کد مطلب: ۳۳۷۲۱۱

شنیده‌های بورسی در روز حمایت دستوری از شاخص / آیا روند صعودی بازار تداوم دارد؟

شنیده‌های بورسی در روز حمایت دستوری از شاخص / آیا روند صعودی بازار تداوم دارد؟

امروز شاخص با رشد 2141 واحدی در کانال 156 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد امروز بازار سرمایه چیست و آیا می‌توان به روند مثبت و صعودی شاخص امیدوار بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز ‌یکشنبه (دوم دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4709 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 2141 واحدی در رقم 156692 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4749 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 36 واحد در رقم 1816 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای وبملت، فاسمین، غپینو، شکلر، خاذین، وبصادر، فاراک، زمگسا، چکارن صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای زکشت و سرچشمه تقاضای خوبی داشتند. اردرهای حمایتی در پالایشی‌ها بسیار قابل توجه بود.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، کگل، شپنا، وتجارت، وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شبریز، پارسان، پرداخت، وپخش، شخارک» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «ومعادن، های‌وب، امید، رمپنا، خبهمن» بود و نمادهای «وتجارت، امینیکم، وبملت، شپنا، شاراک» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «وتجارت، سدشت، شپترو، کیان، فولاد» بود و نمادهای «پترول، فاسمین، شپنا، کخاک، غشان» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

حمایت دستوری از شاخص بورس

حمایت از شاخص کل بورس تا چه زمانی دوام خواهد داشت؟

شاخص کل بورس فصل زمستان را با روند نزولی آغاز کرد، به طوری که در روز شنبه (اول دی ماه 97) شاخص به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت با ریزش 1532 واحدی در کانال 154 هزار واحد قرار گرفت، اما شاخص بورس پس از مدت‌ها مثبت شد به طوری که هنوز یک‌ساعت از آغاز فعالیت بازار سرمایه در روز یکشنبه (دوم دی‌ماه ۹۷) نگذشته بود که بورس تهران شاهد رشد بیش از 1600 واحدی شاخص کل و ورود به کانال 156 هزار واحدی شد.

البته روز گذشته مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» تاکید کرده بود که بازار در هفته جاری به سطح کلیدی 155 هزار واحد نزدیک می‌شود که تراز 38 درصد فیبوناچی اصلاحی و کف مینور قبلی است.

به گفته برخی کارشناسان بازار سرمایه، شنیده‌ها حاکی از آن است که در روز گذشته زمزمه‌هایی در بازار به گوش رسیده مبنی بر اینکه حدود 12 صندوق سرمایه‌گذاری و شخصیت حقوقی بزرگ بازار در جلسه‌ای تشویق به خرید و تزریق نقدینگی به بازار سرمایه شدند، به همین جهت امروز شاهد تشکیل صفوف خرید برای بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز از جمله گروه‌های فولادی، فلزات اساسی، بانکی، پتروشیمی و پالایشی بودیم.

رشد امروز شاخص تنها تکنیکالی بود

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم رشد امروز شاخص کل بورس تنها تکنیکالی بود. نشانه‌های برگشت آنچنانی که شاید بسیاری از افراد تصور داشته باشند، در بازار وجود ندارد، زیرا حجم معاملات آنچنان نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نکرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص حمایت از شاخص و حمایت از چندین سهم، تصریح کرد: روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه جلسه‌ای با 23 صندوق‌ بزرگ برگزار شده و در این جلسه قرار شده است که این صندوق‌ها 400 میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کنند.

تقی‌نژاد افزود: معتقدم چه حمایت دستوری و چه ریزش دستوری آنچنان بر بازار سرمایه تاثیرگذار نخواهد بود، بنابراین این حمایت دستوری هم در نهایت دو تا سه روز بیشتر در بازار دوام نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم از نظر تکنیکالی با توجه به اینکه شاخص کل بورس در کانال نزولی قرار دارد، در صورت اینکه شاخص تا سطح 161 یا 163 هزار واحد رشد کند به احتمال بسیار زیاد شاخص در این مناطق مجدد با افت مواجه خواهد شد.

تقی‌نژاد افزود: مگر اینکه در این نقاط یک سری از مولفه‌های بنیادی در بازار سهام مانند گزارش‌های 9ماهه بسیار خوبی در بازار منتشر شوند یا اینکه حجم معاملات تغییر مثبت و چشمگیری کند، یا قیمت دلار یا قیمت جهانی نفت خام جهش قابل توجهی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه اتفاق خاصی در این مولفه‌های بنیادی رخ نداده، بعید است که بازار برگشت سنگینی به محدوده‌های بالا داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شهاب ادیب مهر

    نهاد ناظر بازار سرمایه مدت هاست وظیفه ذاتی خود که نظارت بر بازار است را فراموش کرده.حمایت ۱۲ شخص حقوقی با دستور سازمان بورس هیچ معنایی جز عدم احترام به مکانیزم بازار و از بین بردن مفهوم آن ندارد