کد مطلب: ۲۸۵۶۴۷

رشد مناسب شاخص بورس متاثر از عرضه ارز پتروشیمی‌هاست

رشد مناسب شاخص بورس متاثر از عرضه ارز پتروشیمی‌هاست

تحلیلگر بازار سرمایه درمورد رشد مناسب شاخص بورس در روزهای اخیر می‌گوید اعلام خبر عرضه ارز پتروشیمی‌ها از جمله دلایلی است که موجب رشد شاخص بورس در روزهای اخیر شده است.

امیرحسین شریعتی با تاکید برضرورت سرمایه‌گذاری کشور در بخش معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: با نرخ جدید دلار صادرات بخش معدن کشور از توجیه‌پذیری مناسبی برخوردار است و باید سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها افزایش یابد تا از محل صادرات مناسب صنایع معدنی درآمدهای دولت نیز به نحو چشمگیری افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شریعتی خاطرنشان کرد: افزایش درآمد دولت از محل توسعه سرمایه‌گذاری در معادن برنامه بلند‌مدت است و در کوتا‌ه‌مدت نمی‌توان برای آن پیش‌بینی داشت.

شریعتی تصریح کرد:‌ تقویت صنایع معدنی به افزایش سودآوری کشور کمک می‌کند و تقویت و سرمایه‌گذاری در بخش نفت‌وگاز در صورت امکان ادامه صادرات ازبخش‌هایی است که به تامین درآمدهای کشور در وضع تحریم کمک می‌کند.

تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه مردم با توجه به وضع فعلی با کاهش درآمد مواجه شده‌اند، تصریح کرد: تقویت صادرات غیرنفتی در کنار توسعه معادن و صادرات نفت وگاز و حفظ و پایداری بازارهای صادراتی می‌تواند در یک دوره 6 تا 9 ماهه تامین درآمدهای کشور را تضمین کند.

مسکن حباب ندارد

وی درباره حباب بازار مسکن تاکید کرد:‌ مسکن حباب ندارد و سرمایه‌گذاری‌هایی که از یک سال قبل از شتاب نرخ ارزدر بخش مسکن انجام شده‌اند می‌توان گفت که سود چندانی از این سرمایه‌گذاری نداشته‌اند و در برابری نرخ ریال و دلار حتی زیان هم دیده‌اند.

شریعتی خاطرنشان کرد:‌در حالی که برخی از بازارها از سال گذشته تا کنون 150 درصد رشد داشته‌اند بازار مسکن چنین رشدی را تجربه نکرده است. این وضع بر سرمایه‌گذاری بر این بازار تاثیرگذار خواهد بود.

تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه گره‌خوردگی اقتصاد و سیاست موجب می‌شود تا اقتصاد نقطه ضعف سیاست‌گذاری شود، تصریح کرد:‌ با افزایش نرخ دلار قدرت خرید حقوق‌بگیران به شدت کاهش یافته است و حقوق‌بگیری پاسخگوی نیازهای این بخش از جامعه نخواهد بود.

وی ادامه داد:‌ اگر افزایش نرخ ارز با روند کنونی ادامه یابد حدود 70 درصد واحدهای کوچک تجاری تعطیل خواهند شد به این دلیل که میزان فروش آن حدود 30 درصد کاهش یافته است.

تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد:‌ برخی از صنایع کشور مانند صنعت تبدیل ضایعات به مواد با نرخ جدید دلار اقتصادی شده‌اند و مواد آنها خوراک برخی از کارخانه‌هاست و اگر بتوانند ضایعات پلاستیک یا فلزات را جمع‌اوری کنند واحدهای سودآور خواهند بود و دوام خواهند داشت.

منبع: پانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.