کد مطلب: ۱۶۶۹۱۸

راه‌آهن ایران ۱۳ میلیارد یورو فاینانس را نهایی می‌کند

راه‌آهن ایران ۱۳ میلیارد یورو فاینانس را نهایی می‌کند

توسعه خطوط ریلی فعلی بر افزایش نفوذ فناوری‌های جدید در عرصه ریلی ایران باعث شده راه‌آهن و شرکت ساخت برنامه‌ریزی‌های جدی برای تامین مالی منابع لازم در بروزرسانی خطوط ریلی ایران در دستور کار قرار دهد.

سه پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد، برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون و ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان پروژه‌هایی هستند که در صورت رسیدن به مرحله بهره‌برداری می‌توانند رسما آغازکننده دوران جدید ریلی ایران در استفاده از فناوری‌های نوین باشند. از این رو راه‌آهن ایران در طول ماه‌های گذشته مذاکراتی جدی را برای تامین مالی این پروژه‌های بزرگ انجام داده که به نظر می‌رسد آلمان و ژاپن نخستین کشورهایی باشند که در این زمینه منابع مالی ایران را تکمیل خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن اخذ فاینانس سه میلیارد یورویی از آلمان و ۱۰ میلیارد یورویی از ژاپن در مراحل پایانی خود قرار دارد که در صورت نهایی شدن قدم‌های پایانی می‌تواند در بخش‌های مختلف ریلی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

طبق اعلام راه‌آهن، تامین لوکوموتیو دیزل و برقی از شرکت زیمنس آلمان، تامین سیستم سیگنالینگ و ارتباطات خطوط پرسرعت و تامین ناوگان دو خط سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان و برقی تهران-مشهد بخش اصلی مذاکرات برای استفاده از فاینانس سه میلیارد یورویی آلمان به حساب می‌آید.

در رابطه با فاینانس ژاپنی‌ها نیز تامین سیستم‌های سیگنالینگ در خط تهران-تبریز و لیزینگ ناوگان ریلی به عنوان اصلی‌ترین اولویت‌ها مطرح شده و ایران به دنبال آن است که از توان ژاپنی‌ها برای پروژه‌های سریع‌السیر و زیرسازی استفاده کند. همچنین معاون راه‌آهن اعلام کرده که امکان استفاده از توان شرکت‌های ژاپنی در خصوص خطوط حومه‌ای جدید ایران وجود دارد.

هر چند به نظر می‌رسد تا نهایی شدن مذاکرات و ورود فاینانس‌های جدید چند ماهی زمان احتیاج خواهد بود اما مذاکرات مثبت طرف ایرانی با دو کشور توسعه‌یافته ریلی مانند ژاپن و آلمان می‌تواند در کنار جذب منابع مالی لازم، نیاز کشور به فناوری‌های نوین را نیز پاسخ دهد و از این رو در صورت نهایی شدن این دو فاینانس می‌توان انتظار داشت جهشی که راه‌آهن ایران از سال‌ها پیش خود را برای آن آماده کرده، ممکن شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.