کد مطلب: ۶۸۱۹۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رمزگشایی از علت سفر پوتین به تهران/ پای پرونده هسته‌ای در میان است؟

رمزگشایی از علت سفر پوتین به تهران/ پای پرونده هسته‌ای در میان است؟

امروز رئیس جمهور روسیه برای پنجمین بار وارد تهران می‌شود تا با همتای ایرانی و ترکیه‌ای خود دیدار کند. اما پنجمین سفر پوتین به تهران د مقایسه با دیگر سفرهای او اهمیت و معنای خاصی دارد. علت سفر پوتین به تهران چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ‌امروز ۲۸ تیر، ودلادیمیر پوتین به تهران می‌آید. درست بعد از سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه و در بجبوبه جنگ با اوکراین. برای همین تحلیلگران می‌گویند این سفر پیام‌های متعددی دارد، هم برای آمریکا که رئیس جمهورش به تازگی به خاورمیانه آمده بود. هم برای کشورهای غربی و اروپایی که در جنگ اوکراین در مقابل روسیه ایستادند و هم برای پرونده هسته‌ای ایران.

از مدتی قبل کاخ کرملین خبر سفر پوتین به تهران را داده بود اما تاریخ این سفر مشخص نبود. اما با سفر جو بایدن به منطقه خاورمیانه،‌ ناگهان کاخ کرملین از سفر قریب‌الوقوع پوتین به تهران خبر داد.

خبرهای رسمی می‌گویند پوتین قرار است به همراه همتای ایرانی و ترکیه‌ای خود در یک اجلاس مشترک در تهران شرکت کنند. به مسائل سوریه بپردازند و احتمالا روابط اقتصادی و سیاسی خود را تحکیم کنند. اما تحلیلگران نظر دیگری دارند و معتقدند این سفر چندین پیام دارد.

حل بحران سوریه از تهران

فارس در گزارشی اعلام کرد که یکی از اهداف سفر پوتین و اردوغان به تهران،‌ برگزاری نشست سه‌جانبه آن‌ها با ایران، برای رسیدن به راهکارهای حل بحران سوریه است. چراکه به باور کارشناسان اتخاذ تصمیم مشترک توسط این کشورها برای ایجاد ثبات کامل در سوریه بسیار مفید است.

البته مسائل بین ایران، روسیه و ترکیه به بحران سوریه محدود نمی‌شود و ۳ کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله مسائل اقتصادی و حوزه انرژی، چالش‌های مشترکی دارند و درباره آن در ایران گفتگو می‌کنند.

پیامی درباره جنگ اوکراین و انزوای روسیه

پوتین درست در بحبوبه جنگ با اوکراین برای دومین بار خاک کشورش را ترک کرده و به تهران آمده است. پیش از این هم او در حاشیه اجلاس کشورهای خلیج فارس سفری به ترکمنستان و تاجیکستان داشت و اکنون به تهران آمده است.

تحلیلگران می‌گویند امریکا و غرب تلاش کرده‌اند با تحریم روسیه به دلیل جنگ اوکراین،‌ این کشور را منزوی کنند و حالا پوتین با این سفرها نشان می‌دهد که روسیه نه تنها منزوی نشده بلکه در تلاش است که جای پای خود را در خاورمیانه محکم کند و در جنگی که میان ابرقدرت‌ها در خاورمیانه رخ داده عقب نماند.

برخی دیگر از تحلیلگران می‌گویند غرب و اروپا علیه روسیه یک ائتلاف تشکیل داده‌اند و نفت و انرژی روسیه را تحریم کرده‌اند. از طرف دیگر سفر جو بایدن به خاورمیانه و دیدار با مقامات کشورهای عربی نشان از موقعیت آمریکا در منطقه دارد.

اما این سفر پوتین به این معناست که او علی‌رغم جنگ اوکراین از خاورمیانه دور نشده و توانسته با ایران و چین و کشورهای دیگر منطقه روابط قوی داشته باشد.

سفری برای رونمایی از پهپادهای ایرانی

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرده که «اطلاعات ما حاکی است دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی صدها پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح به روسیه است».

برخی از گزار‌ش‌ها می‌گوید روسیه برای بازدید از این پهپادها قرار است به ایران بیاید. وزیر امور خارجه ایران اما ادعای آمریکا مبنی بر ارسال پهپاد به روسیه را رد کرد.

پای پرونده هسته‌ای در میان است؟

اما سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا پوتین و ابراهیم رئیسی در این دیدار درباره برجام و مذاکرات متوقف شده آن با هم صحبت می‌کنند یا نه؟

عباس زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرده سفر پوتین در تعیین تکلیف برجام بی‌تاثیر نیست و ممکن است روسای دو کشور درباره برجام و سرنوشت آن با هم مذاکره کنند.

همچنین این سوال مطرح است که پیام سفر پوتین به تهران آن هم بعد از سفر جو بایدن به منطقه چیست؟

مشکینی به این سوال هم جواب داده و گفته اگر غربی‌ها دنبال راه‌اندازی چیزی مانند ناتوی خاورمیانه یا ناتوی عربی هستند، به طور طبیعی واکنش نشان خواهیم داد. اولین واکنش، ساماندهی جبهه دوستان‌مان است و به طور طبیعی، سفر آقای پوتین هم می‌واند در همین راستا قلمداد شود.

فرارو هم در گزارشی به اهمیت این سفر برای پرونده هسته‌ای اشاره کرد و نوشت: در طول سفر بایدن به خاورمیانه هدف اصلی احیای روابط امریکا و عربستان سعودی و تسهیل بهبود روابط اسرائیل و عربستان سعودی بود امری که رویکرد بایدن در قبال خاورمیانه را نشان می‌دهد.

ایران هم در مقابل سیاست چرخش به سمت شرق را اتخاذ کرده و در ماه‌های قبل یک قرارداد ۲۵ ساله با چین و یک قرارداد ۲۰ ساله با روسیه بسته است.

سفر بایدن به خاورمیانه و پوتین به ایران نشان‌دهنده این واقعیت است که اگرچه ایالات متحده و ایران ممکن است برای احیای برجام تلاش کنند با این وجود، چشم‌انداز احیای برجام ضعیف است مگر آن که هم واشنگتن و هم تهران از خود انعطاف نشان دهند. چون اگر ایالات متحده موضع تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کند احتمالا ایران به روسیه نزدیک‌تر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.