کد مطلب: ۴۲۷۳۶۳

چه عواملی بازارها را تحت تاثیر قرار داده است؟

واکنش احتمالی دلار و طلا به تصویب نشدن FATF

واکنش احتمالی دلار و طلا به تصویب نشدن FATF

پس از اتمام مهلت یک‌ساله بررسی لایحه CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته گذشته، این موضوع به‌طور رسمی از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد. این موضوع چه تاثیری روی بازارها ممکن است بگذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از اعلام موضع رسمی درباره تعیین تکلیف FATF برخی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازارها نسبت به واکنش بازارهای طلا و ارز به این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند.

روز گذشته پس از اتمام مهلت یک‌ساله بررسی لایحه CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته گذشته، این موضوع به‌طور رسمی از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد. اما این موضوع چقدر ممکن است واکنش دلار و طلا را به همراه داشته باشد؟

دنیای اقتصاد در این مورد نوشته است: قیمت دلار که افت و خیزهای متناوبی را طی دو هفته گذشته ثبت کرد، ساعت ۱۶ دیروز در دومین رشد متوالی خود ۴۰ تومان افزایش یافت و به سطح ۱۳ هزار و ۵۸۰ تومان رسید. دلار با احتساب این رشد از مدار دو هفته گذشته خارج شد و در بالاترین سطح طی ۱۵ روز کاری اخیر رسید. علاوه بر سیگنال‌ بازارساز با ارتقای ۴۵۰ تومانی نرخ صرافی ملی در این هفته، به نظر می‌رسد توقف بحث پذیرش شروط FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارسال لوایح مرتبط به شورای نگهبان، ریسک قرارگیری ایران در فهرست سیاه این نهاد مالی را افزایش داده و متعاقبا تقاضای احتیاطی دلار را تقویت کرده است.

عبور سکه از مرز روانی

افزایش محسوس تقاضا برای دارایی‌های امن، هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی، منجر به رشد شدید بهای سکه در روز دوشنبه شد. دیروز قیمت هر سکه طرح جدید ضمن افزایش ۶۰ هزار تومانی (معادل ۲/ ۱ درصدی)، سطح ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومانی را پس از ۱۶ روز کاری تصاحب کرد. سکه از نوزدهم دی‌ماه طی موج نزولی در زیر سطح ۵ میلیون تومان نوسان داشت. اما بروز ریسک‌ها در پی اختلاف بر سر لوایح مرتبط با FATF و از سوی دیگر، افزایش ناشی از شیوع فزاینده ویروس کرونا، بازگشایی بازارهای جهانی از جمله طلا را شدیدا متاثر ساخت و به این ترتیب، سیگنال صعودی خود را به سکه هم فرستاد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.