کد مطلب: ۲۵۳۵۸۷

یک کارشناس بازار خودرو عنوان کرد:

بعد از رمضان بازار خودرو رونق می‌گیرد

بعد از رمضان بازار خودرو رونق می‌گیرد

یک کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: به صورت سنتی تابستان زمانی است که هیجان بازار افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود بعد از ماه مبارک رمضان هیجان تابستانی بازار خودرو بیشتر شود و این بازار رونق بگیرد.

خودرو به عنوان یک کالای مصرفی با رویکرد سرمایه گذاری یکی از کالاهای مورد توجه مردم ایران است. آیا نوسانات اخیر ارزی و خروج امریکا از برجام تاثیری بر بازار خودروهای داخلی و وارداتی خواهد داشت؟ آیا گرمای تابستان 97 می‌تواند باعث گرم شدن بازار معاملات خودرو شود؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: بازار خودرو را در سه سطح باید مورد بررسی قرار داد. اولین سطح مربوط به خودروهای زیر 45 میلیون تومان است که زیر نظر مستقیم دولت هستند و سالانه 9.6 درصد اجازه افزایش قیمت دارند که این افزایش قیمت معقولی است.

وی افزود: این بازار مصرف همیشگی خود را دارد. انتظار می‌رود در در چهار ماه آینده معاملات خودروهای زیر 45 میلیون تومان داغ باشد گرچه بعید به نظر می‌رسد که بازار هیجان خاصی داشته باشد.

کاکایی تصریح کرد: با تحریم‌های دولت امریکا که از حدود دو ماه و نیم آینده اعمال می‌شود صنعت خودرو با تنش بسیاری مواجه خواهد بود و به نظر نمی‌رسد دولت این بخش را دچار چالش جدی‌تری کند. با توجه به اینکه معاملات در این بخش مثل همیشه در حال انجام است در این سطح از بازار هیجان فعلی نه کم می‌شود نه بیش از این خواهد شد.

وی عنوان کرد: در محدوده خودروهایی با قیمت 45 تا 150 میلیون تومان خودروهای تولید داخل به تدریج با افزایش ارزبری مواجه خواهند بود. قیمت این محصولات در حال حاضر بر مبنای ارزی است که دولت به اجبار اعلام می‌کند.

کاکایی بیان کرد: به دلیل حاشیه بازار زیادی که در بخش خودروهای بین 45 تا 150 میلیون تومانی وجود دارد معاملات با هیجانات زیادی پیش می‌رود و مشتریان می‌دانند که قیمت‌های بازا رواقعی نیستند.

وی افزود: در عین حال به صورت سنتی تابستان زمانی است که هیجان بازار افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود بعد از ماه مبارک رمضان هیجان تابستانی بازار خودرو بیشتر شود و این بازار رونق بگیرد. البته در حال حاضر هم این هیجان تا حدی وجود دارد، چرا که خودرو در ایران بیش از اینکه کالای مصرفی باشد کالایی برای سرمایه‌گذاری است.

کاکایی مطرح کرد: در بخش خودروهایی با محدوده قیمتی 150 تا 200 میلیون تومان و بالاتر از آن اواخر سال گذشته قیمت‌ها به دلیل بحث تعرفه‌ها دچار جهش شدند.

وی بیان کرد: مشتریان این بخش عموما جزو افرادی با سطح اقتصادی بالا هستند. در این حوزه بحث واردات هم با ابهام همراه است. از سوی دیگر قیمت‌ها هم خیلی بالا رفته است. به عنوان مثال خودروی 200 میلیونی به حدود 400 میلیون تومان رسیده است. این عوامل باعث می‌شود که در بازار خودروهای بالای 200 میلیون تومان هیجان خاصی وجود نداشته باشد.

کاکایی در ادامه افزود: ضمن اینکه بعید می‌دانم که امکان تهیه خودرو صفر هم وجود داشته باشد چرا که دولت در این وضعیت، ارزی در اختیار ندارد که بخواهد آن را به کالای لوکسی اختصاص بدهد که 400 میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین انتظار می‌رود در این بخش به دلیل نبود کالای نو بازار دچار خلاء شود.

وی عنوان کرد: در حوزه خودروهای لوکس تا روشن شدن وضعیت تحریم‌ها و منابع ارزی قیمت‌ها متغیر خواهد بود، چرا که خروج امریکا از برجام به تازگی اتفاق افتاده و موضوع نوسانات ارز از پیش از شروع سال جدید شروع شده است. براین اساس نمی‌توان در مورد بازار خودروهای لوکس پیش‌بینی روشنی داشت.

کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی بازار خودرو در سال جاری هیجان زده خواهد بود و با سال‌های گذشته متفاوت است، چرا که ارزش پول ملی دچار تنش شده است و خرید کالایی که ارزش سرمایه‌گذاری دارد کاری عاقلانه به نظر می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.