خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۵۴۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حاملان پیام رهبری در زاهدان چه می‌کنند؟

حاملان پیام رهبری در زاهدان چه می‌کنند؟

شامگاه شنبه، بیست و یکم آبان‌ماه، هیات اعزامی از سوی دفتر رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان رسید. اما این هیات از چه چهره‌هایی تشکیل شده و هدف آنها از این سفر چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شامگاه شنبه، بیست و یکم آبان‌ماه، هیات اعزامی از سوی دفتر رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان رسید. گروهی از روحانیون نزدیک به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که مورد استقبال نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان قرار گرفتند. اما این هیات از چه چهره‌هایی تشکیل شده و هدف آنها از این سفر چیست؟

اعزای هیات اعزامی به سیستان و بلوچستان

یافته‌های تجارت‌نیوز حکایت از آن دارد که حجت‌الاسلام‌ حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجت‌الاسلام‌ مهدوی مهر و حجت‌الاسلام لطفیان به عنوان هیئت اعزامی از سوی دفتر مقام معظم رهبری به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده‌اند. سفری که با توجه به شدت یافتن مسئله زاهدان در ناآرامی‌های اخیر از جوانب مختلف مانند اعضای هیات و ماهیت پیام آن اهمیت دارد.

زمانی، محمدجواد حاج‌علی‌اکبری عنوان جوان‌ترین معمم هیات دولت را با خود همراه داشت. دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری که اولین و تنها رئیس معمم سازمان ملی جوانان دولت احمدی‌نژاد نام گرفت. او از دی ماه 1396 به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب شده و یکی از جوان‌ترین امامان جمعه شهر تهران است که همزمان یکی از اعضای هیات مدیره کانون پرورش فکری نیز به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام‌ مهدوی مهر یکی دیگر از اعضای این هیات است که درحال حاضر ریاست سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی را بر عهده دارد. یکی از چهره‌های مهم جامعة المصطفی که آثار و گفتار بسیاری در خصوص ایده وحدت اسلامی دارد و به نظر می‌رسد حضور او در این هیات به واسطه میزانِ آشنایی او با مسائل و چالش‌های وحدت جامعه سنی و شیعه در ایران باشد.

سومین مسافر به زاهدان نیز از خراسان می‌آید، حجت الاسلام « کاظم لطفیان»، دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور و دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت. چهره‌ای نزدیک به گفتمان وحدت اسلامی و از روحانیون سنی مورد اعتماد مسئولان نظام.

دلیل این سفر چیست؟

از عصر روز یکشنبه که اطلاع‌رسانی درباره این سفر همزمان با ایجاد برخی ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف زاهدان آغاز شده، تنها اظهارت حاج علی‌اکبری درباره دلایل این سفر، رسانه‌ای شده است.

او به خبرگزاری پانا گفته که «خدا را شاکریم که از سوی دوست برای دیار دوست و دوستان حامل سلام و پیام هستیم و آمده‌ایم تا سلام مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستان و بلوچستان برسانیم و اندوه و ناراحتی ایشان را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته‌اند و تدابیر تکمیلی را با شخصیت‌های استان و گروه‌های مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده‌اند دیدار خواهیم داشت و از آن‌ها دلجویی خواهیم کرد.»

هنوز مشخص نیست که دیدار با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان و مدیر مدرسه عالی دارالعلوم زاهدان، چه نتایجی به همراه داشته اما به نظر می‌رسد همزمانی این سفر با انتشار گزارش روز گذشته خبرگزاری ایسنا درباره جمعه خونین زاهدان و نقدهای تندِ رسانه‌های اصولگرا به خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی به امامت مولوی عبدالحمید بی‌دلیل نیست.

نامِ مولوی عبدالحمید درست پس از جمعه هشتم مهر دوباره به سرخط خبرها آمد اما در طول این سالها با اظهارات متفاوت و صریحش درباره موضوعات روز شناخته می‌شد. چه آنجایی که در سه اظهارنظر پیاپی، استقرار طالبان در افغانستان را مصداق بارز پیروزی حق بر باطل عنوان کرد و چه آنجا که بیستم آبان ماه امسال در جایگاه نماز جمعه مسجد مکی گفت: «تاسف خوردم که نایب رئیس مجلس، مردم مظلوم سیستان و بلوچستان را جدایی طلب نامید و آن‌ها را اغتشاشگر خواند. ما دشمن نیستیم. ما خیرخواه همه هستیم. متاسفانه به حرف‌ها توجه نشده است که این مشکلات وجود دارد. از سنندج تا تهران، مشهد، اصفهان و شهرهای دیگر به خاطر چهلم شهدا همه همدردی کردند. این بهترین نمونه‌ای از وحدت بود که به نمایش گذاشته شد.»

خبرگزاری دولت در یک خط، گزارش دیدار این هیات با مولوی عبدالحمید را منتشر کرده و نوشته است: «عبدالحمید اسماعیل زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان روز یکشنبه در جریان سفر حجت الاسلام حاج علی اکبری نماینده رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان با ایشان دیدار کرد. در این دیدار که نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و برخی علما و اساتید اهل سنت نیز حضور داشتند، در مورد حوادث اخیر بحث و تبادل نظر شد».

نخستین تلاش برای حل ماجرای زاهدان

انتخاب این سه تن برای طرح گفتگو در جامعه بحران زده سیستان و بلوچستان و ارسال پیامِ رهبر انقلاب اسلامی به مردم این استان، شاید نخستین واکنش مهم و اثرگذار تهران در پرداختن به حوادث اخیر سیستان و بلوچستان باشد.

