کد مطلب: ۱۷۳۱۱۳

رشد ۵۹۹ واحدی شاخص بورس

رشد 599 واحدی شاخص بورس

شاخص بورس امروز در ادامه روند صعودی خود با 599 واحد رشد به جایگاه 91 هزار و 255 واحدی ارتقا یافت.

شاخص بورس امروز (سه‌شنبه) در ادامه روند صعودی خود با 599 واحد رشد به جایگاه 91 هزار و 255 واحدی ارتقا یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در معاملات امروز همانند روزهای گذشته نمادهای فلزی و معدنی در صدر جذابیت قرار داشتند؛ رونق معاملات این گروه نقش زیادی در رشد شاخص داشت به‌طوری‌که نماد فولادسازی مبارکه به تنهایی شاخص کل را 169 واحد بالا برد.

بدین‌ترتیب، در معاملات امروز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل‌گهر)، وامید (گروه سرمایه‌گذاری امید)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، و معادن (توسه معدن و فلزات) و فخوز (فولاد خوزستان) با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را بالا کشیدند.

گروه کانی‌های فلزی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 270 میلیون سهم به ارزش 600 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه فلزات اساسی به ارزش 486 میلیارد ریال و فرآورده‌های نفتی به ارزش 278 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داد.

در معاملات امروز یک میلیارد و 331 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 837 میلیارد ریال در 85 هزار و 657 نوبت خرید و فروش شد.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، 192 واحد رشد کرده اما شاخص کل (هم‌وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، چهار واحد افت کرده است.

شاخص قیمت (هم‌وزن) که بیان‌گر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، سه واحد پایین آمده، اما شاخص آزاد شناور که بیان‌گر آن بخش از سهام شرکت‌هاست که قابل معامله در بورس باشد، 663 واحد بالا رفته است.

شاخص بازار اول که به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 743 واحد رشد کرد اما شاخص بازار دوم بورس 351 واحد کاهش یافت.

دلایل رشد بازار سرمایه

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه درباره چرایی رشد شاخص گفت: رشد قیمت کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، کاهش سود بانکی و افزایش نرخ دلار از دلایل رشد بازار سرمایه است.

بهروز عباس‌زاده تاکید کرد رشد شاخص بورس در روزهای اخیر، حبابی و هیجانی نبوده؛ بلکه تحت تاثیر رشد قیمت فلزات اساسی و برخی محصولات پتروشیمی حاصل شده است.

این کارشناس بورس اضافه کرد: رشد قیمت این محصولات (کامودیتی‌ها) باعث افزایش سودآوری و رشد قیمت سهام شرکت‌های مرتبط با آن‌ها در بورس کشورمان شده است.

وی از افزایش نرخ دلار به عنوان علت دیگر رشد شاخص بورس نام برد و اضافه کرد: شرکت‌های صادرات محور و همچنین شرکت‌هایی مانند پالایشگاه‌ها که فروش داخلی آن‌ها بر مبنای نرخ دلار انجام می‌شود نیز تحت تاثیر رشد قیمت دلار، سود خوبی را کسب کرده و رشد داشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه کاهش سود بانکی را عامل سوم رشد شاخص معرفی کرد و ادامه داد: سود بانکی به عنوان بازار موازی و رقیب بورس شناخته می‌شود، بنابراین کاهش سود بانکی موجب شده است که بخشی از نقدینگی به بازار سرمایه وارد شود.

عباس‌زاده پیش‌بینی کرد در آینده، میزان کوچ نقدینگی از بانک به بورس بیشتر می‌شود؛ زیرا حساب‌هایی که سود بالایی میدادند به سررسید خود نزدیک می‌شوند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.