کد مطلب: ۳۲۵۷۶۱

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۹۷

حراج گاراژ نفیس بابک زنجانی و رمزگشایی از افت دیروز قیمت دلار

حراج گاراژ نفیس بابک زنجانی و رمزگشایی از افت دیروز قیمت دلار

روزنامه‌های خراسان و جوان به بخشنامه اخیر بانک مرکزی و تاثیر آن بر کاهش قیمت دلار در روز گذشته اشاره می‌کنند. هفت‌صبح نیز از حراج اتومبیل‌های گران‌قیمت بابک زنجانی روایت می‌کند و در نهایت دنیای اقتصاد به نقاط کور بخشنامه ارزی بانک مرکزی پرداخته است.

هر چند در خلال یکی دو روز اخیر قیمت دلار اندکی روند صعودی به خود گرفت، اما روز گذشته باز هم شاهد کاهش قیمت این ارز خارجی در بازار بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار حدودا به مدت چند هفته در سراشیبی سقوط قرار گرفته بود، تا آنکه طی روزهای اخیر دوباره شاهد افزایش آن در بازار بودیم. برخی منابع این افزایش قیمت دلار را به اقدامات دلالان و برخی صرافی‌ها نسبت می‌دادند. با این حال، این افزایش قیمت، مدت کوتاهی دوام نیاورد و روز گذشته قیمت این ارز خارجی دوباره کاهش یافت.

روزنامه‌های امروز به بررسی چرایی کاهش قیمت دلار در روز گذشته پرداخته‌اند. روزنامه جوان روایت می‌کند که « برنامه عملیاتی بانک مرکزی ارز را دوباره نزولی کرد. »

لازم به ذکر است که بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود تمهیدات خاصی را برای بازگرداندن ارز صادراتی است. در حالی که در گذشته صادرکنندگان موظف بودند تا تمام ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند، اما طبق بخشنامه جدید صادرکنندگانی که مجموع صادرات آنها در سال یک میلیون دلار است، از این اقدام معاف هستند. بانک مرکزی همچنین تمهیداتی را فراهم کرده که براساس آن لازم است که صادرکنندگان بین یک تا 3 میلیون دلاری در سال، 50 درصد، صادرکنندگان بین 3 تا 10 میلیون دلاری در سال، 70 درصد، و صادرکنندگان بیش از 10 میلیون دلار در سال، نیز 90 درصد ارز خود را به سامانه نیما عرضه کنند.

اما سوال اینجاست که آن بخش از ارز صادراتی که صادرکنندگان مجاز به عرضه آن در سامانه نیما نیستند، به کجا خواهد رفت؟ بخشنامه بانک مرکزی برای این بخش از ارز صادراتی نیز سه راه را پیش‌روی صادرکنندگان قرار داده است. به نحوی که آنها یا می‌توانند با این بخش از ارز خود، کالا و خدمات وارد کنند یا آنکه ارز خود را به واردکنندگان دیگر برای واردات کالا و خدمات واگذار کنند. در نهایت آنها می‌توانند این بخش از ارز صادراتی خود را به‌صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در سامانه نظارت ارز عرضه کنند.

جوان در خصوص بخشنامه جدید بانک مرکزی و تاثیر آن بر قیمت دلار می‌نویسد: دو خبر درباره ساماندهی بازار ارز که یک دستورالعمل جدید بانک مرکزی به منظور بازگشت ارز‌های صادراتی و دیگری خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارز آزاد باعث شد تا دلار در روز گذشته بیش از ۶۰۰ تومان کاهش یابد و خود را در محدوده ۱۲۶۰۰ تومان برساند.

اما بخشنامه بانک مرکزی علاوه بر تعیین سازوکار بازگرداندن ارز صادراتی، بخش دیگری نیز داشت که شامل راه‌اندازی بازار معاملات ارزی به عنوان جایگزین بازار خیابانی ارز بود. آنگونه که روزنامه خراسان از این « دو تصمیم مهم بانک مرکزی » روایت کرده، از این به بعد به جای بازار ارز خیابانی قرار است که این بازار جایگزین شود.

خراسان به نقل از رئیس بانک مرکزی در خصوص این اقدام می‌نویسد: در نهایت درباره راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی بر سازوکار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم، به جمع‌بندی رسیدیم. این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد.

اما روزنامه دنیای اقتصاد به « نقاط کور بخشنامه ارزی » بانک مرکزی پرداخته است. این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: یکی از ایرادات وارد شده از سوی برخی از فعالان بخش‌خصوصی، به شکل معافیت طبقه اول صادراتی است، به گفته آنها براساس توافق صورت گرفته قرار بوده است افرادی که تا سقف یک میلیون یورو صادرات دارند از پیمان‌سپاری معاف شوند اما بخشنامه جدید صرفا این دسته را از فروش ارز خود به سامانه معاف کرده و در مقابل آنها را مکلف کرده است که با سه روش دیگر نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند.

دنیای اقتصاد همچنین روایت می‌کند: یکی از ابهامات اساسی در بخشنامه جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات، تفاوت در مقدار بازگشت ارزی است که میان دو گروه از صادرکنندگان وجود دارد. به این معنا که صادرکننده‌ای که صادرات خود را به‌صورت یکجا انجام می‌دهد، نسبت به صادرکننده‌ای که صادرات خود را فصل به فصل انجام می‌دهد باید ارز بیشتری به سامانه برگرداند.

اما چنانچه از بازار ارز و قیمت دلار بگذریم، به « حراج یک گاراژ نفیس » می‌رسیم که روزنامه هفت صبح در گزارش امروز خود به آن پرداخته است.

این روزنامه روایت می‌کند که خودروها و موتورسیکلت‌های گران‌قیمت بابک زنجانی به مزایده گذاشته شده‌اند. گویا اشاره این روزنامه به یک آگهی مزایده اموال بابک زنجانی است که اخیرا در روزنامه‌ها و جراید منتشر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.