کد مطلب: ۳۶۸۶۸۰

اظهارات ۳ مقام مسوول در افتتاحیه نمایشگاه بورس:

یادآوری دوره طلایی بورس و نگرانی از وضعیت اقتصاد امسال

یادآوری دوره طلایی بورس و نگرانی از وضعیت اقتصاد امسال

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ؛ شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و غلامرضا سلیمانی، رئیس بیمه مرکزی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از وضعیت اقتصاد کشور و چالش‌های مختلف این سه بخش اقتصادی سخن گفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور رئیس سازمان بورس، مدیران ارکان بازار سرمایه، رئیس بیمه مرکزی و معاون بانک مرکزی در نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سه مقام دولتی سخنانی را مطرح کردند.

دورنمای بازار سرمایه

شاپور محمدی ،رئیس سازمان بورس در افتتاحیه این مراسم با بیان اینکه نمایشگاه بورس یکی از رویدادهای بسیار مهم بازارهای مالی کشور است، گفت: هدف نمایشگاه، افزایش دانش مالی و عمق بخشی به دانش افراد است. دیگر هدف نمایشگاه انتقال آخرین اطلاعات در حوزه تکنولوژی مالی در حوزه فین تک‌ها و استارتاپ‌ها ست.

وی افزود: در نمایشگاه بورس افراد می‌توانند با انواع روش‌های معاملات آشنا شوند و اقشار مختلف از اساتید دانشگاه تا فعالان بازار سرمایه در این نمایشگاه حضور دارند و هیچ محدودیتی برای حضور در نمایشگاه نیست.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: نقش بانک‌ها در بازارهای مالی هر کشوری مهم است. در بازار پول تأمین مالی کوتاه مدت دنبال می‌شود. در کشور ما این هدف را بانک‌ها به خوبی انجام می‌دهند اما چون بازار سرمایه نقش کمی داشته، بانک‌ها تأمین مالی بلند مدت هم داشتند و در عین حال بازار سرمایه در این مدت توانسته رشد داشته باشد. البته سعی می‌کنیم نقش پررنگ‌تری در تأمین مالی بنگاه‌ها داشته باشد.

محمدی ادامه با اشاره به ابزارهای مالی اسلامی که در بازار سرمایه ایران رونمایی شده است، ادامه داد: ابزارهای مالی از جمله ابزارهای مالی اسلامی خوبی در بازار سرمایه به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این در بازار سرمایه و بازار تأمین اطمینان برای انتشار اوراق بیمه اتکایی و رویدادهای طبیعی همکارهای خوبی داشتند. امیدواریم ابزارهای ترکیبی در بازار سرمایه و بیمه داشته باشیم.

به گفته او، اوراق وکالت منفعت بیمه اتکایی از جمله ابزارهای مالی اسلامی است که جدیداً اضافه شده است.

بازدهی 87 درصدی بورس در یک سال

محمدی یادآور شد: ارزش بورس و فرابورس در سال گذشته ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد و این روند مستمری است. در پنج سال گذشته ۱۷.۵ درصد بورس رشد داشته است. در یک ماه اخیر هم بازار سرمایه با ۱۲ درصد رشد مواجه بوده و رشد تأمین مالی ۵۴ درصد افزایش داشته و به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: البته نسبت به اهدافی که در بازار سرمایه است انتظارات بیشتری برای توسعه ابزارهای مالی وجود دارد.

محمدی افزود: شاخص بورس در سال ۱۳۹۷ معادل ۸۷ درصد رشد داشته که بازده مناسبی است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: یکی از اقداماتی که در سال گذشته در بازار سرمایه صورت گرفت کاهش هزینه‌های معاملاتی و افزایش تعداد معاملات بود. همچنین کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال سهام و اعمال نرخ صفر برای سود تقسیم نشده از دیگر اقدامات بازار سرمایه بود که از آثار آن می‌توانیم به افزایش سرمایه ۶۳ هزار میلیارد تومانی اشاره کنیم.

به گفته محمدی، در حال حاضر تعداد نمادهای متوقف در بورس بسیار کم شده که نشان می‌دهد نقدشوندگی بازار افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تغییر دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی، گفت: بازنگری توقف و نمادها باعث شد تعداد نمادهای متوقف کاهش یابد. در حال حاضر تعداد نمادهای متوقف بسیار کم شده که نشان می‌دهد نقدشوندگی بازار افزایش پیدا کرده است.

