کد مطلب: ۵۵۰۸۸۳

انتفاد همتی از تعلل در رسیدگی به لوایح FATF

انتفاد همتی از تعلل در رسیدگی به لوایح FATF

عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از تعلل در رسیدگی به لوایح FATF گفت: متاسفانه مشکل لوایح مرتبط با FATF با وجود تاکید مقام معظم رهبری بیش از دو سال معطل مانده است و در نتیجه امروز برخی از ایرانیان خارج از کشور شرایط سختی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزیده‌هایی از سخنان وی را در شبکه جهانی جام جم در ادامه می‌خوانید.

-بسیاری از ایرانیان خارج از کشور مشکل انتقال ارز دارند و خواستار حل مشکلات بانکی برای انتقال ارز هستند. میلیون‌ها ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که حل مشکلات کنسولی آنها دغدغه مهم ما است.

-ما نباید درآمدهای نفتی را در بودجه جاری کشور استفاده کنیم، بلکه از این درآمدها باید در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی استفاده شود تا ارزش افزوده بیشتری برای کشور داشته باشد.

-ما ظرفیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی داریم ولی به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم این میزان صادرات داشته باشیم. باید تلاش کنیم تولید نفت خود را به روزانه ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم و برای رسیدن به این هدف بزرگ سرمایه‌گذاری‌های بیشتری باید انجام دهیم.

-باید سهم درآمدهای نفتی در بودجه به صفر برسد، ولی می‌توانیم با صادرات بنزین و یا سوخت درآمدهای بیشتری را کسب کنیم.

-ما در دولت سیزدهم تصمیم جدی داریم که حتما برجام را اجرایی کنیم و تمام تحریم‌ها را برداریم تا به تدریج شاهد رشد اقتصادی و تولید و اشتغالزایی در کشور باشیم.

-جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ ما در یک فضای دیگری بزرگ شده‌اند و این وضعیت با ۱۰ یا ۴۰ سال قبل قابل مقایسه نیست. اگر نتوانیم با جوان‌های دهه ۷۰ و ۸۰ خود رابطه برقرار کنیم گرفتارخواهیم شد.

-اولویت مهم دولت من در آینده اصلاح حکمرانی اقتصادی خواهد بود اما ارتباط با جوانان و تعامل با آنها زمینه‌های رشد و ارتقاء جوانان را فراهم می‌کند و آزادی‌هایی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده باید برای جوانان فراهم کنیم زیرا اگر محدودیت‌ها برای جوانان ما بیشتر شود به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

-آنهایی که می‌گویند تحریم‌ها هیچ کاری نکرده است به نظرم که اطلاعات درستی ندارند، زیرا سرمایه‌گذاری در کشور کم شده و اگر ثبات نداشته باشیم چه کسی برای سرمایه‌گذاری در کشور تمایل نشان می‌دهد و به جای آن فعالیت‌های سوداگری در کشور بیشتر شده است.

-اصل کار ما توجه جدی به تولید است، زیرا اگر تولید متوقف شود اشتغال کم می‌شود و تورم نیز بیشتر خواهد شد و نقدینگی نیز همچنان روندی صعودی خواهد داشت.

-متأسفانه رشد اقتصادی در ۳ دهه گذشته به طور متوسط سه درصد بوده است در حالی که در ۳ دهه گذشته رشد نقدینگی کشور حدود ۲۷ درصد بوده است و اختلاف ۲۴ درصدی دارند و این باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور شده است.

-من به‌هیچ‌وجه با پرداخت ارز دولتی به دانشجویان ایرانی خارج از کشور موافق نیستم که ارز دولتی داشته باشند. حتی معتقدم که ارز دولتی برای کالاهای اساسی نیز باید حذف شود و به تدریج به طرفت تک نرخی شدن ارز برویم و با این شرایط ارز دولتی وجود خارجی نخواهد داشت.

-ایرانیان زیادی در خارج از کشور علاقه‌مند است که به کشور خود کمک کنند و به نظرم ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار ایرانیان در خارج ثروت دارند ولی فکر می‌کنم اگر همت کنند و سرمایه‌های خود را در زیرساخت‌های کشور و استان ها با تضمین دولت اجرا کنند، برای ما بسیارایده‌آل خواهد بود.

-ما نباید برای بانک‌ها تسهیلات تکلیفی در نظر بگیریم و به جای آن باید افزایش سرمایه بانک‌ها، کنترل تسهیلات تکلیفی و هدایت بانک‌ها برای خدمت به تولید را در برنامه های خود جدی بگیرم.

-قیمت‌گذاری دستوری نیز یکی از موانع بزرگ ما در برابر تولید است. ما باید بتوانیم با نگاه به امکانات داخلی تولید ملی را به ارتقا دهیم تا با هدف دستیابی به بازارهای صادراتی بتوانیم در برای تحقق اقتصاد مقاومتی محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنیم.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.