کد مطلب: ۲۸۲۹۰۰

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل خارجی تحلیل می‌کند:

پیش‌بینی آینده رابطه ایران و امریکا

پیش‌بینی آینده رابطه ایران و امریکا

احتمال مذاکره میان ایران و امریکا چقدر است؟ مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل و آینده‌پژوه، در تحلیلی توضیح می‌دهد که در آینده ممکن است روابط ایران و امریکا به چه شکل شود.

رئیس‌جمهور امریکا روز دوشنبه برای دیدار و مذاکره بدون پیش‌شرط با رئیس‌جمهور ایران اعلام آمادگی کرده است. این در حالی است که بسیاری درباره اعتماد به دونالد ترامپ و انجام مذاکرات مجدد تردید دارند. مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل و آینده‌پژوه اما معتقد است، همه جنگ‌ها در جهان به مذاکره انجامیده و در ادبیات سیاسی اعتماد به طرف مقابل محور ایجادِ اعتبار نیست.

او در تحلیلی که متن کامل آن را می‌توانید در اینجا بخوانید، عنوان کرده است: سیگنال‌های متفاوتی در وضعیت کنونی وجود دارد که نشان‌ می‌دهد افزایش امکان گفتگوهای دیپلماتیک میان ایران و امریکا در حال شکل گرفتن است. سیگنال‌ها و پیشران‌های موجود همگی نشان‌دهنده و نمایانگر این است که به هر تقدیر وضعیت سیاسی واشنگتن و تهران اقتضا می‌کند که این رودرویی و تقابل به یک تعامل مقتدرانه بینجامد و اکنون پرخاشگری واشنگتن و تهران و بیان گزاره‌های جدی رودررویی و تقابل خود نمایانگر ایجاد یک اقتدار معنادار برای نشستن پای میز مذاکره است. اگر به تاریخ جهان بنگریم، در بسیاری از جنگ‌ها که جهان تجربه کرده و انسان‌ها آن را به عینه باز دیده‌اند، در نهایت مذاکره انجام شده است. جنگ‌های امپراتوری ایران و رم، جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های 30 ساله بین پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها، جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ سرد، به هر ترتیب در نهایت به مذاکره انجامیده است. اگر هر اتفاقی هم بین امریکا و ایران روی بدهد در نهایت این پشت میز مذاکره است که پایان رقم می‌خورد.

وی ادامه داده است: آنچه که امروز باید مورد توجه قرار گیرد، شناسایی دقیق محیط بازی و استفاده از امکانات و ابزاری است که به سرعت بتواند جامعه ملی ایران را از هزینه‌های گزاف در محیط‌های گوناگون دور نگه داشته و بتواند با ابزار دیپلماسی و مذاکره با هزینه‌های کمِ موجود در دیپلماسی به امتیازات بالا دست یابد.

او با اشاره به امتیازاتی که ایران در مذاکرات پیشین از دست داده، می‌گوید: در ارتباط با پرونده هسته‌ای زمانی بیان می‌شد که امریکا و کل جهان -نه پنج کشور دیگر- حاضر هستند ایران به سازمان تجارت جهانی بپیوندد، پول‌های ایران از بلوکه خارج شود و سازمان ملل آن را در واقع صحه گذاشته و ایران بتواند به یک برجامِ زودهنگام دست پیدا کند. در آن زمان مسئولان ایرانی این پکیج را آب‌نبات چوبی خواندند و در برابر آن ایستادند و در نهایت ما شاهد شکل‌گیری برجامی بودیم که اکنون توسط ایالات متحده امریکا و رئیس‌جمهور نومحافظه‌کارِ آن پاره شده است.

وی تصریح کرده است: اگر ما می‌خواهیم از دیپلماسی استفاده کنیم، باید در زمان‌مندی و مکان‌مندی مناسب از آن بهره ببریم. ملاقات کردن با یکدیگر و با یکدیگر مذاکره کردن، نشان‌دهنده سازش و عقب‌نشینی نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد مساله بی‌اعتمادی به رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید: اساسا در دنیای سیاست که هیچ‌کس دوست دائم و دشمن دائم ندارد. بر اساس یک گزاره جدی در ادبیات سیاسی، هیچ‌کس و هیچ‌ فرد و هیچ‌ بازیگری در آن سوی میز مذاکره قابل اعتماد نیست. اصل بر بی‌اعتمادی به همگان و اعتماد به توانایی‌هایِ خود در گرفتن امتیاز است. اما نمی‌توان به واسطه اینکه طرف مقابل قابل اعتماد نیست، اعتبار خود را در مذاکره پایین آورده و ترس از مذاکره داشته باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دشمن اصلی مردم ایران امریکا نیست دشمن اصلی مردم صاحبان رانت و مفسدین داخلی هستند.