محمدی با اشاره به راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی گفت: راه‌اندازی ابزار مالی کلاسیک مثل آتی سبد سهام انجام شد و عضویت ایران در آیسکو به عنوان عضو عادی خیلی مهم بود. ان‌شاءالله امسال انتشار صورت‌های مالی به صورت IFRS عملیاتی می‌شود. همچنین راه‌اندازی بورس بین‌الملل در کیش از موضوعات مهم است که امسال انجام می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: کمیت افشای اطلاعات مالی شرکت‌ها در ایران بین کشورهای منطقه و حتی دنیا بی‌نظیر است و می‌خواهیم کیفیت افشا را نیز افزایش دهیم. از دیگر کارهایی که در دستور کار داریم اصلاح فرایندهای پذیرش است.

وی افزود: مصوبه کاهش مالیات نقل و انتقال هم توسط وزیر اقتصاد برای امسال نیز پیشنهاد شده و بر اساس آن قرار است مالیات از نیم درصد ۰.۱ درصد کاهش پیدا کند.

پیش‌بینی‌ها وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد

علاوه بر محمدی، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در این مراسم سخنرانی کرد.

فرهاد دژپسند در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت: اوضاع متغیرهای اقتصادی در سال ٩٧ قابل قبول نبود و این موضوع، نگران‌کننده است؛ اما اگر در پایان نیمه اول سال قبل شرایط مطلوب نبود ولی مدیریت مناسبی برای برگرداندن ثبات در اقتصاد انجام شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برخی نرخ رشد اقتصادی را تا منفی ١٥ درصد نیز اعلام کرده بودند و هر دلسوز اقتصادی از این برآوردها احساس نگرانی می‌کرد و لازم بود که ثبات به اقتصاد باز می‌گشت.

وی تصریح کرد: این نگرانی‌ها باید این اهتمام را ایجاد می‌کرد که اول متغیرها را کنترل کنیم؛ که در نیمه دوم سال سعی شد این روند در پیش گرفته شود و تورم ماهانه از آبان ماه ٩٧ به تدریج رو به کاهش نهاد و بیکاری نیز کنترل شد.

به گفته دژپسند، در سال ٩٨ برخی متغیرهای اقتصادی منجر به جهش نرخ برخی کالاها شده است و پیش‌بینی‌ها برای سال ٩٨ وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد اما برآوردها و پیش‌بینی‌ها صرفاً یک علامت است و باید از این پیش‌بینی‌ها و برآوردها، برای اعمال مدیریت بهتر بهره گرفت و امور را اصلاح کرد.

وی اظهار کرد: سیل یک خوشحالی بود و البته برای مردم نیز رنج آفرین بود؛ برخی گفتند نمایشگاه امسال برگزار نشود و هزینه آن به جبران خسارات سیل اختصاص یابد ولی رئیس سازمان بورس اعلام کرد که این کمک‌ها انجام شده و ادامه دارد.

دژپسند گفت: باید از نتایج مدل‌ها استفاده کرد تا با اعمال مدیریت صحیح مانع از بدتر شدن شرایط شویم. اگر براورد حاکی از این است که وضع اقتصادی خوب نباشد، ما باید دور هم جمع شده و تدبیر کنیم و محرک‌ها را از طریق ساز و کارها و تجارب سامان دهیم تا به سمت مطلوب برویم.

به گفته دژپسند، فرصت در بخش تولید وجود دارد و برای اقتصاد کم عمق ایران حجم فعلی نقدینگی خیلی بالا است و اگر درست هدایت شود یک فرصت است.

وی اظهار کرد: اگر شعار رونق تولید محقق شود و از سرمایه‌های راکد در کشور به خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم زمینه به کارگیری نیروی انسانی را افزایش داده و صادرات را رونق ببخشیم.

بورس پارسال دوره‌ای طلایی داشت

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر رونق تولید ایجاد کنیم برآوردهای منفی را بهبود خواهیم بخشید، گفت: فرصت در بخش تولید وجود دارد و برای اقتصاد کم عمق ایران حجم فعلی نقدینگی خیلی بالا است و اگر درست هدایت شود یک فرصت است.

وی افزود: غل و زنجیر باید از پای سرمایه‌گذار برداشته شود. بنگاه‌ها رشد خود را به تأمین مالی گره می‌زنند که این یک راه غلط است. باید به سمت بهبود فناوری رفت. یکی از گرفتاری‌های صادرات، قیمت تمام شده بالا است و باید به این موضوع پرداخت.