چند روز قبل از حادثه مرگ مهسا امینی، فضای مجازی در استان سیستان و بلوچستان دستخوش خبری تلخ از تجاوز به یک کودک 15 ساله بلوچ شد اما هیچ مسئولی نه در داخل استان و نه در تهران حاضر به اظهارنظر درباره صحت و سقم خبر نشد چرا که دیگر ناآرامی‌ها پس از مرگ خانم امینی سیاست اطلاع‌رسانی رسانه‌های دولتی را به سمت و سوی دیگری کشانده بود. به فاصله چند هفته از انتشار این خبر، هنوز کسی اجازه تایید یا رد آن را نداشت و این موضوع فنر خشم مردم استان را فشرده‌تر می‌کرد. در نهایت هشتم آبان ماه، اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی با تظاهرات مردم پس از نماز جمعه در شهر زاهدان گره خورد و خسارت‌های انسانی و مالی فراوان به هر دو گروه تحمیل کرد. اینجا بود که مولوی عبدالحمید، با اشاره به این خبر و تایید آن به عنوان امام جمعه مهمترین مسجد استان، با مردم استان همراهی کرد و به فاصله چند هفته، خطبه‌های آتشینی در مسجد مکی خواند. سفر این هیات از این زاویه مهم است که حالا تهران می‌خواهد سخن مردم زاهدان را بشنود و با آنان همراه شود.

البته در این میان یک نکته مهم دیگر هم اهمیت این سفر را دو چندان می‌کند؛ علی‌اکبری گفته است که «البته در این ایام نماینده مقام معظم رهبری در استان و استاندار مسیرهایی را دنبال کرده‌اند اما این تدبیر ویژه مقام معظم رهبری می باشد و امیدواریم منشا خیر و برکت باشد». به عبارت دیگر می‌توان گفت که این هیات حامل «تدبیر ویژه» شخص رهبری است.

محورهای اصلی گفتگو در زاهدان

رسانه‌های اصولگرا بر پوشش رسانه‌ای سفر این هیات به سیستان و بلوچستان تمرکز ویژه‌ای داشته و همین موضوع باعث شده که در لابه‌لای حجم اخبار این سفر، بسیاری از نکات مهم آن نادیده بماند. به عنوان نمونه، موضوع گفتگوی حاج علی‌اکبری با مولوی عبدالحمید هنوز به طور مشخص واکاوی نشده است. آن طور که تسنیم گزارش داده، مولوی عبدالحمید در این نشست دو نکته مهم را اعلام کرده است. نخست ردِ ادعای نقش گروهک‌های تروریستی در جمعه خونین زاهدان و دومین موضوع، انتقاد از کم‌توجهی مرکز به حوادث زاهدان و خاش.

به گزارش تسنیم، او به حاج علی‌اکبری گفته است: «گفته شده است این‌ها سلاح داشته‌اند و گروهک اینجا بوده است اما اگر گروهک بود حداقل یک نفر را می‌کشتند. عنوان کردند که مردم سلاح داشته‌اند اما اگر مردم سلاح داشتند حداقل چند نفر از پاسگاه را می‌کشتند در حالی که یک نفر از مأمورین به قتل نرسیده است.»

در مورد حوادث تلخ زاهدان و خاش نیز این روحانی اهل سنت در همان جلسه عنوان کرده: در شاهچراغ حادثه‌ای اتفاق افتاد و خیلی‌ها تسلیت گفتند اما حادثه‌‌ای به این بزرگی در زاهدان و خاش صورت گرفت اما هیچ کدام از مسئولان بلندپایه تسلیت نگفتند و انتطار این بود رئیس جمهور برای تفقد می‌آمد اما هیچ‌کس تسلیت نگفت و کسی از بزرگان به استان سفر نکرد و برای همین مردم مقداری ناامید هستند و… نیت داشتیم که امروز به دیدار شما بیاییم اما این نیت ما به بیرون درز کرد و فشار به‌روی ما زیاد شد.»

کشتگان بی‌گناه، شهید نامیده می‌شوند

انتقاد مولوی عبدالحمید به بی‌توجهی به حوادث زاهدان و خاش، با پاسخ حاج علی‌اکبری همراه بوده. به گزارش ایرنا او گفته است: در ماجراهای اخیر استان، مقام معظم رهبری ناراحت و نگران شدند و دستور بررسی داشتند و پس از اینکه گزارش‌هایی خدمت ایشان رسید خواستار شدند جوانب مسئله مشخص شود و مستندات و دلایل کاملاً مورد بررسی قرار گیرد. خواسته مقام معظم رهبری این بود تا بر اساس آنچه از واقعیت‌ها به دست می‌آید عمل شود که بررسی‌ها صورت گرفت و حاصل آن در شورای‌عالی امنیت ملی جمع‌بندی و تصمیماتی اتخاذ گردید. تصمیمات اتخاذشده ناظر به همان بررسی‌ها بود و در خصوص آنچه در زاهدان و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاد باید نگاه ما کمی جامع‌تر باشد. بر اساس نظر صریح مقام معظم رهبری افرادی که بی‌گناه مورد اصابت قرار گرفته‌اند از نگاه ایشان شهید و کسانی که بی‌گناه مجروح شده‌اند جانباز و در بنیاد شهید دارای پرونده خواهند شد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.