کد مطلب: ۳۱۳۷۱۰

دو رویدادی که بورس را احیا کرد

دو رویدادی که بورس را احیا کرد

امروز شاخص کل بورس با افزایش پنج هزار و 646 واحدی در کانال 188 هزار واحد جای گرفت، چه اتفاقاتی باعث رشد شاخص شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش بینی هفتگی بورس ، امروز شنبه (28 مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9207 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 5646 واحد در رقم 188575 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 8342 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 68 واحد در رقم 2089 جای گرفت.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، پارس، فملی، شبندر، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «دعبید، فخاس، غبشهر، ثمسکن، دفرا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وامید، سفانو، وسپه، ونیروح، ومعادن» بود و نمادهای «وبملت، وتجارت، وغدیر، فملی، خساپا» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

سلمان نصیر زاده،کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص علت رشد هیجانی شاخص کل بورس ، گفت: از نکات مهم امروز معاملات بازار سرمایه می‌توان به نبود عرضه‌های سنگین از سوی حقوقی‌ها اشاره کرد. رفتاری که طی یک هفته گذشته به سلب اعتماد معامله‌گران ختم شده بود. بر این اساس امروز هر چه از زمان معاملات گذشت شاهد تقویت معاملات و بهبود متقاضیان بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما دو رویداد مهم پیش‌روی بازار است که تا پیش از آغاز دور دوم تحریم‌ها از 13 آبان ماه می‌تواند فضای معاملات در بورس را بهبود دهد. بر این اساس دو هفته پیش رو شاهد صفوف انتشار گزارش‌های شش ماهه نخست امسال شرکت‌ها خواهیم بود و از آخر هفته نیز گزارش ماهانه منتهی به مهر ماه شرکت‌ها روانه سامانه کدال خواهد شد.

نصیرزاده افزود: برآورده شدن انتظار بازار یا بالاتر و پایین‌تر بودن نحوه گزارش دهی نسبت به انتظارات بازار می‌تواند تعیین‌کننده جهت بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از این رو نحوه گزارش دهی شرکت‌های پالایشی، بانکی (با محوریت وبملت وتجارت)، فولادی (با محوریت فولاد و فخوز) سنگ آهنی‌ها،تولیدکننده‌های روی (با محوریت فاسمین)، فملی و گروه پتروشیمی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

نصیرزاده افزود: اما شنیده‌های بازار حکایت از آن دارد که در گزارش عمده شرکت‌های صادراتی، سودی تحت عنوان سود حاصل از تسعیر نرخ ارز شناسایی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در عین حال در گروه بانک و بیمه بازار انتظار دارد که در گزارش‌های شش ماهه شاهد شناسایی سود از محل دارایی‌های ارزی باشد که مشخصا نماد بانک ملت با بیش از هفت میلیارد دلار دارایی ارزی سرآمد این دسته از نمادها خواهد بود.

نصیرزاده افزود: امروز در نماد تاپیکو شاهد توقف نماد با توجه به تغييرات بيش از 20 درصدی قيمت سهام بودیم، آخرین خبرهای دریافتی از این مجموعه حاکی از آن است که نخستین کوره واحدهای بنزین‌سازی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی «ستاره خلیج فارس» وارد مدار تولید شده است و با بهره‌برداری کامل از فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تا پایان امسال، ظرفیت تولید بنزین به بیش از ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امروز در گروه فلزات اساسی نیز شاهد تقاضای قوی در اکثر نمادهای فولادی و معدنی بودیم که عمدتا ناشی از انتظارات معامله‌گران از انتشار گزارش‌های مثبت است.

وی ادامه داد: در این گروه نیز هلدينگ صنايع معدنی خاورميانه (میدکو) آمار تولید شش ماهه نخست امسال را منتشر کرد که نشان از روند سریع طرح‌های توسعه‌ای و افزایش سطح تولید دارد به طوری که طی شش ماهه منتهی به شهریورماه این شرکت دو هزار و 529 تن کنستانتره سنگ تولید کرده که افزایش 34 درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین این شرکت طی این مدت زمان با افزایش 69 درصدی، دو هزار و 467 تن گندله تولید کرده است.

نصیرزاده افزود: همچنین هلدينگ صنايع معدنی خاورميانه طرح‌های مهمی نظیر طرح تولید 50 هزار تنی کاتد مس، دو واحد فولادسازی شامل فولاد بردسیر به ظرفیت یک میلیون تن و فولاد زرند با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن را در دست بهره‌برداری تا پایان سال دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما در گروه بانک و صنعت مالی روز گذشته خبر مثبتی منتشر شد. بر این اساس در نشست گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مهلت ایران برای اجرای خواسته‌های خود را تا فوریه ۲۰۱۹ (چهار ماه دیگر) تمدید کرد. در مجموع نوع گزارش‌دهی شرکت‌ها در روزهای آتی جهت دهنده روند بازار خواهد بود که می‌تواند مسیر بازار را تعیین کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.