کد مطلب: ۵۸۵۴۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقطه ضعف صالح آبادی چیست؟

نقطه ضعف صالح آبادی چیست؟

یکی دیگر از اعضای دولت سیزدهم مشخص شد و از این پس علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی است. فعالان اقتصاد و اقتصاددان‌ها نسبت به آمدن صالح آبادی چه می‌گویند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل جدید بانک مرکزی مشخص شد، علی صالح‌آبادی در جلسه امروز هیات دولت به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی معرفی شد. صالح آبادی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مدیریت مالی خوانده و حالا عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است.

حدود ۱۰ سال رئیس سازمان بورس بوده و چند سالی را نیز مدیرعاملی بانک توسعه صادرات را به عهده داشته است. بین بازارها سرمایه‌ای به نظر می‌رسد اولین واکنش را بازار ارز نشان داد.

در بازار آزاد امروز قیمت دلار با ثبات نسبی همراه بود و در ساعات اولیه معاملات در کانال ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد. اما با منتشر شدن خبر انتصاب علی صالح‌آبادی برای رئیس کل بانک مرکزی، بازار ارز واکنش کاهشی از خود نشان داد. قیمت دلار بعد از مشخص شدن زئیس کل بانک مرکزی کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داد.

واکنش‌ها به آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی

علی چشمی، کارشناس اقتصادی در توئیتی به موضوع سابقه تحصیلی رئیس کل جدید بانک مرکزی اشاره کرد و نوشت: «علی صالح‌آبادی چون پشتوانه سیاسی مستحکمی ندارد و اقتصاد نخوانده است توانایی لازم برای مهار تورم و ثبات اقتصادی را نخواهد داشت.»

او در بخشی از توئیت خود به وجه دیگری از حضور علی صالح آبادی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: «اما به خاطر تخصص مالی و بانکی که دارد شاید بتواند برای ثبات مالی و نظارت بانکی مفید باشد. امیدوارم از دل "هدایت اعتبار"، توزیع رانتی اعتبار بیرون نیاید.»

صالح آبادی از این جهت که اقتصاد خوانده نیست احتمالا در ادامه نیز مورد انتقاد اقتصادانان قرار بگیرد. اما سیدکمال سیدعلی، که در سال‌های قبل معاون ارزی بانک مرکزی بوده به تجارت‌نیوز می‌گوید: کسی که ۱۰ سال در سازمان بورس بوده و سال‌ها مدیر بانکی بوده احتمالا از نظر رزومه کمتر از بقیه کاندیداهای مدیریت بانک مرکزی نبوده است.

با توجه به تقسیم‌بندی که چشمی گفته، سیدعلی نیز معتقد است که رئیس کل جدید بانک مرکزی سابقه بانکی مناسبی برای این کار دارد.

سیدعلی در این باره می‌گوید: قبل از علی صالح آبادی برخی از مدیران قبلی بانک مرکزی نیز دکترای اقتصاد نداشته، این خلاء را معاونت اقتصادی می‌تواند جبران کند.

پیمان مولوی، اقتصاددانبه تجارت‌نیوز می‌گوید: بدنه بانک مرکزی یک بدنه جان‌دار و قوی و کارشناسی است. اما مهم‌ترین مشکلی که کارشناسان بانک مرکزی نیز به آن اشاره می‌کنند این است که بدنه مدیریت در اختیار بدنه کارشناسی نیست و بیشتر رویکرد سیاسی پیدا می‌کند.

او معتقد است مهترین ویژگی که باید رئیس کل بانک مرکزی داشته باشد این است که زیر بار حرف زور نرود و توانایی «نه گفتن» داشته باشد. اگر هم فشارها زیاد شد استعفا دهد.

برخی از اقتصاددان‌ها معتقد هستند که باید دید رئیس کل جدید بانک مرکزی چه عملکردی در چند ماه آینده دارد. طهماسب مظاهری که خود قبلا رئیس کل بانک مرکزی بوده برای صالح آبادی آرزوی موفقیت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نقطه ضعفش اینه که با مدرک لیسانس معارف اسلامی می خواهد بانک مرکزی یک کشور را اداره کند خاک بر سر من!

    • ناشناس

      حرف اشتباه نزن. برو سابقه تحصیلیشو مطالعه بعد بیا صحبت کن

    • ناشناس

      صالح آبادی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مدیریت مالی خوانده و حالا عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است.

  • بی نام ۱۱

    تا وقتی بانک مرکزی استقلال نداشته باشد عملا رئیس بانک مرکزی اراده ای از خود نخواهد داشت و فرامین صادر شده را اجرا خواهد کرد. روسای قبلی بانک مرکزی هم دارای مدرک تحصیلی مختلفی بوده اند از اقتصاد تا مهندسی عمران که خیلی عملکرد درخشانی نداشته اند . اگر رئیس بانک مرکزی آدم توانا و خوش فکری باشد و ارتباطات قوی داشته باشد می تواند تا حدودی ابتکار عمل داشته باشد.مدیریت در کشور ما خیلی بر اساس شایسته سالاری نیست

  • ناشناس

    خدایا به تجارت نیوز ، صبر بده! آخه صالح آبادی رئیس بورس بوده و قطعا برای بورس ، خوب خواهد بود.

  • مهدی

    خانه از پای بست ویرانست،نهایت کاری که رییس بانک مرکزی می تواند انجام دهد زدن چند آمپول مسکن به این اقتصاد بیمار و رو به مرگ است،

  • hosenn

    علی صالح آبادی کارشناس ارشد معارف اسلامی است نه مدیریت مالی ، دوم اینکه این خودشو دولت کرده رئیس بانک مرکزی بعد در مقابل دولت چطور میخواهد ایستادگی کنه ؟؟؟ جهت سرگرمی فقط جاهاشون عوض میشه وگرنه کل مملکت 40 ساله دست 100 نفره

  • ایرج

    دوستان توجه کنید
    بحث راجب تحصیلات ایشون نکنید که بی معناست.
    اینشون مدرک دامایی از دانشگاه اقای مصباحی مقدم دارن!تمام

  • ناشناس

    علی صالح آبادی قطعا موفق خواهد شد ان شاءالله

  • ناشناس

    کم کم نفوذی های بازار سرمایه شناسایی شدن ؟ اینه ها همونها هستن که ……. بیرون ش

  • وارن بافت

    صالح آبادی می‌تونه ارزهای بلوکه شده رو از خارج از راههای مختلفی برگردونه و چون سابقه تاسیس چهاربورس کشور (فراکاب)رو داره به زودی بازارمتسکل ارزی رو راه میندازه و بازار ارز رو کنترل کنه

  • ناشناس

    توی این خراب شده کسی به فکر ملت نیست با امدن این اون مشکل حل نمیشه