کد مطلب: ۵۷۰۳۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

به زودی معاملات مکرر ممنوع می‌شوند / صندوق‌ها به طور متوسط ۲۰ درصد سود می‌دهند

به زودی معاملات مکرر ممنوع می‌شوند / صندوق‌ها به طور متوسط ۲۰ درصد سود می‌دهند

 میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس صبح امروز خبر داد که دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابلاغ شده است.درباره این موضوع ساعت ۲۲ در صفحه اینستاگرام تجارت‌‌نیوز مصاحبه‌ای با مدیر نظارت برنهادهای سرمایه‌گذاری انجام شد که در ادامه آن را می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس صبح امروز خبر داد که دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابلاغ شده است.

وی در توییتی نوشته است: «دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوقهای سرمایه‌گذاری ابلاغ شد. زیرساخت قانونی توسعه و دسترسی واقعی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تحقق شعار توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم فراهم شد. فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مختلف می‌توانند شاهراه جذب بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشند.»

درباره این موضوع ساعت ۲۲ در صفحه اینستاگرام تجارت‌‌نیوز مصاحبه‌ای با مدیر نظارت بر نهادهای سرمایه‌گذاری و پیام الیاس کردی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه انجام شد که در ادامه گزارش این مصاحبه را می‌توانید، بخوانید.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار سهام گفت: برای ایجاد پویایی در بازار سهام باید در گسترش بازار ثانویه گام برداشته شود.

وی افزود: باز شدن دامنه نوسان بهترین مصوبه‌ای است که باید اجرایی شود، در حال حاضر نظر رئیس سازمان بورس هم بر همین سمت است. این ابزار می‌تواند در نقدشوندگی بازار تاثیر بسزایی داشته باشد و به روند بازار کمک کند.

ورود صندوق املاک و مستغلات به بازار سرمایه

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای سرمایه‌‌گذاری در پاسخ به سوال کدام ابزار بازار سرمایه از امنیت و بازدهی بیشتری برخوردار است؟ گفت: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیش از ۵۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی داریم. بازار صندوق‌های با درآمد ثابت ۳۷۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های افراد وجود دارد و صندوق‌ها به صورت متوسط بیش از ۲۰ درصد سود می‌دهند.

فدایی در بخش دیگری در رابطه با ورود صندوق املاک و مستغلات به بازار سرمایه خبر داد و گفت: در یک سال گذشته مسکن توانسته است از بازارهای رقیب جلو بزند. برنامه داریم که صندوق‌های املاک و مستغلات را راه اندازی کنیم. نحوه کارکرد این صندوق‌ها هم اینگونه است که املاکی که قابلیت انتفاع دارند عرضه می‌شوند و مردم حتی با سرمایه زیر یک میلیون تومان هم می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر نظارت بر نهادهای سرمایه گذاری اشاره کرد: در صندوق‌های سهامی کارمزد ثابت کم شد و در بخش دیگر کارمزد مبتنی بر عملکرد محاسبه می‌شود، همچنین سعی بر این است که در صندوق‌های طلا و درآمد ثابت هم در آینده همین روش اجرا شود و کارمزد ثابت کم و با تکیه بیشتر بر عملکرد محاسبه شود.

الیاس کردی گفت: چرخه سرمایه‌گذاری در کشور داریم. موج سرمایه‌گذاری در بازارها در هر برهه‌ای مختلف است. با شکل‌گیری صندوق‌های املاک و مستغلات سرمایه از بازار سرمایه خارج نمی‌شود. در دیگر کشورها ابزارها بازار ثانویه به دلیل آنکه قوی عمل می‌کند نقدینگی از بازار سرمایه خارج نمی‌شود.

زمان مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است؟

الیاس کردی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر زمان مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است یا نه گفت: مردم و سیاست‌گذار با بازار سرمایه آشنا شده‌اند. اما دولت باید توجه کند که وقتی وزن زیادی در بازار دارد نباید تامین مالی سنگین از بازار سرمایه کند. در حال حاضر برای پیش‌بینی و تحلیل بازار با اما و اگر رو به رو هستیم و عدم قطعیت‌های زیادی وجود دارد.

وی افزود: برجام مساله مهمی است که در صورت به نتیجه نرسیدن با تورم رو به رو هستیم که بازار سرمایه از این موضوع منتفع خواهد شد. تا زمانی که دولت به این باور نرسد که مشکل اصلی ایران تورم بالا است. بهترین بازار در حال حاضر بازار سرمایه است هم به جهت رشد دلار هم تورم. هیچ بازاری هم پای تورم در سال جاری نمی‌تواند حرکت کند.

