کد مطلب: ۴۲۵۴۴۰

آخرین اخبار مربوط به FATF در تجارت‌نیوز

بازارها با تصویب نشدن FATF چه می‌شوند؟

بازارها با تصویب نشدن FATF چه می‌شوند؟

هرچند امروز در برخی رسانه‌ها اعلام شد پرونده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسته شد، اما مجید انصاری گفته است: اینکه امروز مطرح شده که تاریخ رسیدگی به CFT (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) در مجمع گذشته و پرونده مختومه و بسته شده است صحت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز برخی رسانه‌ها نوشتند که دوم بهمن ماه مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پیوستن ایران به CFT به پایان رسیده است.

احمد توکلی، یکی از اعضای مجمع با اعلام این خبر که امروز مهلت یک ساله مجمع برای بررسی نهایی CFT بر اساس آیین نامه داخلی مجمع پایان یافته است، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تمدید این مهلت بر اساس ضرورت موضوع وجود دارد؟ به ایسنا گفت: مجمع تشخیص هر موضوعی را بر اساس ضرورت بررسی می کند،‌اما به نظر می رسد این موضوع ضرورتی ندارد.

علاوه بر این، فارس نیز گزارش داد: پرونده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسته شد.

اما دقایقی پیش ایرنا به نقل از مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: اینکه امروز مطرح شده که تاریخ رسیدگی به CFT (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) در مجمع گذشته و پرونده مختومه و بسته شده است صحت ندارد. مجمع و جمهوری اسلامی ایران منتظر خواهد ماند برای ارائه گزارشی که مسوولین ما می‌دهند و احیانا تصمیماتی که در آینده مرکز FATF می‌گیرد متناسب با آن کشور براساس منافع ملی بررسی و تصمیم می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بنابراین هنوز راجع به موضوع سی اف تی و پالرمو رای گیری در مجمع نشده است؛ البته تاریخ اگر هم گذشته باشد با مکانیزیم‌هایی وجود دارد اگر مجمع تصمیم دیگری بگیرد مشکل آیین‌نامه را حل می‌کند.

اما در صورت تصویب نشدن FATF ممکن است بازارها چه وضعیت جدیدی پیدا کنند؟

در این مورد بیشترین نگرانی‌ها نسبت به بازار ارز وجود دارد. کمیل طیبی، اقتصاددان چندی پیش در گفتگو با تجارت‌نیوز در پیش‌بینی قیمت ارز تا پایان سال ، به این سوال پاسخ داده بود که اگر FATF تصویب نشود قیمت دلار چند می‌شود؟

این اقتصاددان پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد اگر FATF تصویب نشود نرخ ارز در بازه چند ماهه مانده تا پایان سال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشد و به کانال ۱۵، ۱۶ هزار تومان وارد شود.

علاوه بر این، مدتی پیش نیز دنیای اقتصاد در تحلیلی درباره تاثیر نتیجه نشست FATF درباره ایران روی قیمت ارز نوشت: در صورتی که FATF فرصت جدیدی را برای ایران فراهم نکند و کشور در لیست سیاه باقی بماند، بازار می‌تواند باتحرکات بیشتر سفته‌بازان مواجه شود. به گفته فعالان، آنچه تصمیم FATF را برای شماری از فعالان بازار مهم کرده است، این تصور است که خروج یا بودن ایران از لیست سیاه کانال‌های مالی کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

جمشید پژویان، اقتصاددان نیز در گفتگویی با ایسنا اظهار کرده بود: معنای ضمنی عدم تصویب FATF این است که به گروه‌هایی که نه از نظر خودمان بلکه از نظر جهان، گروه‌های تروریستی هستند کمک می‌کنیم. از سوی دیگر با عدم تصویب FATF ممکن است اروپا هم علیه ایران شود.

وی تصریح کرد: اروپا تعهد داده است تا زمانی که ایران برجام را رعایت کند سعی می کند کمک کند؛ هرچند که تا کنون کار عمده‌ای نکرده‌ اما حداقل این است که خودشان ما را تحریم نکردند. اما عدم تصویب FATF می‌تواند اروپا یا بخشی از اروپا را هم به سمتی ببرد که برای ما محدودیت‌هایی قائل شوند و در نتیجه باز هم فشار روی ایران بیشتر خواهد شد.

با این حال رئیس کل بانک مرکزی در هفته اخیر ضمانت داد که ثبات ارزی در اقتصاد ایران باقی بماند.

عبدالناصر همتی گفته است:«قول می‌دهم که ثبات نرخ ارز را حتما تضمین کنم و قول می‌دهم که اقتصاد ایران پیش‌بینی‌پذیر شود.»

