کد مطلب: ۲۸۴۶۰۳

ساختمان‌های لوکس نتیجه سوداگری در بازار مسکن است

ساختمان‌های لوکس نتیجه سوداگری در بازار مسکن است

معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت مسکن گفت: سوداگری‌ها ساخت‌و‌ساز را به سمت ساخت ساختمان‌های لوکس سوق داد و این امر موجب افزایش خانه‌های خالی شد که قدرت بسیاری از اقشار به خرید آنها نمی‌رسید.

علی قاعدی، معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت مسکن ، راه و شهرسازی، در خصوص سوداگری و نوسانات بازار مسکن، اظهار کرد: اگرچه در برهه ای از زمان با کمبود عرضه در بازار مسکن مواجه بوده ایم، اما در شرایط کنونی به لحاظ کمی مازاد عرضه داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: در بسیاری از کشورها مسکن تنها یک کالای مصرفی است و تقاضای سوداگری در آن کشورها وارد بازار مسکن نمی‌شود، چراکه محیط کسب و کار، فضای تولید و ثبات اقتصادی مهیاست و این امر موجب می شود سرمایه خانواده‌ها به سمت تولید سوق داده شود.

قاعدی ادامه داد: در کشور ما به دلیل عدم ثبات اقتصادی و نبود محیط کسب و کار مناسب، منابع ما در بخش هایی به عنوان بازار دارایی از جمله ارز، طلا و مسکن سرمایه گذاری می‌شود.

معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت مسکن، راه و شهرسازی گفت: موضوع نوسانات در حوزه مسکن مربوط به یک یا دو دولت نمی شود و در ۳۰ سال اخیر به دلیل تورم بالا قیمت مسکن نیز همگام با آن افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم قیمت در حوزه مسکن به ثبات برسد و سوداگری ها در این بازار کنترل شود، ابتدا باید شرایط اقتصادی در سطح کلان را ساماندهی کنیم و پس از آن با استفاده از ابزارهای نوسانات موجود در این بازار را کنترل کنیم.

قاعدی توضیح داد: زمانی که درآمد خانوار افزایش پیدا نمی کند، اما قیمت مسکن در روند صعودی قرار بگیرد لذا قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد که این امر را باید در مسائل کلان جستجو کنیم.

وی تصریح کرد: در دوره زمانی سال های ۸۶ تا ۹۲ بیشترین میزان سرمایه گذاری در حروه مسکن را داشتیم اما با این وجود در همین دوره سوداگری نیز افزایش یافت که مسائل زیادی را در این بخش به وجود آورد، چراکه سوداگری٬ها ساخت و ساز را به سمت ساخت ساختمان لوکس سوق داد و این امر موجب افزایش خانه‌های خالی شد که قدرت بسیاری از اقشار به خرید آنها نمی رسید.

معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت مسکن، راه و شهرسازی گفت: ما باید حرفه‌ای سازان و انبوه‌سازان را حمایت و تقویت کنیم تا سهم عمده بازار مسکن در دست این قشر باشد زیرا آنها قادر به کنترل نوسانات بازار هستند.

منبع:‌ رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام چرادولت باتوجه به کارنامه ناموفق اقای اوخوندی اصرار برسرکارماندن ایشان دارد ایشان هیچ کارمثبتی دراین پست نکردن
    هیچ تلاشی برای تنظیم بازار مسکن نکرده ونمیکنن مثل یک ادم منفعل وبی مسیولیت رفتار میکنن هیچ کسی هم ازایشان حساب کتاب نمیکند تازه وقتی میخواهند به منازل خالی مالیات ببندن ایشان مخالفت میکنن موضوع چیست نکند ایشان دارای خانه های خالی زیادی هستن که انقدر با این قضیه مخالف هستن هیچ کس ازایشان سوال نمیکند چرا به یکباره مسکن دوبرابر شد چرا برنامه ای برای پایین امدن قیمت خانه ارایه نمیدهید فقط بفکر گرفتن حقوقتان هستید امروزهم اگر جواب ندهید روزی در محضر خداوند باید پاسخگو باشید