی برای نوسان شوند. با این حال رئیس کل بانک مرکزی وعده داده که نرخ‌های کنونی ارز در بازار چنین نخواهد ماند.

در عین حال، آخرین نرخ دلار در بازار تا پیش از امروز یعنی پنجشنبه ۲۱ اسفند ماه ۲۴۶۹۰ تومان بوده است. جدیدترین قیمت‌ها را در صفحه قیمت دلار دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از این ببعد لطفا آخر هر دولتی حداقل ۵ تا حرف و یا جمله اگر راست و واقعیت به مردم گفته،،بیان و در انتهای هر دوره ای اعلام کنند

  • ناشناس

    سرمایه گذاری بلند مدت و نقد شونده
    فقط و فقط دلار عزیز

  • ناشناس

    دلار جان چکار کردی که همه عاشقت هستند
    حتی اون چند نفری که هنوز مرگ بر آمریکا میگن،،بازهم دلار را میپرستند

  • ناشناس

    اگر نقدینگی افزایش یافته دلیل آن تورمی هست که خود دولت به وجود آورده .وگرنه پولهایی که در دست مردم عادی هست برای ده روز در ماه نمی ماند .و این پولها در گردش نهایتا در حساب ۵ درصد افراد جامعه می ماند .اگر دولت واقعا می خواهد تورم ایجاد نکند امسال چه در حوزه انرژی و چه در حوزه افزایش حقوق و دستمزد و سایر اقلام افزایش قیمت نداشته باشد

  • ناشناس

    سقوط بورس صعود دلار مردم دیگه سمت بورس نمیرن

  • ناشناس

    انشالله
    دعا کنیم دلار بیاد پایین بورس بره بالا همه چی خوب و گل و بلبل بشه در سال جدید
    آمین
    فقط اشکال اینجاست دعاهای من مثل حرف مسئولین همیشه برعکس شده تا حالا

  • ناشناس

    شتردرخواب بیندپنبه دانه دانه