خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۳۴۰۸

دلیل ریزش بیش از ۲۷۰۰ واحدی شاخص بورس چیست؟

دلیل ریزش بیش از 2700 واحدی شاخص بورس چیست؟

هنوز نیمه اول معاملات امروز بورس به پایان نرسیده که بازار سهام شاهد ریزش بیش از 2700 واحدی شاخص کل شده است،دلیل این ریزش چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هنوز یک ساعت از شروع معاملات بازار سرمایه در روز سه‌شنبه ( 6 شهریورماه 97) نگذشته که بورس تهران شاهد ریزش بیش از 1300 واحدی شاخص کل شد. بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه حاکی از آن است که نماد‎های « رمپنا، خساپا، پاکشو، خپارس » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فملی، پارسان، فولاد، کگل » بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند و این در حالی است که در معاملات روز گذشته نمادهای « شپنا، شبندر، پارسان، وغدیر، شتران » بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل و نمادهای « رمپنا، اخابر، های وب، خودرو، وامید » بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشته‌اند.

متاسفانه امروز گروه پالایش و پخش شوک مجددی به بورس تهران وارد کرده است.

ماجرا از این قرار است که از روز یکشنبه معاملات فرآورده‌های ویژه پالایشی در بورس کالا براساس ابلاغیه مورخ سوم شهریورماه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شرکت‌های پالایش نفت انجام شد که براساس این ابلاغیه قیمت فرآورده‌های ویژه پالایشی براساس نرخ ارز بازار ثانویه در بورس کالا تعیین شد که افزایش 80 تا 100 درصدی قیمت فرآورده‌های ویژه پالایشی را در بورس کالا رقم زد.

جدول زیر ابلاغیه مورخ سوم شهریورماه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت‌های پالایش نفت را تایید می‌کند.

1 23

photo ۲۰۱۸ ۰۸ ۲۷ ۲۱ ۰۶ ۳۸

کاهش 150 درصدی قیمت پایه فرآورده‌های ویژه پالایشی

اما عصر روز گذشته ابلاغیه جدیدی در بین کارگزاران بورس و سهامداران دست‌به‌دست شد که در این ابلاغیه جدید نه تنها قیمت پایه فرآورده‌های ویژه پالایشی طبق رویه پیشین و براساس نرخ ارز دولتی تعیین شده، بلکه با مقایسه قیمت‌ها نسبت به ابلاغیه گذشته مشاهده می‌شود که حتی قیمت پایه فرآورده‌های ویژه پالایشی نسبت به نرخ‌های گذشته هم کمتر محاسبه شده است. به عنوان مثال قیمت پایه وکیوم در مردادماه 97 در آخرین معامله 13624ریال بود و در سوم شهریورماه به 25333 ریال و در 6 شهریورماه 12714 ریال رسیده است. همچنین لوبکات سبک 21181 ریال بوده که به بیش از 40000 ریال رسید، اما براساس ابلاغیه جدید 20255 ریال قیمت‌گذاری شده است.

جدول زیر ابلاغیه جدید قیمت پایه فرآورده‌های ویژه پالایشی را تایید می‌کند.

photo ۲۰۱۸ ۰۸ ۲۷ ۱۸ ۲۷ ۲۶

صف سنگین فروش پالایشی‌ها

امروز بازار سهام نسبت به شوک سنگین شرکت پالایش و پخش واکنش منفی از خود نشان داده است و تا به این لحظه رفتار سهامداران حاکی از تشکیل صف‌های سنگین فروش سهام شرکت‌های پالایشی است. حتی نمادهای فملی و فولاد هم بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل امروز دارند و نمادهای خودرویی که در روز گذشته عرضه سنگین آن‌ها باعث افت شاخص بورس برای چند ساعت شده بود، امروز با استقبال سهامداران مواجه شده است.

بی اعتمادی سهامداران به بورس

یکی از سهامداران بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در عرض دو روز یک بخشنامه دیگر از سوی وزارت نفت منتشر شده و قیمت‌ها دوباره به همان نرخ قبلی بازگشته و حتی 50 درصد هم کمتر شده است. هیچ شفافیتی در نرخ‌های بورس کالا دیده نمی‌شود. این قمار نرخ‌هاست که انگار سهامداران دارند روی حرف و مدیریت برخی دیگر پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند. مگر می‌شود با یک نامه سود و زیان برخی سهامداران را یک شبه از این رو به آن رو کرد؟ این موضوع نه‌تنها معاملات سهام وابسته را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، بلکه نگرانی سهامداران را به‌دلیل بی‌اعتمادی به تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذار تشدید می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.