کد مطلب: ۳۰۱۴۱۳

ذخیره آب ۹۵ سد کشور به کمتر از ۴۰ درصد رسید

ذخیره آب ۹۵ سد کشور به کمتر از ۴۰ درصد رسید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۱۷۷ سد بزرگ کشور در ۶ حوضه آبریز بالغ بر ۹۵ سد کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره دارند.

درحالی که بارش باران در فصل بهار سال جاری ۱۲ درصد رشد را شاهد بود، ولی کاهش بی سابقه بارش در فصل پاییز و زمستان سال گذشته باعث شد حجم ذخیره آب سد‌های موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۰.۳۸ میلیارد مترمکعب برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم ذخیره آب سد‌های موجود در ۶ حوضه آبریز ذکر شده در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی پیدا کرده است.

همچنین ورودی و خروجی آب از سد‌ها نیز متاثر از افت بی سابقه بارش‌های جوی با کاهش محسوسی روبرو شده به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افت داشته است.

در این میان کاهش ارتفاع و ذخیره آب سد‌های دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز در تابستان امسال با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند به طوری که انرژی تولیدی ۵۳ نیروگاه برق‌آبی کشور از ابتدای سال جاری تا ۲۳ شهریورماه به حدود ۶ هزار گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲.۹ درصد کاهش داشته است.

از طرفی ۱۵ درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی به طوریکه تولید انرژی این مراکز یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های تابستان امسال بوده است.

لازم به ذکر است که از ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز ۹۵ سد از جمله سد‌های زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

بررسی حجم ذخیره کنونی آب در سد‌های استان تهران نشان می‌دهد که حجم سد‌های لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو به ۶۵۵ میلیون مترمکعب رسیده و در حال حاضر ۶۵ درصد مخازن این سد‌ها خالی است.

مقایسه حجم مخازن سد‌های پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و ورودی آب به سد‌های پنجگانه استان با یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون مترمکعب افت ۳۳ درصدی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.