کد مطلب: ۶۸۷۲۷۸

اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسیون ایران حذف شدند

اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسیون ایران حذف شدند

سه واکسن با پلتفرم ویروس غیرفعال شده شامل واکسن‌های برکت، فخرا و سینوفارم است. همچنین چهار واکسن با پلتفرم پروتئین نوترکیب شامل واکسن پاستوکووک، کووپارس، اسپایکوژن و نورا در سبد واکسیناسیون ایران قرار دارند. در واقع به طور کلی ۷ نوع واکسن در مراکز در اختیار مردم است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محسن زهرایی گفت: تقریبا چهار هفته از زمانی که وزارت بهداشت توصیه کرد همه افراد بالای ۱۸ سالی که شش ماه از نوبت قبلی دریافت واکسن‌شان گذشته، برای دریافت دز یادآور اقدام کنند، گذشته است، اما در عمل مشاهدات ما نشان می‌دهد افزایش سرعت واکسیناسیون بسیار محدود بوده است و اصلا به وضعیت مطلوب نرسیدیم.

به نقل از دنیای‌اقتصاد ، او ادامه داد: قبل از این توصیه، سرعت واکسیناسیون روزانه ما تقریبا حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بود که الان به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. البته بیش از دو هفته است که این عدد هم تقریبا ثابت مانده است؛ اگر قرار باشد روزانه با این سرعت واکسیناسیون پیش برویم قطعا موج هفتم کرونا با این میزان واکسیناسیون کنترل نمی‌شود و نیاز به مشارکت جدی‌تر مردم برای دریافت واکسن داریم.

۷ واکسن در سبد واکسیناسیون ایران

وی درباره سبد واکسیناسیون کرونا در ایران، اظهار کرد: سه واکسن با پلتفرم ویروس غیرفعال شده شامل واکسن‌های برکت، فخرا و سینوفارم است. همچنین چهار واکسن با پلتفرم پروتئین نوترکیب شامل واکسن پاستوکووک، کووپارس، اسپایکوژن و نورا در سبد واکسیناسیون ایران قرار دارند. در واقع به طور کلی ۷ نوع واکسن در مراکز در اختیار مردم است.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، تاکید کرد: ایران درحالی هفت واکسن در سبد واکسیناسیون خود قرار داده است که اکثر کشورها با دو یا سه واکسن برنامه واکسیناسیون خود را پیش بردند و ما جزو کشورهایی هستیم که تنوع واکسیناسیون بالایی داشتیم.

ادامه تولید واکسن‌های ایرانی کرونا منوط به ثبت سفارش وزارت بهداشت

او در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌سازهای ایرانی همچنان مشغول تولید واکسن هستند یا هنوز از واکسن‌هایی که پیش‌تر به وزارت بهداشت تحویل داده‌اند استفاده می‌شود؟، توضیح داد: واکسن به اندازه کافی موجود است، پس در نتیجه باید از این ظرفیت استفاده شود؛ بنابراین رصد شرایط و میزان ذخیره صورت می‌گیرد و اگر احساس کنیم میزان نیاز به واکسن بالا است، بر حسب نیاز مجددا به واکسن‌سازها سفارش ساخت جدید خواهیم داد.

زهرایی در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت بهداشت برای استفاده از دز استنشاقی واکسن کووپارس چیست؟، بیان کرد: واکسن‌هایی در برنامه واکسیناسیون کشوری استفاده می‌شود که تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد. بر اساس اطلاعات من، تاییدیه سازمان غذا و دارو برای دز استنشاقی واکسن کووپارس صادر نشده است.

برنامه‌ای برای واردات واکسن وجود ندارد

وی افزود: در مورد واکسن سینوفارم آخرین محموله آبان‌ ماه سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده است و فعلا برنامه‌ای برای واردات این واکسن به کشور وجود ندارد.

اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسیون ایران حذف شد

او با اشاره به اینکه دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسون کشور حذف شده‌اند ، تصریح کرد: با وجود این که پیش از این از هر دو واکسن موجودی داشتیم اما استقبالی از تزریق این دو واکسن هم صورت نگرفت و بخش زیادی از این واکسن‌ها منتقضی و امحاء شد.

لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا در سنین زیر ۱۲ سال

وی درباره آخرین تصمیم کمیته ملی واکسیناسیون کرونا برای تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا به سنین کمتر از ۱۸ سال، تاکید کرد: همچنان شرایط تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا تغییری نداشته است و تنها گروه سنی بالای ۱۸ سالی که شش ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته باشد مشمول تزریق دز یادآور واکسن هستند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: در سنین زیر ۱۲ سال افراد زیادی هنوز واکسن دریافت نکردند و از خانواده‌ها می‌خواهیم هرچه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    استقبال از اسپورتینک و استرازانکا صورت گرفت منتهی شما در دسترس مراکز واکسیناسیون قرار ندادید مگر جاهای خاص مدنظر خودتون…سه بار و هربار چندین مرکز استرازنکا خواستم همه گفتن نداریم .اجبارا سینوفارم زدم….اما الان که میخواید سینوفارمم حذف کنید هیچ واکسنی دیگه نمیزنم..نیازی به واکسنهایی که تاییدیه جهانی نگرفته ندارم.