کد مطلب: ۷۶۰۵۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

اولین پرواز هواپیمای ایران ۱۴۰ تا پایان سال!/ ایران سازنده موتور هواپیما می‌شود؟

اولین پرواز هواپیمای ایران 140 تا پایان سال!/ ایران سازنده موتور هواپیما می‌شود؟

اخیرا محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از ماموریت مپنا برای ساخت موتور هواپیما خبر داده است؛ موضوعی که به عقیده بسیاری از کارشناسان تجربه و تکنولوژی ساخت آن در ایران وجود ندارد و حتی با توجه به نداشتن صرفه اقتصادی ورود ایران به این حوزه منطقی نیست. با این حال مسئولان ناوگان هوایی به اولین پرواز هواپیمای ایران ۱۴۰ تا پایان سال تاکید دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیراً رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از پرواز هواپیمای ایرانی تا کمتر از یک ماه دیگر خبر داده و از ورود ایران به ساخت موتور هواپیما سخن گفته است.

سال 98 بود که منوچهر منطقی، دبیر وقت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته ریاست جمهوری، در خصوص سرنوشت هواپیماهای ایران 140 عنوان کرد: مطالعه درخصوص تغییر کاربری هواپیمای ایران ۱۴۰ به ترابری یا هواپیمای مسافری با ظرفیت بالاتر در حال انجام است.

حال با گذشت حدود سه سال، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داد و اعلام کرد که تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات دقیقی در رابطه با پلتفرم جدید این هواپیما رسانه‌ای نکرده و مشخص نیست که این هواپیما در بخش باری یا مسافری پرواز خواهد کرد.

با وعده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تا حدود یک ماه آینده شاهد پرواز هواپیمای ایران 140 با یک پلتفرم جدید خواهیم بود؛ این در حالی است که در شهریورماه ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، در بازدید از کارخانه هواپیماسازی هسا دستور ساخت هشت فروند هواپیمای 72 نفره را داد.

موضوعی که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت هواپیمایی قرار گرفت؛ چرا که آن‌ها معتقدند ساخت هواپیما ملی در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، مقرون به صرفه نیست.

اما نکته قابل تامل در صحبت‌های رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ورود ایران به ساخت موتور هواپیما بود؛ در حالی که انحصار موتور هواپیما در جهان تنها در دست چند شرکت است.

محمد محمدی‌بخش در این باره گفته است: مجموعه مپنا ماموریت پیدا کرده در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند. آیا ایران ورود ایران به ساخت هواپیما امکان‌پذیر است؟

شانس ساخت موتور هواپیما در ایران بسیار کم است

علیرضا بحیرایی، کارشناس و تحلیلگر صنعت هواپیمایی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره اینکه چقدر ساخت موتور هواپیما در ایران محتمل است، عنوان کرد: ساخت موتور هواپیما به سال‌ها تجربه و طراحی نیاز دارد و در راستای آن باید نمونه‌های مختلفی ساخته شود.

او ادامه داد: اما در مقابل ایران در زمینه تعمیرات، اورهال و سرویس‌ هواپیماها بیش از 50 سال است که تجربه دارد. صنایع هواپیمایی ایران در حوزه تعمیر موتور هواپیما چه در بخش نظامی و چه در حوزه تجاری بیش از چند دهه کار کرده است. اما ساخت موتور هواپیما نیاز به تجهیزات، مواد و تکنولوژی دارد.

بحیرایی تصریح کرد: از طرفی ساخت موتور هواپیما برای یک مدل هواپیما مقرون به صرفه نخواهد بود؛ این موضوع به مانند این است که ما برای یک لیوان شیر یک گاوداری تاسیس کنیم.

او تشریح کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های هواپیماسازی در دنیا برای هواپیماهای خود بدنه می‌سازند و موتور هواپیماهای خود را از شرکت‌های قدرتمند مانند رولزرویس، پرت اند ویتنی و جنرال الکترونیک که تجربه بسیاری زیادی در ساخت انواع موتور هواپیما دارند، خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست موتوری که قرار است ساخته شود برای چه نوع هواپیمایی و با چه ویژگی‌هایی است، گفت: مپنا در زمینه تعمیرات و نگهداری موتورهای دیزلی و توربینی برق تاکنون تجربه داشته است اما توانایی ساخت موتور هواپیما در حوزه تجاری نه تنها در شرکت مپنا بلکه در صنایع هواپیمایی بسیار کم است.

این کارشناس هواپیمایی به ساخت موتور هواپیما تحت عنوان «طلوع» اشاره کرد که روی پهپاد سوار می‌شود و افزود: در واقع این تجربه موفقیت‌آمیز تنها در بخش موتور جت کوچک بوده است.

برای مطالعه بیشتر گزارش ایران تا 3 سال آینده سازنده هواپیما می‌شود؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مادرکشوربه نام مستقل بودن،همه فنون را میخواهیم لصفر شروع کنیم.باباکشورهای صنعتی دنیا درخیلی از صنایع بخصوص صنایع هوایی مشترک عمل میکنند.ما تنها ویکه تاز میریم جلو وازصفر میخواهیم شروع کنیم.به عنوان مثال ایرباس چندین کشور درساخت هواپیما شرکت دارند.ولی ما میخواهیم ویلبرایت باشیم!!

  • ناشناس

    خودرو تولید میکنن بدنش از ورق قوطی روغن هستش لاستیک تولید میکنن زیر بار که میره ترک میخوره انجین خودرو مثلا تولید میکنن اما تمام لوازمش یا از چین میاد یا آفریقا هر وقت تونستن که یه ایسی از خودشون طراحی و بسازن حتما موتور هواپیما و جت هم میسازند .

  • متاسف

    ی اف ۱۴ رو نتونستین اورحال کنین!!! باشه بهش میگم موتور میزنین!!!! آرزو بر شما عیب نیست

  • ناشناس

    خوووووب دیگه باید علاوه بر جلو و عقب و کنار حواسمون به اسمونم باشه یهو یه پراید با ۲۰۰ تا سرنشین رومون نیفته،، تنها نقص پراید این بود که قدرت انهدامش تنها پنج،شش نفر بود که با تلاش مسعولین این نقص هم بر طرف شد،،،،

  • ناشناس

    در این خصوص ارزش تجربه روی یک موتور یونیورسال را دارد

  • علی

    تا زمانی که ایران در بدست آوردن تکنولوژی تلاش نکنه این کارها بجز تبلیغات چیز دیگری نیست ، بدست آوردن تکنولوژی در سطح های مختلف نیازمند هزینه زیاد آینده نگری ارتباطات اقتصاد رقابتی و باز جذب نخبگان و و.های .. دیگر میباشد

  • هادی

    خب اگه به صرفه نیست ببرید بدید به اختلاسگرا آخه مرد حسابی چرا منفی حرف میزنی مگه اونایی که موتور هواپیما میسازن از ما زیاد میدونن کم چرت پرت بگو

  • علی

    وقتی به ما نمی دهند چه باید کرد به مثل شما نا امید باشیم خودمان اقدام می کنیم نه هفتاد نفره ۱۰ نفره

  • ناشناس

    یه بودجه ای اومده دیگه. باید به یه اسمی خورده بشه.

  • احسان

    با تلاش و امید به اینده میشه به هر ارویی جامه عمل پوشوندشرکتایی که الان این تکنولوژی رو در دست دارن هم از یه جایی شروع کردنزنده باد وطن