کد مطلب: ۲۹۳۲۳۵

رئیس‌جمهوری چین: راه ابریشم نوین فرصتی برای توسعه جهان است

رئیس‌جمهوری چین: راه ابریشم نوین فرصتی برای توسعه جهان است

رئیس جمهوری خلق چین هدف از اجرای برنامه «راه ابریشم جدید» را نه ایجاد «باشگاه چین» بلکه فرصتی برای توسعه کشورهای مختلف جامعه بین‌المللی عنوان کرد.

'شی جین پینگ' روز سه شنبه در گردهمایی ویژه پنجمین سالگرد اجرای طرح راه ابریشم نوین با عنوان «یک جاده - یک کمربند» در پکن با اشاره به اقدامات برخی از کشورها در ارتباط با راه ابریشم نوین و تلاش آنها برای جلوگیری از اجرای برخی طرح‌ها تصریح کرد چین نمی خواهد یک باشگاه برای خود با استفاده از راه ابریشم ایجاد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در شرایطی که مالزی خط آهنی را که پشتیبان اصلی آن چین است، متوقف کرده است، رییس جمهوری چین اظهار داشت راه ابریشم یک برنامه و فرصت تجاری برای همه اعضای جامعه بین المللی است.

اظهارات 'شی جین پینگ' در واقع نشان می دهد که پکن با توجه به افزایش نگرانی کشورهای مختلف کوشیده است تا لحن معتدل تری در قبال جامعه بین المللی و همکاری کشورها با راه ابریشم داشته باشد.

برخی از گزارش ها حاکی است که متوقف شدن این طرح مورد حمایت چین از سوی مالزی تاثیرات نامطلوبی بر نگرش بین المللی به راه ابریشم داشته است.

همچنین گفته می شود با توجه به تغییراتی که در کادر رهبری در پاکستان به وجود آمده است ممکن است که برخی از توافقات دو کشور درباره اجرای کریدور اقتصادی 56 میلیارد دلاری طرفین تغییر کند و یا اجرایی نشود.

رییس جمهوری چین برای اطمینان دادن به این کشورها تاکید کرد که طرح راه ابریشم یک اقدام ابتکاری اقتصادی نیست و هدفی برای ایجاد اتحاد نظامی و یا ژئوپلتیک در آن تعریف نشده است.

گزارش‌های آماری نشان می دهد که ارزش تبادلات تجاری چین با کشورهای مرتبط با راه ابریشم به بیش از 734 میلیارد دلار رسیده است.

چین نیز تاکنون در کشورهای حوزه راه ابریشم 60 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و در این کشورها بیش از 200 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

رییس جمهوری چین قول داد که در این مسیر، توازن تجاری برقرار شده و از مخاطرات و چالش‌های امنیتی جلوگیری شود.

جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه‌های به ‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که شرق و غرب جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد، مسیری که تا قرن پانزدهم میلادی به‌ مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود.

اما طرح 'یک کمربند یک جاده' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز 2013 توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند.

این 'کمربند' بعنوان شبکه ای طراحی شده از جاده‌های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله‌های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است که از شهر 'شی آن' در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را درمی‌نوردد و سرانجام به مناطق دور دستی چون مسکو، روتردام و ونیز می‌رسد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.