کد مطلب: ۳۴۶۱۸۷

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۲ بهمن ماه ۹۷

چرا برخی کارگران سبد حمایتی نگرفتند؟

چرا برخی کارگران سبد حمایتی نگرفتند؟

جام جم به این مسئله اشاره می‌کند که چرا به برخی کارگران سبد حمایتی تعلق نگرفته، در مقابل روزنامه ایران نیز به بررسی تغییرات نرخ سود پرداخته است. دنیای اقتصاد به این سوال پاسخ می‌دهد که چرا روز گذشته شاخص سهام 3653 ریخت و در نهایت جوان به معضل شعبه‌های بانکی اضافه می‌پردازد.

هم‌زمان با نوسانات ارزی و تلاطمات اقتصادی در کشور، دولت برای جبران قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر سیاست اعطای سبد حمایتی را در دستور کار خود قرار داد. سیاستی که سه گروه از اقشار مختلف جامعه یعنی کارمندان، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و در نهایت کارگران را شامل می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت ابتدا اعطای سبد حمایتی به گروه‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی و کارمندان را در دستور کار خود قرار داد و بعد از آن، کارگران در اولویت سوم قرار گرفتند. طی چند وقت اخیر دولت اعلام کرد که سبد حمایتی کارگران را نیز واریز کرده است.

روزنامه جام جم در خصوص واریز سبد حمایتی کارگران روایت می‌کند که « بسته حمایتی 200 هزار تومانی به نصف کارگران رسید. » این روزنامه ادامه می‌دهد که ابهاماتی در خصوص واریز سبد حمایتی برای کارگران وجود داشته و گویا به برخی از آنها این سبد تعلق نگرفته است.

این روزنامه روایت می‌کند که از همان ابتدا برخی از کارگران مشمول دریافت این بسته حمایتی 200 هزار تومانی نشدند. با این حال، اکنون حتی برخی از مشمولین این سبد حمایتی نیز سبدی را دریافت نکرده‌اند. جام جم همچنین ادامه می‌دهد که طی روزهای اخیر شماره 1420 برای پیگیری کارگران اعلام شده بود، اما کارگران اعلام می‌کنند که این شماره پاسخگوی سوالات آنها نیست.

این روزنامه به نقل از معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی نقل می‌کند که بانک‌ها مقصر هستند. به‌طوری که از 28 بانک عامل فقط 16 بانک به تعهداتشان برای واریز بسته حمایتی اقدام کردند. وی همچنین اشاره می‌کند که به 6 میلیون و 150 هزار نفر از بیمه‌شدگان سبد اعطا خواهد شد و برای تمام آنها اعتبار لازم تخصیص داده شده است.

جام جم به نقل از این مقام مسئول می‌نویسد: چند بار لیست مشمولان دریافت بسته‌های حمایتی تامین اجتماعی به بانک‌ها جهت واریز ارسال و به دلایلی از جمله مغایرت حساب برگشت خورده است. 28 بانک کشور وظیفه داشتند تا این مبلغ را به حساب سرپرستان خانوار واریز کنند اما به دلیل کوتاهی برخی بانک‌ها تاخیر در پرداخت به وجود آمد.

جام جم همچنین ادامه می‌دهد که کارگران می‌توانند از طریق تماس با سامانه #۴*۴* متوجه شوند که چرا سبد حمایتی دریافت نکرده‌اند.

روزنامه جوان نیز در گزارش امروز خود به نقل از معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد اظهار می‌کند که « در کشور 11 هزار شعبه بانکی اضافه داریم. » این روزنامه در تحلیل این اظهارات می‌نویسد: این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که در اختلاس‌های بزرگ تاریخ ایران، همواره فساد از یکی دو شعبه معمولی بانک آغاز شده بود که اختلاس ۳ هزار میلیاردی مثال بارز این حکایت است.

جوان در این خصوص ادامه می‌دهد: طبق آمار حاضر در سایت بانک مرکزی در مجموع ۲۳ هزار و ۵۴۸ شعبه در کل کشور با مجوز رسمی، در حال فعالیت هستند. بنابراین اگر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی عزم جدی در ساماندهی شعب بانکی داشته باشند، باید ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه که هم اکنون در سراسر کشور فعال هستند، به کار خود پایان دهند.

این روزنامه به اظهارات یکی از کارشناسان بانکی در این خصوص اشاره کرده که وی اعتقاد دارد بانک‌های کشور با 5 هزار شعبه نیز اداره می‌شوند و نیاز به این همه شعبه وجود ندارد.

روزنامه ایران در گزارشی بانکی به اقدام روز گذشته بانک مرکزی پرداخته که طی آن « سود روزشمار، ماه‌شمار شد. » این روزنامه اشاره می‌کند که از این به بعد سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بر اساس حداقل مانده حساب در ماه محاسبه خواهد شد.

ایران در این خصوص می‌نویسد: تمام حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت فارغ از مقطع افتتاح سپرده، از تاریخ اول بهمن‌ماه سال جاری و صرفا برای دوره‌های زمانی پس از تاریخ مذکور، مشمول تغییر در نحوه محاسبه سود مطابق فرمول نرخ سود ضرب در تعداد روزهای ماه ضرب در کمترین مانده طی ماه خواهند شد.

این روزنامه همچنین ادامه می‌دهد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه تمایل مردم برای افتتاح سپرده‌های کوتاه‌مدت بیشتر شده است. در واقع تلاطماتی که در بازار ارز و کالا رخ داده، مردم را به سمت سرمایه‌گذاری سوق داده است که از نقدشوندگی بالاتری برخوردار باشند تا در کوتاه‌ترین زمان و در صورت نیاز سپرده خود را به دارایی‌های دیگر مانند ارز و طلا تبدیل کنند.

ایران می‌افزاید: پس از نوسانات و جهش ارزی به‌طور قطع بخشی از سپرده‌های بانکی و به‌طور عمده سپرده‌های بلندمدت یا از بانک‌ها خارج شده یا به سپرده‌های کوتاه‌مدت تبدیل شده‌اند تا از بازار پرنوسان ارز و طلا سود بیشتری به دست آورند.

دنیای اقتصاد نیز با تیتر « روايت هيجان ساز در بورس تهران » به این سوال پاسخ داده که چرا در اولین روز بهمن ماه شاخص سهام 3653 واحد ريخت؟

این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: گرچه تحلیلگران گزارش‌های فصلی شرکت‌ها و همچنین وضعیت بازار جهانی را حاوی نشانه‌های بنیادی مناسب ارزیابی می‌کردند؛ اما افت دسته‌جمعی صنایع بورسی در معاملات دیروز حال و هوای متفاوتی را نشان می‌داد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: در این شرایط، برخی فعالان بازار به‌دنبال بهانه‌ای برای توجیه ریزش شاخص سهام برآمدند و داستان‌هایی هیجان‌ساز ارائه شد که فضای منفی را تشدید کرد. روایت‌هایی که در کنار پافشاری مقام سیاست‌گذار در حفظ محدودیت‌ دامنه نوسان قیمت‌ها، تب و تاب مضاعفی را به بازار تحمیل کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.