کد مطلب: ۶۳۶۴۸۰

سرنوشت بازار سرمایه در سال آینده از زبان رئیس سازمان بورس

سرنوشت بازار سرمایه در سال آینده از زبان رئیس سازمان بورس

عشقی با اشاره به شرایط بورس در سال آینده گفت: با احکام کلی که در بودجه سال آینده تصویب شده، پیش بینی می‌شود که شرکت‌ها افزایش سرمایه و اقدامات توسعه‌ای خوبی داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عشقی امروز در نشست خبری با اشاره به شرایط بورس در سال آینده گفت: با احکام کلی که در بودجه سال آینده تصویب شده، پیش بینی می‌شود که شرکت‌ها افزایش سرمایه و اقدامات توسعه‌ای خوبی داشته باشند و به واسطه ثباتی که سال آینده وجود دارد، تصمیم گیری برای سرمایه گذاران راحت‌تر خواهد بود.

وی درباره اقدامات انجام شده در سال جاری افزود: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع به روش‌های مختلف سرمایه‌ای و بدهی داشتیم و در این میان کل اوراق بدهی که منتشر شده حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

عشقی گفت: امسال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد اوراق در بازار تسویه شده است، به این معنی که دولت این پول را به سیستم مالی کشور یعنی بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری واریز کرده که فروش اوراق نقدی نزدیک به ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده و حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان مازاد بر مبالغ منتشر شده، به سیستم مالی بازپرداخت داشته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از اقدامات جدی سازمان بورس در سال جاری را موضوع انحصار زدایی از فعالیت‌ها و ارائه خدمات در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: نزدیک به ۱۲ سال، کارگزاری جدیدی تاسیس نشده بود، اما ه از آبان ۸ مجوز موافقت اصولی کارگزاری صادر و یک مجوز به تاسیس کارگزاری نیز منجر شده است.

رییس سازمان بورس اضافه کرد: ۲۹ مجوز تأسیس یا تبدیل نهاد مالی به عنوان شرکت سرمایه گذاری یا هلدینگ در حوزه صندوق ها، ۱۵ موافقت اصولی صندوق سرمایه گذاری، ۲۹ مجوز تأسیس صندوق سرمایه گذاری و ۲۵ مجوز فعالیت صندوق سرمایه گذاری در این مدت ارائه شده است.

عشقی ادامه داد: در حوزه نهاد‌های مالی خدمات دهنده نیز ۸ موافقت اصولی تأسیس شرکت سبدگردان، ۳ موافقت اصولی تأسیس شرکت مشاور سرمایه گذاری، ۶ مجوز تأسیس شرکت سبدگردان، یک مجوز موافقت اصولی تأسیس شرکت تأمین سرمایه، ۴ مجوز فعالیت شرکت سبدگردان و دو مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی نیز طی سال جاری اعطا شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از خلا‌های قانونی، در خصوص پرداخت سود از طرف سجام به طور الکترونیکی بوده، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده و کمک مجلس شورای اسلامی این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وارد شده و امیدوارم پس از این سود‌ها در بستر الکترونیکی و متمرکز از این طریق پرداخت شود و سهامداران به دنبال دریافت سود خود از شرکت‌های متعدد سرگردان نباشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در جهت استفاده از فناوری اطلاعات زمینه رونمایی از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه را خواهیم داشت و همچنین سامانه هوشمند نظارت بر شرکت‌های سبدگردان برای اولین بار طراحی شده و آماده بهره برداری است.

عشقی افزود: برای ساماندهی آموزش در فضای مجازی تاکنون ۴۷۶ متقاضی در سامانه ثبت نام اولیه کرده و ۲۰۰ مدرس بررسی و مورد تایید قرار گرفته اند.

وی در خصوص توسعه آموزش و سواد مالی گفت: توسعه سامانه آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، طراحی و راه اندازی پلتفرم آموزشی (تبسم)، تجمیع و ساماندهی مرکز تماس مشتریان و ایجاد اتاق امن برای استفاده پژوهشگران از داده‌های بازار سرمایه از دیگر اقدامات سازمان بورس در این راستا در سال ۱۴۰۰ بوده است.

او در ادامه با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام و اهداف کلان استراتژیک سازمان بورس برای سال آینده گفت: برنامه‌های مفصلی در سه حوزه محوری حمایت از حقوق سرمایه گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت، افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و افزایش اثربخشی، کارآیی و هوشمندسازی نظام نظارتی تدوین شد، که بخشی از آن در سال جاری دنبال شد که ادامه آن در سال آینده در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه به تقویت و ثبات بازار منجر خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از اصلاح تدریجی دامنه نوسان از اوایل سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از یک تاریخی به بعد اصلاح به صورت تدریجی و با یک درصد آغاز خواهد شدو این روند در مقاطع سه ماهه و با توجه به بازخورد بازار بازبینی می‌شود.

عشقی از تعامل سازمان بورس با نهاد‌های مختلف خبر داد و افزود: در این راستا کارگروهی با حضور سازمان و قوه قضاییه برای ساماندهی پرونده‌های بازار سرمایه تشکیل شده است.

