کد مطلب: ۷۵۷۷۱۱

رتبه فساد ایران بالاتر از لیبریا، ماداگاسکار، اوگاندا و موزامبیک!

ادعای فسادستیزی دولت رئیسی چقدر درست است؟

ادعای فسادستیزی دولت رئیسی چقدر درست است؟

به‌تازگی ابراهیم رئیسی شرط همکاری با دولت خود را «روحیه فساد و فسادستیزی» اعلام کرده است اما نهادهای بین‌المللی از وضعیت فساد در اقتصاد ایران چه می‌گویند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا، ابراهیم رئیسی- رئیس دولت سیزدهم- در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم به موضوع فساد هم اشاره داشته و شرط همکاری با خودش را «روحیه فساد و فسادستیزی» دانسته است. او همچنین تاکید کرده که دولت به هیچ عنوان فساد را نخواهد پذیرفت و هر جا از وجود فساد باخبر شود به رفع آن اقدام خواهد کرد. اما ظاهرا در عمل شرط همکاری با او به اجرا گذاشته نمی‌شود، گزارش اخیر سازمان شفافیت بین‌الملل مهر تاییدی است بر این ادعا! این گزارش از رتبه 147 شاخص ادراک فساد ایران خبر می‌دهد که همین رتبه کشور ما را در جایگاهی حتی پایین‌تر از کشورهایی مانند لیبریا، ماداگاسکار، موزامبیک و اوگاندا قرار می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وجود مدیرانی ناکارآمد و آلوده در یک نظام سیاسی یا اداری از مهم‌ترین دلایل بروز و ظهور انواع فساد برشمرده می‌شوند. علاوه بر این، خودِ فساد هم از جمله ریشه‌های اقتصادی ناآرامی‌ها و اعتراضات مدنی به حساب می‌آید. در این زمینه یک تحقیق انجام شده که حکایت از این دارد که فساد در کنار بیکاری، کاهش قدرت خرید، افت ارزش ریال و نابرابری توزیع ثروت در مناطق مختلف کشور از دلایل نارضایتی ایرانی‌ها از وضعیت اقتصادی کشور تلقی می‌شوند که اتفاقا طی پنج- شش سال گذشته شکل بدتری نیز پیدا کرده‌ است.

فعالان اقتصادی هم بارها در محافل مختلف از گسترش فساد در اقتصاد کشور گلایه کرده‌اند و دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که قبح فساد در کشور ریخته است. پدرام سلطانی- نایب رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران با طرح یک پرسش مهم «جزء گستراندن فقر و فساد چه کردید؟» به این قضیه اشاره و انتقاد کرده است. در آذرماه امسال، سلطانی در توئیتی نوشت: «طرف شهردار تهران است، رفته دانشگاه شریف گفته: «افتخار می‌کنم که یک آپارتمان ۹۳ متری دارم.» باید هم افتخار کند، چون خرید همین آپارتمان برای یک خانوار ساکن تهران با درآمد متوسط، اگر هیچ نخرد و نخورد، ۳۸ سال طول می‌کشد. جزء گستراندن فقر و فساد چه کردید؟».

هرچند نسخه‌هایی هم برای درمان فساد پیچیده شده است؛ فعالان اقتصادی می‌گویند می‌توان فسادهای بزرگ در بنگاه‌های اقتصادی را با اجرای چند کار اصولی کاهش داد. تعریف حکمرانی صحیح اقتصادی، پرهیز از انتصاب‌های سیاسی، دوری دولت از بنگاهداری، پرهیز از سیاستگذاری غلط، پایان رانت انرژی ارزان، فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری، پایان تیولداری و دور کردن سیاستمداران از بنگاه‌ها از جمله این امور هستند.

ایران در فساد چندم است؟

اما داده‌های آماری از وضعیت فساد در اقتصاد ایران چه می‌گویند؟ سازمان شفافیت بین‌الملل در این زمینه گزارشی منتشر کرده که جزئیات آن حکایت از این دارد که ایران را در کنار گینه و بنگلادش در رده‌های انتهایی جدول شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۲۲ قرار داد. در واقع، بر اساس آخرین گزارش این نهاد بین‌المللی، ایران همچون دو سال گذشته در میان فاسدترین کشورها قرار دارد.

ایران 25 امتیاز کسب کرده و در بین 180 کشور دارای رتبه 147 است. بدین ترتیب کشور ما پایین‌تر از کشورهایی مثل لیبریا، ماداگاسکار، موزامبیک و اوگاندا قرار گرفته است. در ضمن این گزارش موید این مطلب است که در سه سالی که گذشته، هیچ پیشرفتی در مبارزه با فساد از جمله پولشویی و فساد سیاسی و اداری نداشته است.

در رتبه‌بندی شفافیت بین‌الملل که «شاخص احساس فساد» را برای کشورهای مختلف تعیین می‌کند، کشور در سه سال اخیر از ۱۰۰، امتیاز ۲۵ و ۲۶ را کسب کرده است. این در حالیست که میانگین امتیاز کشورها در زمینه مبارزه با فساد روی عدد ۴۳ قرار دارد.

بر اساس این گزارش، مبارزه کشورها در زمینه فساد اداری، سیاسی و اقتصادی از جمله شاخص‌هایی است که سازمان شفافیت بین‌الملل آن‌ها را بررسی می‌کند. برای تدوین گزارش از نظر کارشناسان و دست‌اندرکاران بهره گرفته می‌شود.

ایران در حالی رتبه 25 را کسب کرده است که در این رتبه‌بندی امتیاز ١٠٠ به معنی شفافیت و سلامت کامل از نظر «احساس فساد» و شفافیت و امتیاز صفر به معنی فساد کامل است.