وی در این باره تشریح کرد: مسکن رشد خود را کرده است و امکان رشد زیاد آن کمتر به نظر می‌رسد. اما بازار سهام هم می‌تواند افزایش دلار و تورم را در خود داشته باشد.

فدایی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در صندوق تورم را جبران می‌کند یا نه گفت: سهم صندوق‌ها در بازارهای مختلف دستور العمل ورود فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم است. اما به غیر از این موضوع توسعه دسترسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدامی است که باید انجام شود تا همه افراد جامعه بتوانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

فدایی از اجرایی شدن دستورالعمل دیگری خبر داد و گفت: بعضی از مجموعه‌ها به‌خاطر اینکه بتوانند کارمزد تولید کنند، معاملات مکرر انجام می‌دادند که این پول در واقع به جیب مدیر صندوق یا مدیر مجموعه می‌رفت که با ابلاغیه‌ای که هفته آینده منتشر می‌شود جلوی آن گرفته می‌شود.

وی افزود: نظر رئیس سازمان بر حذف دامنه نوسان است. اما در حال حاضر باید ارکان تصمیم‌گیر اقتصادی مشخص شود در صورتی که تیم به همین صورت بماند دامنه نوسان به صورت مقطعی زیاد خواهد شد و با این مساله مشکلی وجود ندارد.

الیاس کردی گفت: باید بحث سرمایه‌گذاری فراگیر شود و تبلیغات بیشتری برای شناخت مردم صورت گیرد. همچنین بهتر است با سهولت بیشتری افراد بتوانند واحد صندوق‌ها را خریداری کنند.

این کارشناس بازار درباره پیش‌بینی بازار سهام گفت: دولت جدید گرایش به کنترل فضای اقتصادی دارد. اما با وجود این، تا آخر سال احتمال رشد بازار سرمایه زیاد است ولی اگر نرخ ارز سرکوب شود بازار سهام هم نزولی می‌شود. اگر برجام به نتیجه برسد در روند صعودی بازار خواهد بود.

وی افزود: برای تحولات اقتصادی نیاز به تعامل با دنیا داریم. حتی بازار سرمایه اگر بتواند سرمایه‎‌گذار خارجی جذب کند مثل اتفاقات دهه ۷۰ و ۸۰ هم در ورود سرمایه کمک کننده است و هم از تجربه بازارهای دیگر می‌توانیم استفاده کنیم.

فدایی درباره نقدشوندگی صندوق‌ها گقت: صندوق‌های سهامی به دو نوع هستند، یا در بورس معامله می‌شوند یا به صورت صدور و ابطال در پنل هر صندوق می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. ما در صندوق‌های etf بازارگردان قرار دادیم که کمک می‌کند تا صندوق نزدیک به nav خود معامله شود.

وی افزود: در بعضی صندوق‌های صدور و ابطال ضامن نقدشوندگی وجود دارد که وقتی فرد واحد خود را ابطال می‌کند از محل ضامن نقدشوندگی پول آن واحد پرداخت شده و بعد‌تر که بازار روند بهتری گرفت و سهم به فروش رفت پول دوباره به ضامن نقدشوندگی باز می‌گردد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هردو کارشناس درست به مشکل وجود دامنه نوسان در بورس اشاره کردند

  • ناشناس

    حذف دامنه نوسان اگر و اما و موکول به اینده نداریم به اندازه کافی حذف دامنه نوسان خاک خورده که دیگر به گل تبدیل شده و هر کاری برای بورس شود و لی دامنه نوسان حذف نشود انگار هبچ کاری نشده است حتی اگر هزار و یک کار مثبت انجام شود ولی دامنه حذف نشود کاملا بیفایده می باشد از همه نظر

    • ناشناس

      قبلا سالی 70 درصد ضرر میکردیم
      با حذف دامنه نوسان هر روز 70 درصد .

