کد مطلب: ۷۳۷۸۵۷

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین، به تجارت‌نیوز پاسخ داد:

سرنوشت قرارداد ۲۵ساله ایران و چین تغییر کرد؟/ اقتصاد ایران؛ قربانی تصمیمات سیاسی

سرنوشت قرارداد 25ساله ایران و چین تغییر کرد؟/ اقتصاد ایران؛ قربانی تصمیمات سیاسی

اخیراً چین با همراه عربستان و شش کشور امیرنشین حاشیه خلیج فارس بیانیه‌ای منتشر کرد که بسیاری از کارشناسان آن را ضدایرانی و به معنای چرخش پکن حتی از قرارداد 25ساله می‌دانند. فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین، نیز معتقد است که هر کشوری در روابط بین‌المللی منافع خود را دنبال می‌کند و فقط ایران است که اقتصاد را قربانی مسائل و تصمیمات سیاسی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز بیانیه پایانی نشست اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس و در پی آن تحکیم روابط چین و عربستان ناخشنودی مقامات ایرانی را در پی داشت. به‌ویژه آنکه این کشور آسیای شرقی سال گذشته در قامت یک همکار اقتصادی با ایران قراردادی 25 ساله امضا کرد. اما چرا پکن به تهران پشت کرد و قصد دارد منافع خود در خاورمیانه را در کشورهای امیرنشین دنبال کند؟ فریال مستوفی ، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین ، در گفتگو با تجارت‌نیوز به تحلیل چرخش 180 درجه‌ای پکن در منطقه پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید.

چرا چین به‌رغم روابط اقتصادی که با ایران دارد در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارسی واکنشی به مواضع منفی که علیه ایران گرفته شد نشان نداد؟

طبیعی است که هر کشوری در ارتباطات بین‌الملل منافع خود را در اولویت قرار دهد. در حال حاضر چین به این نتیجه رسیده که عربستان نسبت به ایران گزینه مناسب‌تری برای تأمین منبع انرژی مورد نیازش است.

دولتمردان نباید انتظار داشته باشند چون چین با ایران همکاری داشته، خود را غرق تحریم‌های علیه ایران کند و از همکاری با کشورهای دیگر امتناع بورزد؛ حتی اگر این کشورها همچون عربستان رابطه مسالمت‌آمیزی با ایران نداشته نباشند.

به نظر می‌رسد مسئولان دولت بیش از آنکه نگران انزوای بیشتر کشور باشند، نسبت به اینکه چرا مقامات چینی به موضع منفی عربستان در بیانیه اخیر واکنش نشان نداده‌اند، گلایه‌مند هستند. آیا صرف اتهاماتی که عربستان به ایران وارد می‌کند چین باید سیاست‌های خود را تغییر دهد؟

اختلاف عربستان و ایران مربوط به خود دو کشور است و بعید است کشور سومی خود را درگیر چنین مسائلی کند. نمی‌توان از چین انتظار داشت که چون سعودی‌ها از ایران به نیکی یاد نکرده‌اند دیگر از آن‌ها نفت نخرد!

به هر حال با توجه به سیاست‌هایی که ایران در پیش گرفته و تداوم تحریم‌ها ترجیح کشور شرقی این است که با تمرکز روابط خود را به عربستان و کشورهای عربی معطوف کند.

آیا می‌توان بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را تهدیدی برای قرارداد 25 ساله ایران و چین یا حتی پایان آن دانست؟

برای پاسخ به این پرسش باز هم تاکید می‌کنم هر کشوری در روابط بین‌الملل به دنبال منافع خود است. در راستای همین منافع است که روز سه‌شنبه معاون نخست وزیر چینی‌ها با رئیس جمهوری ایران دیدار داشت.

از اتفاقاتی که در چند روز گذشته پشت سر گذاشته شد می‌توان این نتیجه را گرفت که اقتصاد ایران بیش از حد سیاسی شده است؟

اقتصاد در ایران نه‌تنها بیش از حد سیاسی شده، بلکه فدای سیاست شده است.

به باور من سیاست باید در مسیر تامین منافع اقتصادی گام بردارد. من در جایگاه یک بازرگان و فعال تجاری بر این عقیده‌ام که اقتصاد ایران گاه از سیاست‌های دولتمردان ضربه خورده و ایران به دلیل رفتارهای سیاسی نتوانسته با دنیا تعامل اقتصادی شایسته داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر چین ایران را منزوی‌تر می‌کند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گاه نه بلکه همیشه