کد مطلب: ۳۳۵۴۷۷

دلایل برگشت مجدد شاخص به کانال ۱۵۹ هزار واحدی

دلایل برگشت مجدد شاخص به کانال 159 هزار واحدی

امروز شاخص با ریزش 1958 واحدی در کانال 159 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل ریزش امروز بازار چه بود و کدام نمادها لیدر بازار بودند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز دو‌شنبه (26 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4619 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 1958 واحدی در رقم 159749 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4795 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 16 واحد در رقم 1809 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای خساپا، مرقام، خودرو، ونیرو، چکارن، خزامیا، زمگسا، خپارس، خگستر، خاذین صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای زکشت، شغدیر، هرمز صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «تاپیکو، خساپا، خودرو، خپارس، ولسپا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فملی، وامید، فخوز، کگل، فولاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، وبشهر، ومعادن، فولاد، وبملت» بود و نمادهای «خساپا، فملی، خبهمن، کمند، امینیکم» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای وتوکا، رمپنا، کنور، ونیکی، دکوثر بود و نمادهای زمگسا، غپاک، فولاد، وخارزم، خساپا بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

علی‌رغم پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز هم شاخص کل بورس روند نزولی، اما با شدت بیشتری نسبت به دو روز ابتدایی جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری داشت و به کانال 159 هزار واحدی رسید.

البته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه معتقدند که در ریزش‌های اخیر نسبت پی بر ایی بسیاری از سهم‌ها افت کرده است و هم‌اکنون پی بر ایی بازار به محدوده 6 واحد رسیده که محدوده کف تاریخی است، به همین جهت احتمال ریزش بازار از این محدوده وجود ندارد و شاخص از کانال 159 هزار واحد خواهد برگشت، اما روند بازار تا زمانی كه شاخص کل بورس بالای ١٧٤ هزار واحد نباشد در محدوده ١٥٩ تا ١٧٤ هزار واحد خواهد بود.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، خبر خوبی برای وبصادر منتشر شد. به گزارش پایگاه خبری بورس‌پرس، ارسلان فتحی‌پور؛ عضو هیات‌مدیره بانک صادرات با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک‌ها از جهت افزایش توان مالی در ارائه تسهیلات امری ضروری است، گفت: کاهش دارایی‌های مازاد و افزایش همزمان سرمایه روندی است که در بانک صادرات دنبال می‌شود و سعی بر این است کار به صورت علمی انجام شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا مجمع سال ٩٨ افزایش سرمایه بانک به سرانجام می‌رسد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، دلایل ریزش بازار عبارت است از: افزایش بازده مورد انتظار بازار که باعث کاهش نقدینگی شده است، کاهش حجم تقاضا در بورس کالا به دلیل چشم‌انداز نرخ دلار، نرخ جهانی و رکود اقتصادی، امید به توافق چین و آمریکا، رکود داخلی و اثر بر شرکت‌های تولیدکننده داخلی، تحریم و تخفیف نقدی شرکت‌های صادراتی و تغییر قراردادهای فروش از FOB به CFR.

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بازار ابتدا با لیدری تجارت و سایپا پیش رفت، اما معاملات این دو سهم مطلوب نبود و به تبع آن معاملات بازار منفی شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین نقدینگی بسیار کم بازار همراه با ترس است که این نقدینگی و به محض کوچک‌ترین سیگنال منفی بازار، نزولی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.