دژپسند گفت: بانک، بورس و بیمه باید نقش خود را درست ایفا کنند؛ بورس پارسال دوره‌ای طلایی داشت و برای ورود شرکت‌های جدید به بازار اولیه تسهیلاتی ارائه شد؛ ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

دژپسند ادامه داد: آئین نامه بانکداری دیجیتال برای بانک‌های دولتی ابلاغ شده ولی باید برای بیمه و بورس هم اجرایی شود.

بیمه 30 میلیون واحد مسکونی

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این مراسم، رئیس کل بیمه مرکزی هم از ارسال دستورالعملی به دولت خبر داد که براساس آن، ٣٠ میلیون واحد مسکونی تا سقف ٣٠ میلیون تومان بیمه خواهند شد و سهم پرداختی هر خانوار ٦٠ هزار تومان است.

غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه یک نظام کارآمد تأمین مالی بستگی به فعالیت بخش‌های سه گانه بانک، بورس و بیمه دارد، گفت: این سه بخش باید در اقتصاد به صورت متوازن رشد کرده باشد.

به گفته وی، صنعت بیمه می‌تواند دو نقش مهم در تأمین مالی داشته باشد و از سرمایه خرد مردم بهره بگیرد.

سلیمانی ادامه داد: پرتفوی بیمه اکنون ٦٠ هزار میلیارد تومان است که قابلیت ارتقا به ١٨٠ هزار میلیارد تومان را دارد.

وی افزود: ١٨ درصد از منابع بیمه در سرمایه‌گذاری بورس وارد شده است که عدد کمی است چرا که در بیمه‌های زندگی در کشورهای پیشرفته این سهم به ٥٠ درصد می‌رسد.

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: قرار است برای ٣٠ میلیون واحد مسکونی تا سقف ٣٠ میلیون تومان بیمه نامه صادر شود که حق بیمه هر واحد ١٢٠ هزار تومان است که از این رقم ٦٠ هزار تومان به صورت ماهانه پنج هزار تومان از سوی خانوارها طی یکسال پرداخت می‌شود.

سلیمانی گفت: سهم بیمه زندگی در سال ٩٧ به ١٥ درصدرسیده که باید افزایش یابد، ضمن اینکه اوراق بهادار بیمه‌ای نیز جای کار بسیار دارد؛ چرا که ٣٠ میلیارد دلار، سهم اوراق بیمه‌ای در دنیا است و در ایران که کشور حادثه خیزی است باید در این بخش سریع‌تر وارد عمل شویم و این اوراق را در بخش حوادث طبیعی زودتر منتشر کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: با تلاش فراوان صنعت بیمه، بیمه‌های با ریسک بالا از سوی شرکتهای بیمه‌ای داخلی تحت پوشش قرار گرفته است و اگر اوراق بیمه منتشر شود، بازار سرمایه با بیمه‌های اتکایی خارجی که بعد از تحریم ایران را ترک کرده‌اند، جایگزین خواهند شد.

وی ادامه داد: این موضوع البته ریسک بالایی را به عهده شرکتهای بیمه قرار می‌دهد ولی منجر به رشد آنها خواهد شد.

وی گفت: در عین حال باید اوراق بدهی از طریق بازار سرمایه برای برخی شرکت‌های بیمه منتشر کنیم.

سلیمانی از ارسال دستورالعمل صندوق خسارت حوادث طبیعی به هیأت دولت خبر داد و گفت: قرار است برای ٣٠ میلیون واحد مسکونی تا سقف ٣٠ میلیون تومان بیمه نامه صادر شود که حق بیمه هر واحد ١٢٠ هزار تومان است که از این رقم ٦٠ هزار تومان بصورت ماهانه پنج هزار تومان از سوی خانوارها طی یکسال پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: این رقم ناچیز است ولی تحولی بزرگ در حوزه بیمه حوادث طبیعی برای واحدهای مسکونی ایجاد می‌شود.

منبع: ایسنا و مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • باب اله محمدی

    بیمه و اصول و ساز و کار اخذ حق بیمه صحیح نیست در حالیکه بیمه گزار بعد از اتمام قرار داد بیمه هیچ گونه سودی را دریافت نمی‌کند بیمه گر با اخذ حق بیمه آن را در صورت های مالی تقدیم سهامداران میکند که شیوه صحیح این قراردادها اینگونه باید باشد که بیمه گزار بایستی بعد از عقد قرارداد بیمه مالک تعداد مشخصی از سهام شرکت بیمه نیز شود تا از قبل قرارداد بیمه در پایان سال مالی منتفع گردد و اخذ خسارت نیز بر مبنای کسر از سود سهام محاسبه شود