سازمان شفافیت بین‌الملل تاکید دارد که این فسادها رابطه مستقیمی با دموکراسی و نقض حقوق بشر در کشورها و همچنین امنیت بین‌الملل دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    ولا ما نمیدانیم تورمی که آقای ریسی میگه چیه .نمیدونم ایشون کجا زندگی میکنن ما که گوشت از پارسال تا امسال دویست درصد و برا هر کالا که دست میبری همینه از طرفی هم افتخار میکنه که یارانه اضافه کرده اخه کسی نیستبهش بگه مرد حسابی ازیه سمت میدی از سمت دیگه چن برابرشو بر میداری .شنیدم گفتن ما اوار برداری دولت قبل را انجام میدیم کاش یکی بهش بگه تورو خدا اوارارو بر ندار چون هر جا بر میداری ده برابر و صد برابر میشه قیمت ها. در کل نمیدانم ما نمیدانیم یا شما ……یه قولم بمون داد چون خودشون همیشه میگن صادق وعد هستیم دولتمان میگم وگرنه نمیگفتم قرار بود تورم تک رقمی کنن و یادمه گفتن خدارو شکر که ریس جمهور نشدم دلار پنج هزار تومن بشه . اقای خاندوزی هم میگفت قبل از وزارت اگه هیچ کاری نکنیم وضعمون بهتر میشه پس کو کجا لطفا کاری بکنید . بورس هم که بماند ماشینم که چی بگم داریم دیونه میشیم در کل خدا رحم کنه

  • Shahram

    عِ جل الخالق تو این دورو زمونه آدم همه چی میبینه و میشنوه آخه چطور میشه یکی با خودش مبارزه کنه 😂😂😂😂😂😂😂

  • حسن

    یه قولم بمون داد چون خودشون همیشه میگن صادق وعد هستیم دولتمان میگم وگرنه نمیگفتم قرار بود تورم تک رقمی کنن و یادمه گفتن خدارو شکر که ریس جمهور نشدم دلار پنج هزار تومن بشه . اقای خاندوزی هم میگفت قبل از وزارت اگه هیچ کاری نکنیم وضعمون سال اول دولت بهتر از الان میشه سال اخر روحانی پس کو ؟کجا؟ لطفا کاری بکنید . بورس هم که بماند ماشینم که چی بگم ….داریم دیونه میشیم در کل خدا رحم کنه

  • ناشناس

    سلام دولت حضرت باایشالا موشالا همچی درست میشه

  • ناشناس

    ایشالا درست شده. کمبودی نداریم ماشاالا

  • ناشناس

    چند نفر مسول این کشور هستند که فقط تغییر شغل داده می شود چه تاثیری دراختلاسها دارد؟

  • خدا بزرگ است

    رئیسی باید در فساد ستیزی انقلاب بزرگی انجام بده که مسلما دانه درشت ها جلوگیری میکنند چون به ضررشان است وزاری خوده ریئسی هم فاسد هستند که براحتی قابل تشخیص هستند.اما درجه بندی نسبت به ریاست جنهوری های قبل ندارن چون مردم اگاهتر شده اند نه اینکه شفاف سازی شده است آتش زیر خاکستر نمی ماند.

    • مستوفی عطا پلنگ

      فساد هر چقدر هم که باشه کمتر از آمریکا است.ریس جمهورها فقط وظیفه‌ی دارند فساد را به قوه قضائیه ییه معرفی کنند نه اینکه خودشان محاکمه کنند

    • مسعود

      تا زمانی که امنیت اقتصادی تو ایران تقریبا به حد نرمال نرسه هرچی ارز وارد کشور بشه سودی نداره.فقط نظارت به کار قضات و برخورد قاطع با قضات متخلف.عزیز دل یا قاضی نشو قضاوت قبول نکن یا قبول کردی کارت و درست انجام بده انجام ندادی عواقبش با من نابودت میکنم.

  • حمید

    آقای ریسی بهتره یه سر به نحوه واگذاری پیمانکار ها بزنن ببنن چطوری با پارتی بازی مزایدات و مناقصات رو به اشنایان خودشون با رشوه برنده میکنن .جالب اینجاست سامانه ستاد هم راه انداختن طرف می‌ره توی ستاد ثبت نام می‌کنه بعد موقع شرکت در مزایده میبینن اسمش ثبت نشده چطوریه ؟ اداره امور قراردادها چقدر وچطور به مدیر سامانه ها دسترسی داره که با یه تلفن زنگ میزنن فلان کس رو از سیستم حذف کنید تا نتونه توی مزایده شرکت کنه …یه سر به شهرداری ها بزنین ببینین نحوه واگذاری مزایدات و مناقصات چطور هستش خدا لعنت کنه اگر قانون درست حسابی داشتیم کسی جرات نمی‌کرد چنین کارهایی بکنه .همه چی شده رشوه رشوه .یعنی هر کس پول داشته باشه پولدارتر میشه راست گفتن پول پول میاره همین میشه فاصله طبقاتی بوجود میاد

  • ناشناس

    فساد هر چقدر هم که باشه کمتر از آمریکا است.

  • بازنشسته

    الله اکبر از این همه شکوه وجلال مسعولان کشور دولت جدید که هیچ ریس جمهور دوست دارد کاری انجام بدهد ولی کننده نیست پاین ترا قربانشان برم فقط یقه هاشان راسفت میبندن همه ستوه کشور فساد است شعار ندهید کاری هم نکنند اصلا مسعولنداشته باشیم مشکلات مقداری کمتر میشود