کد مطلب: ۳۶۴۳۵۸

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نوسانات بازار ارز منشا خارجی ندارد

نوسانات بازار ارز منشا خارجی ندارد

ناصر موسوی لارگانی در واکنش به نوسانات شدید نرخ دلار در بازار گفت: نوسانات بازار ارز منشا خارجی ندارد و بیشتر منشا آن داخلی است و به تصمیمات مسئولان داخلی بر می‌گردد.

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز در واکنش به سیگنال‌های ارزی همتی و نوسانات شدید قیمت دلار در بازار، گفت: نوسانات بازار ارز منشا خارجی ندارد و بیشتر منشا آن داخلی است و به تصمیمات مسئولان داخلی بر می‌گردد.

وی ادامه داد: برخی مواقع نوساناتی که در بازار ارز ایجاد می‌شود می‌تواند دلیل آن جلوگیری از صادرات برخی کالاها یا واردات برخی اقلام باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال 97 تمام کارشناسان دولتی و تحلیلگران بخش خصوصی بر این عقیده بودند که قیمت نهایی دلار در صورت آزادسازی هشت هزار تومان خواهد شد و هیچ کدام از کارشناسان پیش‌بینی یا اظهارنظری در خصوص نرخ دلار 13 هزار و 600 تومان تا 14 هزار تومان نداشتند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: زمانی که عبدالناصر همتی به‌عنوان رییس کل بانک مرکزی انتخاب شد، وی تاکید بسیاری بر تثبیت قیمت ارز در بازار داشت و حتی قول آن را هم به ملت داد، منتها فقط طی مدت زمان کوتاهی بازار ارز تثبیت شد و متاسفانه این روزها مشاهده می‌شود که بازار ارز گرفتار نوسانات شدیدی شده است.

اگر ضربه نوسانات قیمت ارز به عده خاصی می‌خورد مشکل اساسی نبود، اما این روزها مشاهده می‌شود که حتی در روستاهای دورافتاده هم مغازه‌داران علت گرانی کالاها را افزایش نرخ ارز عنوان می‌کنند، متاسفانه نوسانات بازار ارز زندگی مردم را مختل کرده و تمام مردم را تحت شعاع خود قرار داده و به همین جهت ضرورت دارد که مسئولان مربوطه در خصوص کاهش تثبیت نرخ ارز برنامه‌ریزی جدی و دقیق‌تری داشته باشند.

موسوی لارگانی ادامه داد: بهانه‌هایی که هم در سال گذشته و هم در اوایل سال جدید برخی مسئولان عنوان کردند در این راستا که افزایش قیمت ارز به دلیل انجام مسافرت‌های خارجی مردم بوده است که به هیچ عنوان قابل پذیرش و قبول نیست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ضربه نوسانات قیمت ارز به عده خاصی می‌خورد، مشکل اساسی نبود، اما این روزها مشاهده می‌شود که حتی در روستاهای دورافتاده هم مغازه‌داران علت گرانی کالاها را افزایش نرخ ارز عنوان می‌کنند، متاسفانه نوسانات بازار ارز زندگی مردم را مختل کرده و تمام مردم را تحت شعاع خود قرار داده است. به همین جهت ضرورت دارد که مسئولان مربوطه در خصوص کاهش تثبیت نرخ ارز برنامه‌ریزی جدی و دقیق‌تری داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: البته شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی اشخاص این مشکلات و نوسانات را در بازار ارز ایجاد می‌کنند که به اجبار لوایح مربوط به FATF تصویب شود، در حالی که وزیر امور خارجه رسما از تریبون مجلس که یک تریبون ملی است عنوان کرد نه من و نه آقای رییس‌جمهور هیچ‌کداممان این قول را نمی‌دهیم که با تصویب لوایح FATF مشکلات اقتصادی کشور برطرف و تحریم‌ها برداشته می‌شود.

دلار در لایحه بودجه سال 98 حدود پنج هزار و 700 تومان در نظر گرفته شده است، اما به نظر کارشناسان، قیمت واقعی دلار در بازار آزاد بین هشت تا 9 هزار تومان است.

موسوی لارگانی ادامه داد: زمانی که دولت در خصوص برجام و رفع مشکلات اقتصادی کشور متعهد شد، شاهد هیچ گونه تغییری در وضعیت اقتصادی کشور نبوده و حتی تمام داشته‌های خود را هم از دست دادیم، اما هم‌اکنون در حالی دولت بر تاثیر تصویب لوایح FATF بر لغو تحریم‌ها هیچ گونه تعهد و تضمینی نمی‌دهد که برخی مسئولان می‌خواهند فشارها بر مردم بیشتر شود تا از این طریق عنوان کنند که مجبور هستیم لوایح مربوط به FATF را تصویب کنیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت همیشه شعار تک‌نرخی کردن ارز را می‌داد و حتی قول داد که ارز در سال گذشته یکسان‌سازی شود، اما در حال حاضر شاهد چند نرخی شدن دلار در کشور هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دلار در لایحه بودجه سال 98 حدود پنج هزار و 700 تومان در نظر گرفته شده است، اما نظر کارشناسان قیمت واقعی دلار در بازار آزاد بین هشت تا 9 هزار تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • من

    والا پارسالم میگفتین در بازار ازاد ۹۰۰۰ تومنه یه سال گذشته و این همه گرونی بااااز ۹۰۰۰ تومنه نرخ ازاد؟؟؟؟?