کد مطلب: ۶۸۲۰۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احتمال استفاده از ارز جدید در روابط تجاری ایران و روسیه/ درهم جای روبل و دلار را می‌گیرد؟

احتمال استفاده از ارز جدید در روابط تجاری ایران و روسیه/ درهم جای روبل و دلار را می‌گیرد؟

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه وارد تهران شد. گرچه گفته می‌شود این سفر بیشتر جنبه سیاسی و نظامی دارد، اما بعید نیست که دو طرف درباره آینده تجاری خود نیز مذاکراتی داشته باشند. ازجمله آنکه اخیرا روسیه در رابطه با هند درهم را جایگزین دلار و روبل کرده است. آیا روابط تجاری ایران و روسیه هم به این سمت می‌رود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا و اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه کشور مهاجم طراحی کردند. تا جایی که روسیه برای ماندن در بازارهای جهانی و استمرار تجارت خود با استفاده از ارزهای جایگزین و ارزان‌فروشی روی آورد. حتی شنیده می‌شود روس‌ها برای فروش نفت به هند درخواست درهم داده‌اند. حال با حضور ولادیمیر پوتین در ایران احتمال این وجود دارد که درباره استفاده از روبل و درهم در روابط تجاری ایران و روسیه مذاکراتی صورت بگیرد. البته گویا سوریه محور مذاکرات قرار دارد.

اما چرا احتمال استفاده از درهم در روابط تجاری ایران و روسیه وجود دارد؟ رویترز اخیراً گزارش داد که روسیه در ازای صادرات نفت به هند به جای دلار درهم امارات می‌گیرد. این کشور قصد دارد با این ترفند از عواقب تحریم‌های غرب در امان باشد. بر اساس فاکتوری که رویترز به آن دست یافته روسیه صورت‌حساب فروش نفت به یک پالایشگاه هندی را به دلار محاسبه، اما درخواست درهم کرده است.

برخی از منابع نیز مدعی شدند که دست‌کم دو پالایشگاه هند، برخی از پرداخت‌ها به مسکو را به درهم انجام داده‌اند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده نیز چنین پرداخت‌هایی انجام شود.

پیش از این نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در ماه آوریل گفت: روسیه می‌خواهد استفاده از ارزهای غیرغربی را برای تجارت با کشورهایی مانند هند افزایش دهد.

وزیر دارایی روسیه نیز ماه گذشته خبر داد که مسکو ممکن است شروع به خرید ارزهای کشورهای دوست کند و از این دارایی‌ها برای تاثیرگذاری بر نرخ دلار و یورو استفاده کند.

روابط تجاری ایران و روسیه در سایه تحریم غرب

بسیاری از کارشناسان این طرح را راهی برای افزایش تجارت با کشورهای تحت تحریم غرب، مانند روسیه و ایران، می‌پندارند. حال با حضور پوتین در ایران این گمانه وجود دارد که روابط تجاری ایران و روسیه هم به سمت استفاده از درهم برود. در این بین بسیاری از کارشناسان احتمال استفاده از ریال را در این روابط امری بعید می‌دانند.

البته در روزهای اخیر روسیه با ایجاد اخلال در تأمین انرژی اروپا ، فشارهای خود را افزایش داد. بدین ترتیب خط انتقال نورد استریم یک از حدود ۱۰ روز پیش، برای انجام تعمیرات سالانه توسط روسیه مسدود شد.

این مسیر، قرار است که در بیست‌ویکم ژوئیه (۳۰ تیر ۱۴۰۱)، بازگشایی شود. ولی برخی از مشتریان اروپایی گازپروم، از جمله آلمان از پیش اعلام نگرانی کردند که صادرات گاز از طریق این خط لوله ممکن است بعد از تعمیر به حالت عادی بازنگردد. چراکه پیش از آغاز تعمیرات نیز روسیه اقدام به کاهش گازرسانی به اروپا کرد.

حال ممکن است این اتفاقات آینده روابط تجاری ایران و روسیه را تحت تأثیر قرار دهد و بخشی از مذاکرات هم به آن مربوط شود. در حالی که ایران می‌توانست از فرصت تحریم روسیه به‌عنوان پلی برای رسیدن به اروپا بهره بگیرد، اما ایران استمرار روابط با روسیه را ارجح دانست. اکنون نیز آذربایجان در حال استفاده از این فرصت است.

آذربایجان جای روسیه و ایران را می‌گیرد؟

ا‌خیراً اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سفر به باکو تفاهم‌نامه دو برابر کردن واردات گاز این اتحادیه از آذربایجان را امضا کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که کمیسیون اروپا روز دوشنبه در وبسایت خود منتشر کرد، طرفین توافق کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۷ صادرات گاز آذربایجان به اتحادیه اروپا به ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.

در همین زمینه فن در لاین در توئیتر خود نوشت: اتحادیه اروپا به تامین‌کننده‌های قابل اعتماد گاز روی می‌آورد. بر این اساس به نظر می‌رسد با حضور پوتین در تهران و ادامه روابط تجاری ایران و روسیه ، احتمال صادرات گاز ایران به اروپا به صفر برسد.

برای مطالعه بیشتر خبر رمزگشایی از علت سفر پوتین به تهران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یک پسرفت دیگه واقعا که….

  • ناشناس

    با دعای شما ، درهم انتخاب نمی شود ….