وی درباره کانون سهام‌داران حقیقی گفت: هنوز هیچکس برای این منظور درخواست نداده است و اگر این درخواست اعلام شود درباره اساسنامه ان تصمیم گیری میشود و سازمان آمادگی همکاری دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه در مورد زمان جبران زیان مردم در بازار سرمایه گفت: هیچکس نمی‌تواند به صورت قطعی درباره آینده بازار اظهار نظر کند و این موضوع در مورد همه بازار‌های مالی دنیا صدق می‌کند.

وی گفت: در بازار سرمایه میزان سود یا زیان افراد وابسته به سبد سهام انهاست همچنان که در بازار شاخص‌های مختلفی وجود دارد و میزان ریزش صنایع نیز مختلف است.

وی با اشاره به واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: در سازمان هیچگاه در مورد هیچ سهی تبلیغ نمی‌شود و با ارکانی که زیرمجموعه بازار هستند و اینکار را انجام دهند برخورد می‌شود با این حال به طور کلی واگذاری دو باشگاه باعث می‌شود نظارت همگانی ایجاد شود و این روند مثبتی است. امیدواریم این فرایند به سرانجام خوبی برسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به فرایند واریز سود از طریق سامانه سجام گفت: باید به این نکته توجه کرد که قانون تجارت کشور برای سال‌های بسیار دور و زمانی است که سیستم‌های الکترونیکی در کار نبوده است و در این راستا مهلت ۸ ماهه که برای سود مجامع در نظر گرفته شده برای سال‌های قبل است و باید اصلاح شود.

عشقی ادامه داد: برای تقسیم سود فرصت کم‌تر از چهار ماه یا حتی دوره‌های سه ماهه مطرح شده که در حال بررسی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سپرده‌های اشخاص حقوقی مشمول مالیات شده است، افزود: سیاست دولت و مجلس است که همه فعالیت‌های اقتصادی مشمول مالیات شوند. البته اشخاص حقوقی بزرگ که بخش عمده منابع بانکی در اختیار آن‌ها قرار دارد ناگهان تصمیم نمی‌گیرند که همه منابع خود را از بانک خارج کنند با این حال ممکن است تغییراتی در نوع سپرده‌های بانکی ایجاد شود، اما به طور کلی نظارت این موضوع بر عهده بانک مرکزی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به منظور هماهنگی بهتر بازار سرمایه و سیستم بانکی، کارگروه مشترکی با حضور سازمان بورس و بانک مرکزی تشکیل شده و تمام مباحثی که دغدغه سازمان بورس و بانک مرکزی است اعم از نرخ‌ها، نظارت بر نهاد‌های مالی مشترک، راه اندازی ابزار‌های مالی مشترک، استفاده از زیرساخت‌های سیستم بانکی برای توسعه بازار سرمایه و ارتباط سپرده گذاری مرکزی با سیستم بانکی در این نشست‌ها بررسی می‌شود.

عشقی درباره تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس گفت: اینکه همه مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کنیم بدون در نظر گرفتن ریسک بازار و میزان دانش افراد از این بازار اشتباه است.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • زهرا

    آقای عشقی گفتیدقبل ازسال جدیدپالایش یکم به ارزش واقعیش میرسه!!!!

  • تاالل

    همین امسال ۱۴۰۰ هر ماهش به ما قول دادید وهیچ ماهی درشت نشد…

  • تاالل

    درسته همه چی دستتونه…
    ولی چوب خدا صدا نداره

  • مهدی

    من یه برادر معلول دارم یکم پول داشت تو بانک سود میگرفت همون رو اورد تو اوج بورس سال 99 با اینکه سهمای نسبتا رشد نکرده خریده بود ولی سرمایش نصف شده بعد یکسال و نیم و واقعا داره با فقر زندگی میکنه بهمراه یک زن و بچه و هزاران بدتر از برادر من هم هست جواب اینهارو چی میخواهید بدید هر روز ملت رو تشویق کردید به امدن به بورس درسته بورس در طولانی مدت سرمایه گذاری خوبیه ولی جیب مردم رو زدید پارسال در اوج نامردی

  • ناشناس

    سلام

  • ناشناس

    خدایا مردیم دو سال فقط استرس وفشار ونیمی از سرمایمون رفت توی بورس وهیچکس پاسخگو نیست.ما رو چه به بورس ما که بورس باز نبودیم به دعوت دولت امدیم

    • عربی

      سزای آدم طمعکار که میخان بدون زحمت پولدار بشن همینه

  • ناشناس

    ترو به قران فکر به حال این پالایشی بکنید بخدا ما تو روستا زندگی میکنیم بدون درامد بدون هیچی با یدونه بچه … تمام سرمایمون دادیم پالایش ما چه گناهی کردیم حداقل برسونید تا ده هزار تا پول خودمون برداریم … خدا از اون بالا میبینه

  • غلامرضا

    لعنت بر عشقی .

  • ناشناس

    امیدوارم او بلایی که بس مردم اوردید .همان بلا بسرتان خودتون وخانوادتون بیاد. نه بیشتر .شایدبفهمید اتش زدن بزندگی مردم چه طعمی دارد

  • ناشناس

    فقط حرف حرف حرف همه کسانی که در بدبخت کردنمون دخالت داشتن رو واگذار کردم به خدا