کد مطلب: ۸۰۱۲۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موسسه نیاوران هم به یک امام صادقی رسید/ سازمان برنامه به کدام سو می‌رود؟

موسسه نیاوران هم به یک امام صادقی رسید/ سازمان برنامه به کدام سو می‌رود؟

رئیس جدید سازمان برنامه در اولین انتصاب خود، محمدهادی زاهدی‌وفا، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق را به ریاست موسسه نیاوران منصوب کرد. چه در انتظار سازمان برنامه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنها یک هفته از نشستن داود منظور بر صندلی ریاست سازمان برنامه و بودجه می‌گذرد و وی در اولین انتصاب خود، محمدهادی زاهدی‌وفا که عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق است را به ریاست موسسه نیاوران، منصوب کرد.

منظور که خود دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق است، حالا با این انتصاب جای پای امام صادقی‌ها را در دولت سیزدهم محکم‌تر کرد.

سپردن سکان ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، معروف به موسسه نیاوران به زاهدی‌وفا که در ماه‌های اخیر کم حاشیه هم نبوده است، در حالی رخ داده که انتصاب منظور نیز با انتقادات بسیاری از سوی جامعه کارشناسی همراه بود.

تکرار ناکامی برای منظور؟

داود منظور در حالی رئیس سازمان برنامه و بودجه شد که به‌زعم کارشناسان در زمان حضور در سازمان امور مالیاتی نتوانسته بود موفقیت قابل توجهی کسب کند. وی همچنین در دولت محمود احمدی‌نژاد، معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی، معاون وزیر اقتصاد و همچنین معاون برنامه‌ریزی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری نیز بوده است.

محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی و بودجه در گفتگویی که پیش‌تر با تجارت‌نیوز داشت، درباره سوابق منظور در دولت احمدی‌نژاد گفته بود: به نظر نمی‌رسد مدیرانی که در زمانی که درآمد کشور سالانه 100 میلیارد دلار بود، کشور را به آن شیوه اداره کردند، در شرایط کنونی که کشور در برزخ اقتصادی قرار دارد و منابع ارزی ندارد، بتوانند انتظارات را برآورده کنند.

مرد 100 هزار میلیارد تومانی در نیاوران!

زاهدی‌وفا که دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق و دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا است، در حالی راهی نیاوران شده که سابقه حضور در دولت احمدی‌نژاد را نیز داشته است. وی علاوه بر اینکه معاون اقتصادی وزیر اقتصاد بود، در تیم اقتصادی سعید جلیلی نیز حضور داشت.

پس از آن نیز زاهدی‌وفا در دولت ابراهیم رئیسی، معاون محمد مخبر و سرپرست وزارت کار شد. زاهدی‌وفا پس از خروج حجت‌الله عبدالملکی از وزارت کار، جایگزین اصلی وی نیز به شمار می‌رفت اما جلسه رای اعتماد حواشی عجیبی در پی داشت. پس از آنکه خبرگزاری‌ها از رای اعتماد مجلس به وی خبر دادند، در رای‌شماری مجدد، مشخص شد که زاهدی‌وفا یک رای برای رسیدن به صندلی وزارت کار کم داشته است.

نکته مهم دیگر نیز آن است که تابعیت و ثروت رئیس جدید موسسه نیاوران مهم‌ترین مانع او در راه رسیدن به ساختمان خیابان آزادی بود. چراکه برخی از مخالفان زاهدی‌وفا، میزان اموال او را تا حدود 100 هزار میلیارد تومان تخمین می‌زدند.

تغییر رویه در سازمان برنامه و بودجه؟

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان موسسه نیاوران، یکی از موسسات آموزش عالی در ایران به‌شمار می‌رود که زیرنظر سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کند.

موسسه نیاوران علاوه بر آنکه یک نهاد آموزشی برای آموزش نیروی انسانی در رشته‌های علوم اقتصادی به حساب می‌آید، به نوعی مشاور سازمان برنامه نیز هست.

مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد زاهدی‌وفا در کنار بررسی عناوین برخی از مقاله‌های وی مثل «اثر زکات در توازن اجتماعی و ثروت جامعه»، «نقد ابتنای اقتصاد اسلامی بر مطلوبیت‌گرایی دوساخته» و «نظریه انتخاب عادلانه در اقتصاد اسلامی با تکیه بر مکتب اقتصادی شهید صدر» نشان می‌دهد که باید منتظر پیاده‌سازی افکار اقتصاد اسلامی در موسسه نیاوران و در پی آن، سازمان برنامه و بودجه باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.