  • ناشناس

    بخدا مذاکره کنید همه چیز درست میشه.[…] مردم ایران ابتدایی ترین خاسته ای که دارن وضع معیشت خوب و کسب و کار و اقتصاد خوبه.تروخدا مذاکره کنید این وضع بهم ریختهزندگی ها درست بشه

    • این کجا و آن کجا

      من مخالف مذاکره کردن و نکردن نیستم. یعنی در این زمینه نظر نمی دم فعلا آما یک سئوال مطمئنید که با مذاکره کرن مشکلاتی که گفتید حل خواهد شد. و این اوضاع به هم ریخته درست خواهد شد؟ . اصلا هم نمی خواهم کسی به حرف من حمله کنه و ……. فقط با دلیل و منطق و استدلال علمی و عقلی و ( حتی عینی که که واقعا اگر مذاکره کنیم مشکلات کشور و مردم هم حل خواهد شد.) که بله مذاکره که بکینم مشکلات کشورمون ان شاءالله حل خواهد شد.. …. ممنونم از لطفی که می کنید. و من روشن می شم.

    • ناشناس

      سنگ مفت گنجشک مفت

  • مرتضی

    مشکل اصلی ما در داخل کشور و نحوه ی مدیریت بحران ها و آینده نگری مدیران ماست ، قطعا درصد کمی از مشکلات در خارج از کشور است ولی مشکل اصلی مردم ما می تواند با حضور مدیران انقلابی و نه جناحی که جهادی کار کنند و دغدغه ی مردم را داشته باشند قابل حل است. آمریکا نمیتونه قابل اعتماد باشه چون در زمان نه چندان دور و در مذاکرات برجامی این قضیه به ما ثابت شد.

  • ناشناس

    من بر خلاف نظر دوست قبلی که فرمودند بیشتر مشکلات ما درونی هست را خیلی قبول ندارم گرچه به بخشی از صحبت هاش موافقم بیشتر مشکلات داخلی بر می گرده به سو مدیریتو از همه مهم تر فساد که حاکمیت می تونه اگه بخواد این معضل رو حل کنه اما بخش بیشتر که وزن سنگینی دارد بر می گرده به مشکلات خارجی و سیاسی چه به حق و یا ناحق اما بیشتر از 90 درصد مواد اولیه صنعت ما وارداتی می باشد پس مطمعن باشید تحریمهاو موارد دیگر از جمله عدم سرمایه گذاری خارجی خود مزید به علت تعطیلی و بیکاری بجساب مسیاذ پس خودتان قضاوت کنید

  • ناصح

    بايد سوال و يا صورت مسئله بطور دقيق تعريف بشود تا امكان اظهار نظر منطقى فراهم شود. اگر بحث مذاكره با امريكاست همان صحبت رييس جمهور منتخب منطقى است كه گفتند بعد از خروج يكطرفه امريكا از برجام يعنى عدم احترام و التزام به تعهدات خود در حاليكه تمام مجامع بين المللى بر رعايت كامل تعهدات از طرف ايران تاييد و تاكيد كرده اند يك نوع خود باختگى و جنون بحساب ميايد. نبايد طرفداران باز هم مانند برجام ناكام ان را بزك و گريم بكنند.
    اگر سوال مربوط به مشكلات ارزى و سكه در طول ٦-٥ ماه گذشته باشد قطعا نقش مسولين اقتصادى و ندانم كارى هاى مكرر و تصميمات اشتباه نقش بيشترى از افت ترامپ دارد. در مورد فساد فراگير فاجعه بار و شبكه رانت خوارى كه موضوع اظهر من الشمس است و نيازى به تكرار نيست. دستگاه هاى نظارتى و مسؤلين ارشد هم كه بيشتر با مردم عادى هم صدا شده اند و جز انتقاد هيچ اقدام عملى انجام نمى دهند.