کد مطلب: ۲۷۲۹۰۱

دهلي نو براساس منافع ملي خود درمورد نفت ايران تصميم ‌می‌گيرد

دهلي نو براساس منافع ملي خود درمورد نفت ايران تصميم ‌می‌گيرد

دارمندرا پرادان وزير نفت هند اعلام کرد: تصميم دهلي نو در مورد ادامه واردات نفت از ايران، بر اساس منافع ملي اين کشور خواهد بود.

وزير نفت هند افزود: هند تحریم‌های آمريکا عليه ايران را به عنوان يک چالش درنظر می‌گیرد زيرا دهلي نو داراي روابط نزديک با هر دو کشور است. اما هند در اين خصوص يک رويکرد سنجيده و جامع بر اساس منافع ملي خود اتخاذ خواهد کرد و راهي براي تامین انرژي خود پيدا خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنان وزير نفت هند يک هفته پيش از آغاز سفر يک هيات آمريکايي به هند براي گفت و گو در خصوص تحریم‌های ايران انجام می‌شود. قرار است تيمي متشکل از وزارت خانه‌های نفت و امور خارجه هند با مقامات امريکايي مذاکره کند.

هند در سال 17-2016 نزديک به 10 درصد از نياز خود به نفت را از طريق ايران تامین کرد. اما در سال جاري 18 درصد از نياز هند به نفت از طريق ايران تامین شده است و اين کشور تاکنون 33 ميليون بشکه نفت خام از ايران نفت وارد کرده است.
پرادان با اشاره به اهميت روابط با هر دو کشور گفت: ما داراي روابط استراتژيک خاص با آمريکا هستيم.

از سوي ديگر ما داراي روابط تاريخي، فرهنگي و تمدني با ايران هستيم. ايران همچنين به دليل نزديکي و مرزهاي مشترک آن، يک عامل در روابط هند و افغانستان است. منافع اقتصادي هند به هر دو کشور وابسته است. دولت هند يک رويکرد جامع را به کار خواهد برد.

وزير نفت در خصوص تحریم‌های ايران گفت: ما نظاره گر تحولات هستيم. دولت يک نظر جامع دارد. منافع ملي در اولويت است و ما تصميم خود را بر اساس آن تنظيم خواهيم کرد.

پرادان در اين گفت وگو، اشاره مستقيمي به احتمال کاهش وابستگي هند به نفت ايران جهت دريافت معافيت از آمريکا نکرد.

وي گفت: ما نمی‌خواهیم يک واکنش نسنجيده داشته باشيم. ما آنچه نياز باشد، انجام خواهيم داد. مساله، حجم کم يا زياد (معاملات نفتي) نيست. بسيار جامع‌تر از آن است. دولت هند در خصوص زمان بندي آغاز تحریم‌های آمريکا عليه ايران در 4 نوامبر (13 آبان) هوشيار است و بر اساس آن يک طرح ارائه خواهد کرد.

گفته می‌شود نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل در سفر اخير خود به هند خواستار توقف واردات نفت هند از ايران شده است. ماه گذشته يک مقام در وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد هند و چين هيچ معافيتي از سوي آمريکا دريافت نخواهند کرد و در صورت ادامه روابط با ايران، شرکت‌های اين کشورها شامل تحریم‌های ثانوي خواهند شد.

برخي از تحریم‌های آمريکا عليه ايران در يک دوره 90 روزه (تا 6 ماه اوت-15 مرداد) و برخي ديگر از تحریم‌ها به خصوص در زمينه نفت در يک دوره 180 روزه (تا 4 نوامبر-13 آبان) اجرايي خواهند شد.

هند دومين مشتري بزرگ نفت ايران است. بر اساس آخرين آمارها، واردات نفت هند از ايران در ماه آوريل به 640 هزار بشکه نفت خام در روز افزايش يافت که بالاترين ميزان از ماه اکتبر سال 2016 تاکنون بوده است.

ايران در دوره آوريل 2017 تا ژانويه 2018 به مقدار 18.4 ميليون تن نفت خام به هند صادر کرد. در سال 2010 و 2011 ايران پس از عربستان سعودي دومين تامین کننده بزرگ نفت هند بود اما پس از وضع تحریم‌های غرب عليه تهران اين کشور به جايگاه هفتم سقوط کرد.

در سال‌های 15-2013 ميلادي هند به ترتيب 11 و 10.5 ميليون تن نفت خام از ايران خريداري کرده بود. اما در سال 16-2015 واردات نفت هند از ايران به 12.7 ميليون تن رسيد. در سال بعد از آن صادرات نفت ايران به 27.2 ميليون تن افزايش يافت و تهران به سومين تأمین کننده نفت هند تبديل شد.

اما واردات نفت هند، چين و همچنين کره جنوبي از ايران هيچگاه کاملا متوقف نشده است. دولت پيشين آمريکا با رياست جمهوري باراک اوباما براي کشورهايي که به طور قابل توجهي واردات نفت خود را از ايران کاهش داده بودند، تخفيف درنظر می‌گرفت. اين تخفیف‌ها هر 180 روز يک بار بررسي می‌شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.