وی هفته گذشته نیز در حاشیه نشست با روسای اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای جهان درباره واکنش دلار به تنش‌های سیاسی گفته بود: تمام اقدامات بانک مرکزی هدفمند بوده و تنش‌ها دیگر نمی‌تواند بازار ارز را با نوسان مواجه کند. اگر بانک مرکزی بخواهد به طوری جدی وارد عمل شود بازار دچار نوسان خاصی نخواهد شد.

در عین حال با وجود این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، اگر قیمت دلار از عدم تصویب احتمالی FATF متاثر شود، از نگاه خیلی ممکن است این نوسان به بازار طلا نیز سرایت کند و از سوی دیگر بازار سهام نیز امکان دارد از این اتفاقات متاثر شود و نگرانی‌هایی به سهامداران انتقال یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    چرا هیچوقت به اصل ماجرا پرداخته نمیشه؟ تا حالا شده توی سایت شما خواسته های fatf رو بدون هیچ کم و کاستی مطرح بشه؟ چرا اینقدر دروغ به مردم تحویل میدید؟با همین دروغها بود که مردم رو ترسوندید از دلار ۵ تومنی! حالا همه آرزوشونه همون ۵ تومن میموند.خجالت بکشید.

    • ناشناس

      دولت آقای روحانی بدترین عملکرد رو از ابتدای انقلاب تا حالا برای مردم ما به همراه داشته با اینکه قبلا به شدت از طرف هاشمی رفسنجانی حمایت می شد … کاش به روحانی رای نداده بودیم…

  • دیدگاه

    مسلما قیمت دلار تا ۱۶ هزار تومان خواهد رفت . و مسکن تا پایان سال ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگه علاوه بر گرانی هنگام افزایش قیمت بنزین دوباره تجربه خواهد کرد .

  • ناشناس

    به نظر من اینا میخوان دوباره قیمت همه چیزرو چند برابربکنن هر بار یه بهونه الانم این. ما حکم اون گوسفندی رو داریم که عروسی با عزا براش هیچ فرقی نداره

  • ناشناس

    ازماکه گذشت شایدبرایتان قابل باورنباشدولی الان ازاستیصال داخل مغازه نشسته ام ببینم شنبه بانک چک ماروفرم میکند یاخیرکاش میشدبه خداتلفن کردیاپیام فرستاد

  • محسن

    با سلام بازار فرمایشی نیست که افرادی مثل این همتی با فرمایشاتشون بازار ثابت بماند به فکر مردم باشید با عملتون و کاری بکنید که به نفع مردم باشد تکلیف AFTو CFTسریع مشخص بکنید الکی کش قوس ندید مردم دیگه تحمل شک ندارند

  • ناشناس

    دولت روحانی پیش بینی نمی کند تهدید می کند و فشار می آورد تا به هر طریق ممکن fatf و پالرمو و… تصویب بشود…

  • یک جانباز

    متاسفانه مسئولین هم از سفته بازی توسط سفته بازان صحبت میکنند این افراد چه کسانی هستند مگر غیر از وابستگان به رانت خواران و ویژه خواران که توسط اغلب دستگاهای دولتی ساپورت میشوند هستند اگر اینطور نیست فقط دو نفر از اینها را بگیرند و اعدام کنند دیگر هیچکس جرات این کارها را نخواهد یافت اما افسوس که فرزندان خودشان هستند

  • حمید

    سلام عدم تصویب FATF باعث تثبیت بازار وکاهش نرخ دلار میشود بنا نیست برای اتفاقاتی که نمی افتد دلار وطلا وبورس وهمه چی گرون بشه

  • داریوش

    اینها همه کشکه از معاهده fatf و cft بیشتر آقایونی که سهام یا پول در حسابهای خارج دارند نگرانند چون در صورت عدم قبول توسط ایران عملآ دسترسی به این ثروت باد آوره از قدرت غیر ممکن میشود برای مردم عادی که ۹۰ درصد کشور را تشکیل میدهد هیچ تاثیری ندارد
    من مطلب را نوشتم و نظرم را دادم ولی منعکس نمی کنی و روصفحه نمیذاری داداشم

  • امیر

    حقیقتآ با عدم پذیرش گل بخودی زدیم وبی دلیل داریم خود را متهم میکنیم .ما هم باید مطابق تمام کشورهای دنیا مقررات جهانی را بپذیریم .چرا نباید با بانکهای جهانی ارتباط داشته باشیم .چرا میخواهید اقتصاد کشور را بیشتر تحت فشار قرار دهید.چرا فکر میکنید تمام دنیا نمی فهمند وفقط شما می فهمید