    • ناشناس

      بیسواد بورسی بگو بدونیم هر روز هفتاد درصد ضرر یکهفه اش چند درصد ضرر میشه و بعد بگو مثلا ۲۰۰ درصد ضرر بیشتره یا ۵۰۰ درصد ضرر اگر ۲۰۰ درصد ضرر بدی برای مثال از یه میلیون پولت چقدر میمونه اگر ۵۰۰ درصد چقدر؟
      یا اصلا سهامدار نیستی یا خیلی بیسوادی یا دشمن بورس و اقتصاد و مردم و ۴۰ میلیون سهامداری

    • ناشناس

      بهتر بجای یکسال یکروزه میفهمیدی چقدر تو بورس بیسوادی و قماربازیت را نباید میاوردی تو بورس
      اینقدر وقت خودت و دیگران را هم تلف نمی‌کردی زودتر میرفتی سر کار قبلیت تا دیر نشده دلالی یا هر چی

  • ناشناس

    بانظر اقای رییس بورس در حذف دامنه نوسان کاملا موافقیم همانطور که با عرضه سیمان در بورس کالا موافق بودیم هدف حذف قیمتهای دستوری بود که چندین سال مخالف های خودش را داشت حذف قیمتهای دستوری در سهام هم با حذف دامنه نوسان امکان پذیر است و گزینشی عمل کردن در کل بتخریب کل بازار سرمایه می انجامد مخالفانی هم ممکن است مثل عرضه سیمان داشته باشد ولی در کوتاه مدت درست می شود و بنفع کل اهلیه بازار تمام میشد نمی توان گفت ما با تورم مخالفیم ولی با چاپ پول موافقیم همچنین گفت ما با قیمتهای دستوری و غیر شفاف و غیره مخالفیم ولی با دامنه نوسان موافقیم با هم در تعارض است و هرکاری کنیم به بن بست می خوریم چون پایه کار اشتباه بنا شده است و روی این پایه نمی توان هیچ نکته و دستور و قانونی حتی مثبت بنا کرد . و ضرب المثل ایرانیش گوبند چو خشت اول معمار نهاد کج تا ثریا رود دیوار کج

  • ناشناس

    شماچرا اینقدر تبلیغ بورس را برای مردم میکنید دوباره برای سرمایه های مردم نقشه دارید بهتون خبر بدهم مردم مال خودشونرا در کشورهای دیگه سرمایه گذاری کردندباید اعتماد را براشون اول به وجود بیارین

    • ناشناس

      چطور تبلیغ بورس میکنند یکی همین خبر که تاثیر منفی داره برای تازه کارها اولا ممنوع شدن معاملات مکرر خیلی وقته و برای جلوگیری از سرخطی زدن از بیرون کارگزاری و سیستم معاملاتی سازمان بورس بوده همچنین چیز بدی نیست بشرطی که خود اونا که گفته شد انحصاری سرخطی نزنند
      ۲۰ درصد هم که گفته صندوق درآمد ثابته یعنی میخواد بگه برید بانک سپرده گذاری بهتره وگرنه اونکه بلد باشه و در میان مدت درست در سهام ارزنده وارد و خارج بشه سودش چندین برابر اینه
      بعد میگی برای بورس تبلیغات میکنه!

  • ناشناس

    میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای سرمایه‌‌گذاری : بهترین بازار در حال حاضر بازار سرمایه است
    دقیقا از جملات مسئولین آقای روحانی استفاده میکنه . با این حرف ها سال گذشته مردم رو اوردن به بورس بعد هم با ریزش ، همه یادشون رفت جی گفتن . خدا کنه این بازمانده های دولت روحانی هم برن خیال مردم راحت بشه .
    بیشتر کارشناسان بازار سرمایه معتقدند باید مردم سود ببرن و ضرر 70 درصدی شون جبران بشه . نقدینگی بوسیله مردم تامین و روزهای خوش بورس دوباره شروع میشه .

  • رسول

    ایکاش! تمام وبینار را بصورت یک فایل صوتی و تصویری در خود تلگرام سایت تجارت نیوز هم برای استفاده عموم که نتوانستند اصل برنامه را از اینستاگرام ببینند قرار می‌دادند (هرچند که بخش کوچکی را بصورت دو فایل در تلگرام قرار داده اند)

    • ناشناس

      متن آنرا کامل پیاده کنند مکنوب به تفکیک موضوع بهتر است

  • عاطفه

    دوستان معلامات مکرر یعنی چه منظوراز ممنوع چیست

    • ناشناس

      یعنی اینکه نمیشه چندبار یا سهام رو خریدو فروش کرد

  • ناشناس

    صندوق درآمد ثابت ۲۰ درصد سود میدند صندوق سرمایه گذاری سودش متوسط ۵۰ یا ۶۰ درصده البته متوسطه بلند مدت

  • ناشناس

    منکه دیگه به تجارت نیوز مراجعه نمیکنم اونکه از خبرهای تکراری اونم از درج نظرات که یا خیلی سلیقه ای میذاره یا چند روزه که اصلاً نمیذاره

  • ناشناس

    صندوق پالایش که می گفتن با سی درصد تخفیف به مردم دادیم چی شد الان که سی در صد در زیان است